سازگاری یا مرگ: دو گزینه پیش روی موجودات

تغییرات اقلیمی در نقاط مختلفجهان درحال مشاهده است و دانشمندان پیش بینی می کنند که (با روند کنونی و) طی چند سال آینده، شاهد رویدادهای شدیدتری، از وقوع طوفان و خشکسالی تا نوسانات دمایی در خشکی و دریا باشیم.

برای بررسی اثرات این تغییرات آب و هوایی، دانشمندان یک آزمایشگاه منحصر به فرد و طبیعی در اختیار دارند: جزایر گالاپاگوس (Galapagos Islands). گالاپاگوس مجموعه ای از جزایر دورافتاده و سنگی در 500 مایلی ساحل اکوادور در اقیانوس آرام است که سکونتگاه حیواناتی است که برخی از آنها در هیچ کجای جهان دیده نمی شوند.

گونه هایی مثل لاک پشت های غول پیکر یا ایگوانای دریایی، که امروزه به دلیل ناتوانی در تطبیق دادن خود با تغییرات اقلیمی، در خطر انقراض قرار دارند.

در سفر به گالاپاگوس می توان اثرات تغییرات آب و هوایی و نحوه سازگاری گونه های گیاهی و جانوری را مورد مطالعه قرار داد.

جان ویتمن (Jon Witman) زیست شناسی دانشگاه براون (آمریکا) با هدف بررسی و نظارت بر اثرات تغییرات آب و هوایی بر روند تکاملی موجودات، به صورت منظم به گالاپاگوس سفر می کند. به گفته وی، گالاپاگوس یک آزمایشگاه طبیعی برای بررسی اثرات تغییرات آب و هوایی و پاسخ های تکاملی به این تغییرات است.

تحقیقات ویتمن و همکارانش، بر درک تأثیرات تغییرات اقلیمی بر حیات دریایی، به ویژه تأثیر افزایش دمای آب بر صخره های مرجانی و گونه های دریایی متمرکز است.

یکی از پدیده های مورد ارزیابی، ال نینو (El Niño) است؛ این پدیده آب و هوایی منجر به گرم شدن آب اقیانوس آرام و درنتیجه، کاهش جمعیت موجودات دریایی می شود. در مقابل، پدیده لا نینا (La Niña) با کاهش دمای آب می تواند به بهبود و بازسازی اکوسیستم دریایی کمک کند.

اما اگر آب بیش از اندازه گرم یا سرد باشد، مرجان ها سفید شده و در نهایت می میرند. از آنجا که 90 درصد گونه های دریایی به زیستگاه صخره های مرجانی وابسته هستند، از بین رفتن صخره های مرجانی می تواند پیامد ناخوشایندی برای موجودات دریایی داشته باشد.

شواهدی وجود دارد که حاکی از تکرار چرخه پدیده های ال نینو و لا نینو به دلیل تغییرات اقلیمی است و مشخص نیست که آیا موجودات دریایی قادر به تحمل این شرایط خواهند بود؟ تنش ال نینو به طور مداوم درحال تکرار است و برخی گونه ها زمان کافی برای بازسازی خود در برابر پیده ال نینو بعدی ندارند.

در شرایطی که انقراض یک پدیده طبیعی محسوب شده و بین 1 تا 5 گونه از موجودات هر ساله از بین می روند، اما امروزه این میزان یک هزار تا 10 هزار برابر نرخ طبیعی روی می دهد و هر چند روز یکبار شاهد از بین رفتن گونه های مختلف در نقاط مختلف جهان هستیم.

تغییرات اقلیمی زندگی گونه های مختلف گیاهی و جانوری را تهدید می کند و دانشمندان نگران شرایط زمین به عنوان تنها زیستگاه و پناهگاه موجودات هستند.

منبع: cbsnews