فناوری‌ سلول‌های بنیادی در حال بومی شدن است

متن پیام دکتر وحید احمدی به کنگره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

برگزاری کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی که در جوار بارگاه منور امام هشتم، حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) برگزار می‌شود، فرصتی مغتنم برای مبادله دانش و فناوری میان دانشمندان و پژوهشگران را فراهم می‌سازد.

پیشرفت‌های چشمگیر دهه اخیر در این شاخه از علم، پنجره‌های جدیدی در افق نگاه بشر گشوده است که انتظار می‌رود دستاوردهای آن در ارتقای شاخص‌های کیفی زندگی در دهه‌های آینده قابل ملاحظه باشد.

خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به همت دانشمندان و محققان پر تلاش خود در این حوزه از فناوری همگام با کاروان جهانی در حرکت بوده و مشارکت دانشمندان این مرز و بوم در تولید دانش و فناوری سلول‌های بنیادی قابل انکار نیست به طوری که استفاده از این ظرفیت در عرصه‌های مختلف درمانی و زیست فناوری به عنوان یک راهبرد در حال پیگیری بوده و موسسات علمی متنوع در کشور به این مهم پرداخته‌اند که حاصل آن در سال‌های گذشته علاوه بر بومی‌سازی فناوری دسترسی به سلول‌های بنیادی، کاربست این دانش بومی در رفع نیازهای داخلی بوده است.

در حمایت از این راهبرد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با به کارگیری ظرفیت‌های علوم زیستی و بیوتکنولوژی در مراکز مختلف خود، نقشی بسزا در تربیت نیروی انسانی متخصص در این حوزه داشته و بسترهای لازم برای تولید علم و تبدیل آن به فناوری را سرلوحه خود قرار داده است.

این وزارتخانه مفتخر است که بسیاری از فناوری‌های مربوط به دست همین متخصصان در حال بومی شدن و تبدیل به پدیده‌های کاربردی هستند.

از دانشگاه فردوسی مشهد و جهاددانشگاهی خراسان رضوی که با برگزاری این کنگره بین‌المللی فرصتی استثنایی در ایجاد شتاب برای نیل به اهداف بلند اسناد توسعه‌ای کشور را فراهم نموده‌اند، سپاسگزاری می‌کنم و توفیق دست‌اندرکاران محترم و میهمانان ارجمند را از درگاه خداوند متعال خواستارم.