مراقب دستگاه‌های تصفیه هوا باشید

امروزه بسیاری از کلان‌شهرهای جهان دچار مشکل آلودگی هوا هستند و در این میان استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا تبدیل به یکی از رایج‌ترین راه‌حل‌ها در مراکز اداری و مسکونی شده است. استفاده از این دستگاه‌ها می‌تواند فضای محدود محل کار یا خانه شمارا پاک و دارای کیفیت بیشتری کند و در این میان برخی از این دستگاه‌ها به‌منظور ضدعفونی کردن محیط، اقدام به انتشار گاز اوزون می‌کنند.

کودکانی که در معرض تنفس گاز اوزون قرار می‌گیرند دارای ریه و سیستم تنفسی کوچک‌تری هستند که این موضوع سبب می‌شود در هنگام بازی و فعالیت در هوای آلوده و بیرون از منزل، نفس‌های عمیق‌تری کشیده و میزان بیشتری آلودگی وارد ریه آن‌ها شود.

گاز اوزون متشکل از ۳ اتم اکسیژن و با فرمول O3 است. نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد اگر کودکان و به‌ویژه نوزادان در معرض تنفس این گاز قرار بگیرند در سه‌سالگی خطر بروز آسم در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

نتایج این مطالعات که در کنفرانس بین‌المللی سال جاری انجمن قفسه سینه آمریکا (2018 American Thoracic Society International Conference) منتشر شد نشان می‌دهد که ۳۱ درصد از افراد تحت مطالعه قرارگرفته که در معرض استنشاق گاز اوزون بودند دچار آسم، ۴۲ درصد دچار حساسیت و رینیت آلرژیک (allergic rhinitis ) و ۷۶ درصد دچار اگزما شدند.

ترزا تو (Teresa To) سرپرست این گروه تحقیقاتی و پژوهشگر بیمارستان اطفال (The Hospital for Sick Children) در کانادا که از اساتید دانشگاه تورنتو نیز به شمار می‌رود، در رابطه با این موضوع اعلام کرد: «یافته‌های این مطالعات نشان می‌دهد که در معرض استنشاق گاز اوزون قرار گرفتن در کودکی نقش قابل‌توجهی در بروز آسم، حملات آلرژیک و اگزما دارد.»

در این مطالعات همچنین مشخص شد افزایش ۱۰  میلیاردم گاز اوزون در هوای تنفس شده توسط کودکان موجب افزایش ۸۲ درصدی ابتلا به آسم در نوزادان می‌شود. در این مطالعات ۱۸۸۱ کودک از بدو تولد تا سن ۱۷ سالگی تحت نظر قرارگرفته و شرایط تنفسی آن‌ها در نوزادی موردبررسی قرار گرفت.

بر اساس یافته‌های به‌دست‌آمده از این تحقیقات مشخص شد که کودکانی که در معرض تنفس گاز اوزون قرار می‌گیرند دارای ریه و سیستم تنفسی کوچک‌تری هستند که این موضوع سبب می‌شود در هنگام بازی و فعالیت در هوای آلوده و بیرون از منزل، نفس‌های عمیق‌تری کشیده و میزان بیشتری آلودگی وارد ریه آن‌ها شود. در ادامه، پژوهشگران اقدام به‌اندازه گیری میانگین هوای آلوده محیط زندگی این افراد توسط ایستگاه‌های ثابت و دارای معیارهای یکسانی کردند و درنتیجه توسعه آسم، رینیت آلرژیک و اگزما بر اساس هر پرونده خدمات بهداشتی مورداستفاده برای این شرایط ثبت شد. برخی مطالعات پیشین نشان می‌دهد که گاز اوزون سبب کاهش میزان آنتی‌اکسیدان‌های بدن شده و نشانگرهای عامل التهاب را بدن افراد افزایش می‌دهد که این موارد در سیستم مایع مجاری تنفسی و همچنین بر رشد ریه اثر نامطلوب می‌گذارد.

سرپرست این گروه تحقیقاتی همچنین اعلام کرد: «امروزه آلودگی هوا تنها منحصر به یک یا چند کشور جهان نبوده و به همین دلیل باید به این مقوله به‌عنوان یک دغدغه بهداشت جهانی نگریست.»

وی در خاتمه تأکید کرد: «درحالی‌که اقدامات فردی وجود دارد که می‌توان به کمک آن‌ها میزان آلودگی هوا را کاهش داد، نیاز به اقدام مقامات دولتی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی نیز در این رابطه وجود دارد.»

 ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا