آلاینده های شیمیایی در محیط ماهیت چاق کنندگی دارند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، براساس یافته های یک مطالعه جدید که در انجمن اروپایی غدد درون ریز در بارسلون اسپانیا ارائه شد، محصولات مورد استفاده روزانه حاوی موادی شیمیایی با خواص چاق کنندگی به نام obesogens هستند که در هورمون های بدن تداخل ایجاد می کنند و باعث تقویت چربی سازی بدن می شوند.

محققان دانشگاه های 'آویروو' و 'مرکز بیرا' در پرتغال نظرسنجی ها و مطالعات متعددی را در زمینه ترکیبات شیمیایی خارجی چاق کننده مورد بررسی قرار دادند تا متوجه شوند که چه محل ها و شرایطی افراد را بیشتر در معرض تماس با این مواد قرار می دهند.
آنها متوجه شدند که رژیم غذایی، گرد و غبار در منازل و محصولات با کاربرد روزانه مانند مواد شیمیایی پاکیزه کننده، وسایل آشپزخانه و محصولات آرایشی بزرگترین منبع آلاینده ها هستند.
محققان با توجه به یافته های این مطالعه، هفت توصیه برای به حداقل رساندن تجمع مواد موسوم به obesogens در خانه ارائه دادند که از جمله آنها انتخاب مواد غذایی تازه و ارگانیک برای مصرف در قیاس با محصولات غذایی فراوری شده و به ویژه محصولاتی است که فهرست بلند بالایی از مواد تشکیل دهنده دارند.
همچنین خارج کردن کفش از پاها هنگام ورود به خانه برای جلوگیری از انتقال مواد آلاینده به خانه، استفاده مکرر از جارو برقی برای ممانعت از تجمع مواد شیمیایی در خانه، حدف فرش در خانه و محل کار و جایگزین کردن آن با کفپوش های چوبی، تعویض ظروف پلاستیکی با ظروف شیشه ای یا آلومینیومی و اجتناب از استفاده از محصولات پاک کننده مصنوعی از دیگر توصیه هایی است که این محققان برای به حداقل رساندن انباشت obesogens در خانه ارائه دادند.
محققان این توصیه ها را گام های کوچکی برای دستیابی به یک شیوه زندگی بدون obesogen عنوان کردند.
همچنین به گفته محققان، افراد بالغ هر روز حدود 50 میلی گرم و کودکان حدودا دو برابر بیشتر از آنها گرد غبار استنشاق می کنند، بنابراین پاکیزه نگاه داشتن خانه یک تدبیر بسیار موثر است.
افزون بر این، برای گردگیری لوازم و اثاثیه خانه، به جای استفاده از محصولات پاکیزه کننده که بیشتر حاوی این مواد شیمیایی خاص با ویژگی چاق کنندگی هستند، باید از یک پارچه مرطوب استفاده کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا