پروژه‌ای که برای عکس‌ها موسیقی می‌سازد

همه ما وقتی‌که تصاویر و عکس‌ها را می بنیم با یک ذهنیت خاص به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. وقتی‌که عکسی از یک مکان سرد می‌بینیم، سرما را حس می‌کنیم و تصویر یک منطقه سبز و گرم ما را اندکی کرخت کرده و به حس و حال استراحت نزدیک می‌کند. دیگر عنصری که با دیدن عکس برای بسیاری از ما زنده می‌شود، موسیقی و صدا است.

این موضوع دستمایه یک پروژه بسیار ویژه شده است که دقیقا تعریف صدا برای عکس را بر عهده دارد. این پروژه که شهرها و خاطره نام دارد، یک پروژه ویژه علمی هنری است که به‌موجب آن استوارت فاکس (ُStuart Fowkes) از سال 2014 تا به امروز در حال تلاش برای صدادار کردن دنیای تصاویر بوده است.

البته شهرها و خاطره شامل چند بخش دیگر هم هست ولی استوارت فاکس که یک آهنگساز است بر روی این بخش تمرکز کامل دارد. او تصاویری از75 کشور را در اختیار دارد که هر یک از آن‌ها جذابیت بصری خاصی را دارند و از میان آثار 500 هنرمند جمع‌آوری شده‌اند.

فاکس ابتدا درخواست کرد تا هنرمندان از سراسر جهان برای او اقدام به ارسال عکس بکنند و در نتیجه نیز تصاویر فراوانی به او ارسال شدند. او با قرار دادن این تصاویر در پایگاه داده‌های خود به سراغ این رفت که عنصری گم شده را به آن‌ها اضافه کند: صدا. بر اساس اعتقاد شخصی فاکس، صدا یک حس نادیده گرفته شده است ولی نخستین حسی است که انسان نسبت به آن آگاهی دارد.

او درباره این پروژه می‌گوید: «می‌خواستم که صدا را به تصاویر ثابت اضافه کرده و موجب شوم که عکس به‌عنوان یک نقاشی و اثر هنری منحصربه‌فرد دیده شود.» به‌این‌ترتیب او برای هر یک از تصاویر منتخب خود یک موسیقی طراحی کرد و درنهایت پروژه ویژه او به‌عنوان یک گالری هنری متفاوت به معرض دید بینندگان گذاشته خواهد شد.

منبع: theverge

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا