فضاپیمای چین دوشنبه به نیمه تاریک ماه ارسال می‌شود

سال‌ها از زمانی که انسان از زمین خارج شده و به ماه سفر کرد می‌گذرد ولی در طول این دوران کمتر بحث بازگشت دوباره انسان به قمر زمین به میان آمده بود تا این‌که چند سال پیش، دوباره این طرح مطرح شده و به‌سرعت به‌عنوان یک تئوری رقابی بسیار محبوب در بین مراکز فضانوردی مطرح شد.

درنتیجه این امر نیز یک رقابت فضایی بسیار مهم و خاص شروع شد که هدف از آن دستیابی به نیمه دور ماه که با نام نیمه تاریک ماه نیز شناخته می‌شود بود. این موارد موجب شدند تا کشورهای مختلف به تکاپو بیفتند تا هرچه سریع‌تر به کاوش بخش خارج از دید این قمر بپردازند.

در این میان به نظر می‌رسد که کشور چین توانسته است تا سرانجام این طرح را عملیاتی کند. در بیانیه ارائه شده توسط مسئولان این کشور مشخص شده است که چین قصد دارد تا روز دوشنبه اقدام به ارسال یک سفینه به مقصد نیمه تاریک ماه کند. نکته دشوار در مسیر این کار این است که سیگنال‌های مخابراتی قابلیت شکستن و رسیدن به نیمه تاریک ماه را ندارند و به همین دلیل نیز نمی‌توان با سیستم‌های پیاده شده در این منطقه ارتباط مستقیم داشت.

بااین‌حال چینی‌ها به دنبال یک راهکار جدید بوده و تصمیم گرفته‌اند تا یک ماهواره را طراحی کنند که رابط بین سطح پیمای این سازمان و زمین خواهد بود. این سفینه با شناور بودن در آن سوی ماه می‌تواند امواج و سیگنال‌ها را از زمین دریافت کرده و به‌سوی دستگاه حاضر بر روی نیمه پنهان ماه بفرستد.

این ماهواره که ماهواره رله چانگ 4 نام دارد، در فاصله 60 هزار کیلومتری دورتر از ماه قرار می‌گیرد تا نقش رابط را ایفا کند. جالب است بدانید که ماهواره‌های چانگ 1 و 2 در حال حاضر نیز در مدار ماه به سر می‌برند و دولت چین از مدت‌ها پیش چنین برنامه‌ای را در سر داشته است.

منبع: Gizmodo

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا