پرواز باعث تغییر احساسات می شود

به گزارش  سیناپرس به نقل ازایسنا، افراد بسیاری وجود دارند که از سفر هوایی لذت نمی برند و تجربه خوبی از این گونه سفرها ندارند. ممکن است برخی از آنها، در طول سفر هوایی، مانند یک کودک گریه کنند.پژوهشی که در سال 2011 به چاپ رسید، نشان داد 55 درصد از افراد در طول پرواز، دچار فوران احساسات می‌شوند. 41 درصد از مردان نیز گفتند که برای پوشاندن اشک‌های خود از یک ملحفه استفاده می‌کنند.

برخی پژوهش‌ها ادعا می‌کنند پرواز کردن، امر عجیبی برای بدن است، بر حالات روحی تاثیر می‌گذارد، با احساسات در هم می‌آمیزد و موجب می‌شود احساس دردناک‌تری را تجربه کنیم.

فشار هوای پایین می‌تواند میزان اکسیژن خون را تا 25 درصد کاهش دهد و تهویه، محیط را تا حد زیادی خشک کند. "کم‌اکسیژنی" یا " هیپوکسی" (hypoxia) ملایم می‌تواند ما را به انجام کارهای عجیب وادارد زیرا بر افکار و توانایی تصمیم‌گیری اثر می‌گذارد. بنابراین، ممکن است در این هنگام، احساس آسیب‌پذیری کنیم؛ به‌خصوص هنگامی که به تنهایی سفر می‌کنیم، برای چندین ساعت با افکار و احساسات عجیبی احاطه می‌شویم.

برخی دانشمندان باور دارند گریه کردن، رفتاری است که در طول قرن‌ها، برای رفع این مشکل به کار رفته است. گریه کردن موجب می‌شود دیگر افراد نسبت به ما احساس تاسف داشته باشند و ما را تسلی دهند. بنابراین شاید در یک محیط غیرمعمول و آسیب‌پذیر، این رفتار ابتدایی بر ما غلبه و به این صورت، به پیدا کردن چند دوست کمک کند.

بزرگسالان، به ندرت در فضاهای عمومی گریه می‌کنند تا زمانی که تنها شوند، منتظر می‌مانند. در حقیقت، برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند دلیل تمایل بزرگسالان به گریه در تنهایی این است که تنهایی، احساسات منفی آنها را به کار می‌اندازد و در نهایت از بین می‌برد.نشستن روی صندلی هواپیما هم اثر مشابهی دارد. حتی اگر دیگران در کنار شما باشند، ممکن است گاهی اوقات، احساس تنهایی کنید.

شاید یک عامل دیگر، این باشد که در هواپیما دلایل حواس‌پرتی کمتری داریم. معمولا در خانه می‌توانیم با تماشای تلویزیون، بازی با تلفن همراه و صحبت کردن با یک نفر، از افکار منفی فاصله بگیریم اما این امکان در هواپیما وجود ندارد. بدین ترتیب، بیشتر روی افکار منفی متمرکز می‌شویم و امکان فوران احساسات در ما بیشتر می‌شود.

هنوز پژوهش خاصی در مورد دلیل گریه کردن در طول سفر هوایی صورت نگرفته است اما یک راه پیشنهادی برای حل مشکل گریه کردن این است که به یاد داشته باشید تنها نیستید. این پژوهش، در وب‌سایت خبری " Business Insider" پخش شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا