تولید یک ماده استراتژیک بهداشتی از باکتری‌های آسیب رسان

مهدی میر احمدی – عضو هیات مدیره یک شرکت دانش بنیان در گفتگو بامهر گفت: در این شرکت بر روی تولید محصولات زیست فناورانه، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی فعالیت می کنیم.وی افزود: اکنون توانسته ایم پودری با خاصیت ضد سرطانی تولید کنیم که نام آن «بیو سورفاکتانت رامنولیپید (رامنو پارس)» است. این ماده از باکتری های موجود در محیط های طبیعی از جمله بیمارستان ها تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه این یک باکتری مهاجم به سیستم تنفسی است، عنوان کرد: این باکتری های آسیب رسان، قابل تجزیه هستند و پس از تجزیه به دو ماده کاملا طبیعی و بی خطر یعنی رامنوز و اسید چرب تبدیل می شوند.میر احمدی بیان کرد: این باکتری را تحت آزمایشاتی قرار دادیم و ژن هایی که مسئول تهاجم بودند را از بین بردیم تا در نهایت به باکتری بی خطر تبدیل شد. از این رو طی فرایند خالص سازی به رامنولیپید ها دست پیدا کردیم.

وی در ادامه افزود: همچنین با یک فرایند ژنتیکی این باکتری را خاموش کردیم و توانستیم از این طریق، یک بیومولکول بسازیم و از آن در صنایع مختلف استفاده کنیم.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان گفت: از رامنولیپید می توان در صنایع مختلفی همچون موادشوینده، نگهدارنده مواد غذایی، لوازم آرایشی، درمان بیماریهای پوستی (اگزما، پسوریازیس، برطرف کردن اثر زخم) و صنایع دارویی استفاده کرد.

وی اشاره کرد: با توجه به اینکه در لوازم آرایشی مواد سرطان زایی وجود دارد، می توان رامنو لیپیدها را جایگزین این مواد کرد.

میر احمدی با بیان اینکه مواد شوینده تجزیه پذیر نیستند، گفت: زمانیکه از رامنو لیپید ها در ساخت مواد شوینده استفاده شود، بعد از ورود این مواد به  محیط زیست، هیچگونه آسیبی به زیست محیط انسان نیز وارد نمی کند.

به گفته وی، رامنو لیپیدها، خاصیت ضد باکتری، ضد قارچی، ضد ویروسی  و ضد سرطانی دارند.

میراحمدی با بیان اینکه این کار برای اولین بار در ایران انجام می گیرد، اذعان داشت: از رامنو لیپید ها می توان در صنایع پخت نان، تهیه بستنی، آفت کش ها، تصفیه آب، از بین بردن آلودگی های زیست محیطی و حذف فلزات سنگین از جمله کادمیوم و اورانیوم حتی از روی خاک استفاده کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه به هنگام استخراج نفت تنها ۴۰ درصد نفت از چاه حفر شده  استخراج می شود از این رو می توان از این ماده برای دوبرابر کردن استخراج نفت نیز بهره برد.

 این شرکت دانش بنیان در یازدهمین جشنواره ملی خوارزمی در بخش فن آفرینان نوپا رتبه اول را کسب کرد. جایزه این شرکت دانش بنیان نوپا، علاوه بر تندیس جشنواره، کمک هزینه حضور در رویداد اسلاش در کشور فنلاند به مبلغ ۵۰ میلیون ریال بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا