چرا لباس فضانوردان همیشه سفید است؟

حتماً تاکنون در برنامه‌های مختلف تلویزیونی، فیلم‌های علمی تخیلی، کتاب‌ها و مجلات علمی مشاهده کرده‌اید که فضانوردان برای انجام مأموریت‌های فضایی خود از لباس‌های ویژه‌ای استفاده می‌کنند. موضوعی که شاید در این میان جالب‌توجه باشد، سفید بودن تمامی لباس‌ها در مأموریت‌های فضایی است.  سفر به فضا علاوه بر این‌که هیجان‌انگیز و جالب بوده از عواقب و تنش‌هایی نیز برخوردار  است که بر بدن انسان اثر می‌گذارد. درواقع ماندن در فضا و کاهش فشار هوابر بدن و سلامتی فضانوردان مؤثر است و ممکن است آن‌ها را به خطر اندازد.

فضای خارج از جو زمین بسیار خطرناک بوده و در آن امواج مضر و خطرناک بسیاری وجود دارد. لباس فضانوردان دارای سیستم تنظیم دمای مناسب بدن انسان بوده و جنس آن به‌نوعی است که امواج مضر موجود در فضا را جذب نکرده و بازتاب می‌دهد. یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین این امواج، اشعه حفاظت نشده خورشیدی است که در محیط فاقد جو، بسیار خطرناک است.

فضانوردان برای قرار گرفتن در سفینه فضایی و رفتن به فضا ، علاوه بر این‌که به آمادگی بدنی و قدرت جسمانی نیازمند هستند، به توانایی روانی نیز نیاز دارد چراکه این افراد در موقعیت فضایی دچار فشارهای روانی بسیار خواهند شد که تنها در صورت داشتن  آمادگی روانی مناسب می‌توانند از عهده آن برآیند.

از دیگر فشارهای روانی موجود در سفرهای فضائی ، وجود همیشگی خطر است . درواقع در طی مأموریت‌های فضائی ،  شما در محیطی پرمخاطره قرار دارید و هر خطایی ، یک اشتباه بسیار بزرگ محسوب شده  و نتیجه بدی را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر باید در نظر داشت که فضانوردان تمام ‌وقت خود را در سفینه‌ها و راکت‌های فضایی سپری نکرده و یکی از وظایف اصلی فضانوردان، علاوه بر  اجرای تحقیقات علمی ، انجام راهپیمایی‌های فضائی در محیط خارج از ایستگاه بین‌المللی یا فضاپیماها است. می‌دانیم که لباس‌های فضانوردان به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که در محیط فاقد هوا و خلأ بتوانند فشار عادی و اکسیژن را برای بدن انسان فراهم کرده و از سوی دیگر تنش‌های دمایی را که می‌تواند بر اساس شرایط، بسیار سرد یا بسیار گرم باشد را برای فضانوردان به حالت تعادل درآورد. حال پرسش مطرح‌شده این است که چرا تمامی این لباس‌ها سفید هستند؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که فضای خارج از جو زمین بسیار خطرناک بوده و در آن امواج مضر و خطرناک بسیاری وجود دارد. لباس فضانوردان دارای سیستم تنظیم دمای مناسب بدن انسان بوده و جنس آن به‌نوعی است که امواج مضر موجود در فضا را جذب نکرده و بازتاب می‌دهد. یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین این امواج، اشعه حفاظت نشده خورشیدی است که در محیط فاقد جو، بسیار خطرناک است. به همین دلیل در طراحی لباس فضانوردان، علاوه بر استفاده از موادی که اشعه‌های مضر را جذب نمی‌کنند، از رنگ سفید استفاده می‌شود که هر نوع اشعه‌ای را بازتاب داده و از فضانوردان دور می‌کند. علاوه بر این، یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از رنگ سفید در طراحی لباس فضانوردان، ماهیت تاریک محیط کار آن‌ها است و سفید بودن این لباس‌ها به سایر فضانوردان و افرادی که در سفینه باقی‌مانده‌اند کمک می‌کند تا فضانوردی که به مأموریت رفته را به‌خوبی مشاهده کرده و در صورت نیاز بتوانند اقدامات فوری و لازم را انجام دهند. در حقیقت استفاده از رنگ سفید در فضا باعث می‌شود فضانوردان به‌راحتی دیده شوند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا