در 40 سالگی شاد باشید

به گزارش سیناپرس به نقل از روزنامه همشهری،«جاناتان راچ» یکی از آنهاست. او به‌عنوان نویسنده و خبرنگاری موفق و پرتوان، عضو ارشد پژوهش‌های دولتی در مؤسسه بروکینز و دبیر افتخاری نشنال‌ژورنال و آتلانتیک، با وجود موفقیت‌هایی که در زندگی به‌دست آورده‌است، ‌در دهه چهارم زندگی‌اش با بحران نارضایتی شدید از زندگی مواجه شد. در عوض در دهه پنجم، زمانی که مشکلات واقعا او را درگیر خود ساختند او از زندگی‌اش رضایت بیشتری احساس می‌کرد.

راچ برای یافتن دلیل این وضعیت به بررسی پژوهش‌های مختلف پرداخت و با 2 اقتصاد‌دان از دانشگاه‌های دارتموث و وارویک آشنا شد که از سال2004 درحال مطالعه روی این پدیده بوده‌اند. روانشناسان از گذشته می‌دانستند برخی شرایط مانند بیکاری یا تاهل در زندگی می‌توانند بر میزان رضایت و شادی از زندگی اثرگذار باشد. اما سن به‌صورت مجزا تأثیری قدرتمند و منحصر‌به‌فرد بر رضایت از زندگی دارد.

با استفاده از داده‌های به‌دست آمده از نظرسنجی‌های عمومی از بیش از نیم میلیون نفر در آمریکا و اروپا برای بررسی متغیرهایی مانند بیکاری، وضعیت تاهل و دیگر وضعیت‌های اجتماعی اقتصادی، محققان دریافتند میزان رضایت از زندگی برای مردان و زنان در دوسوی اقیانوس اطلس، در میانسالی به حداقل خود می‌رسد. به گفته آنها شادی قابل ارزیابی، نوعی از شادی که سرتاسر زندگی را پوشش می‌دهد، را می‌توان در نمودار به شکل یک منحنی U شکل ترسیم کرد.

خوشبختی و شادی مؤثر، نوعی از شادی که وضعیت روحی انسان را شامل می‌شود، با افسردگی در رابطه مستقیم است. اما افراد ممکن است نارضایتی از زندگی در میانسالی را بدون ابتلا به افسردگی تجربه کنند.

راچ می‌گوید زمانی که انسان‌ها از زندگی خود خشنود نیستند، نسبت به حس ناشادی خود احساس نارضایتی می‌کنند و این وضعیت احساس بدتری را در آنها ایجاد می‌کند و این حلقه‌های بازخوردی مارپیچی رو به سقوط ایجاد می‌کند که انتهای آن چاهی به نام نارضایتی بی‌انتهاست. اما دانستن اینکه کاهش رضایت از زندگی در میانسالی بخشی طبیعی از زندگی است شاید بتواند مانع از سقوط افراد به درون این مارپیچ تاریک شود زیرا دانستن اینکه یک بحران تنها گریبانگیر یک نفر نیست و جمعیت زیادی را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد، در افراد ایجاد آرامش می‌کند.

راچ در کتاب جدیدش با عنوان «منحنی شادی: چرا زندگی پس از 50سالگی خوشایند‌تر می‌شود؟» به توضیح این پدیده پرداخته و می‌گوید گاه حتی افراد، حتی افراد بسیار موفق، تنها تحت‌تأثیر احساسات منفی خودساخته با این حس دست‌به‌گریبان می‌شوند. او با اشاره به توصیه ریچارد لایرد- اقتصاد‌دان انگلیسی- یکی از رموز شادی را مقایسه نکردن خود با افرادی می‌داند که موفق‌تر هستند. راچ با تأکید به عمومی بودن این مشکل راه درمان آن را مهارت افراد از نظر فردی و اجتماعی در هدایت و پشتیبانی از یکدیگر در دوران میانسالی می‌داند؛ مهارتی که هرفردی در هر زمانی می‌تواند برای کمک به دوست یا خویشاوندی از آن استفاده کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا