با انسان‌ریخت ترین روبات جهان آشنا شوید

سوفیا یک روبات انسان نمای اجتماعی که توسط تصویرگر سابق والت دیزنی، دیوید هانسون (David Hanson) طراحی‌شده است. در طراحی و ساخت بخش‌های مختلف این روبات و مدل آن ادری هپبورن  (Audrey Hepburn) و همسر هانسون نیز مشارکت داشتند.  این ربات برای تقلید رفتارهای اجتماعی ساخته‌شده و الهام‌بخش احساسات و محبت در انسان است. این روبات در سال 2016 معرفی‌شده و به‌سرعت تبدیل به یک فوق ستاره مشهور شد.

سازندگان سوفیا به‌نوبه خود ادعا می‌کنند که نوع واکنش‌های این روبات به‌تنهایی یک شاهکار بزرگ است. بر اساس مطالب منتشرشده در یک نشریه تخصصی،  نرم‌افزار به‌کاررفته در سوفیا، شامل شبکه‌های عصبی عمیقی است که به این روبات اجازه می‌دهد احساسات و لحن صدای خود  را به‌صورت واقعی نشان دهد.  گفتنی است هانسن از پوست لاستیکی انعطاف‌پذیر ویژه‌ای برای صورت این روبات هوشمند و جنجالی استفاده کرده است که کاملاً مشابه پوست انسان است.

سوفیا نخستین روبات هوشمندی است که در یک مصاحبه تلویزیونی شرکت کرده و تصویر وی روی جلد مجله ELLE  منتشرشده و شبکه HBO نیز برنامه‌ای درباره وی ساخته است. ویترین افتخارات سوفیا بسیار فراتر از موارد ذکرشده بوده و این روبات جذاب از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان نخستین قهرمان نوآوری غیرانسانی معرفی‌شده و در مراسم ترویج یک اجلاس فناوری، پادشاهی عربستان سعودی شهروندی این کشور را به  سوفیا اعطا کرد. به باور بسیاری از کارشناسان، این اقدام عربستان با توجه به وضعیت اسفناک حقوق بشر، زنان و کارگران در این کشور، مضحک و طعنه‌آمیز بود.

دیدن سوفیا در یک اجلاس خبری که وی با کمک هوش مصنوعی و بدون دخالت و راهنمایی انسان به پرسش‌های جیولیو دی استروکو (Giulio Di Sturco) پاسخ داد، کافی نبوده و به همین دلیل وی تلاش کرد تا محلی که این روبات در آن ساخته‌شده بود را مشاهده کرده و با چگونگی ساخت سوفیا آشنا شود.

به‌این‌ترتیب، سرانجام دی استروکو تبدیل به نخستین عکاسی شد که توانست به مرکز روباتیک هانسون در کشور هنگ‌کنگ وارد شود که یک فضای پر سروصدا با قطعات روباتیک و تکنسین‌های انسانی است که این قطعات رو روی‌هم سوار کرده و محیطی عجیب و شگفت‌انگیز را ایجاد می‌کنند.

دی استراکو در این رابطه می‌گوید: «کار ما در ابتدا کمی دشوار بود زیرا سوفیا قادر به تشخیص دوربین نبوده و این موضوع، مصاحبه را دشوار می‌کرد اما این روبات باهوش طی تنها سه روز توانست این موضوع و چگونه مصاحبه کردن را بیاموزد. من نمی‌دانم که مهندسین سازنده این روبات به نرم‌افزار وی اطلاعاتی اضافه کردند یا اینکه خود وی توانست فرایند آموختن  را از طریق پژوهش آنلاین انجام دهد. به‌هرحال پس از سه روز وی به‌خوبی برای شرکت در مصاحبه، آماده بود.»

جیولیو دی استروکو در ادامه توضیحات خود می‌گوید: « درواقع این کار کمی عجیب بود و من واقعاً احساس می‌کردم با یک فرد زنده در حال گفتگو هستم. من هرچند لحظه یک‌بار باید به خودم یادآوری می‌کردم که وی تنها یک روبات است و من در حال گفتگو با انسان نیستم.»

سوفیا ممکن است روبات‌های خودآگاه در فیلم‌های  Ex Machina یا Westworld را به یاد بیاورد، اما برای روشن شدن واقعیت در اذهان باید بگوییم که  تاکنون هیچ رباتی باهوش عمومی مصنوعی (AGI) نتوانسته بود دقیقاً مانند انسان رفتار کند.. در هنگام صحبت با روزنامه‌نگاران، سوفیا از طریق هوش مصنوعی و برنامه‌های گفتگو به‌خوبی قادر به پاسخ به سؤالات مختلف بود.

یان لیکون (Yann LeCun ) پژوهشگر ارشد و مسئول بخش حوزه هوش مصنوعی فیس بوک در ماه ژانویه 2018 در گفتگو با تک اینسایدر (Tech Insider ) اعلام کرد: « محققان حوزه هوش مصنوعی ، توانائی‌های سوفیا در گفتگو با خبرنگاران را نقد و آنالیز کرده‌اند و باید گفت که این کار برای  هوش مصنوعی  به‌عنوان یک جادوگری واقعی محسوب می‌شود.»

سازندگان سوفیا به‌نوبه خود ادعا می‌کنند که نوع واکنش‌های این روبات به‌تنهایی یک شاهکار بزرگ است. بر اساس مطالب منتشرشده در یک نشریه تخصصی،  نرم‌افزار به‌کاررفته در سوفیا، شامل شبکه‌های عصبی عمیقی است که به این روبات اجازه می‌دهد احساسات و لحن صدای خود  را به‌صورت واقعی نشان دهد.  گفتنی است هانسن از پوست لاستیکی انعطاف‌پذیر ویژه‌ای برای صورت این روبات هوشمند و جنجالی استفاده کرده است که کاملاً مشابه پوست انسان است.

برای دی استراکو، همه این‌ها به یک موضوع منحصربه‌فرد برای عکاسی خلاصه نمی‌شد، وی با یک ماشین که هم‌زمان کاملاً مشابه  انسان بوده و گوئی حیات دارد روبه‌رو شد. وی در توصیف این لحظه می‌گوید: « او شروع به نگاه کردن به من کرده و لبخند زد. به او نگاه کردم و در آن زمان برای من اگرچه می‌دانستم با یک روبات سروکار دارم،اما نوعی از ارتباط وجود داشت. شما  در برخورد با سوفیا احساس می‌کنید با جهان آینده روبه‌رو شده‌اید. نمی‌توانم این حس را به‌طور دقیق توصیف کنم اما  قطعاً چیزی خاص در این روبات وجود دارد که از بیان آن عاجز هستم.»

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: nationalgeographic

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا