علم در 30 اردیبهشت

  • روز ملی جمعیت

به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، 30 اردیبهشت مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید.

با توجه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی به عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال های گذشته، مقام معظم رهبری در تاریخ 30 اریبهشت 93 سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ فرمودند و با در نظر داشتن نقش ایجابی جمعیت در پیشرفت کشور، تاکید فرمودند که لازم است برنامه ریزی های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد.

به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور، این تاریخ به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

  •  اعلام رسمی کشف ویروس اچ آی وی

در 20 مه 1983، خبر کشف ویروس HIV برای نخستین بار به صورت رسمی توسط لوک مونتانیه، ویروس شناس فرانسوی و برنده جایزه نوبل پزشکی 2008 در مجله ساینس اعلام شد.

  • درگذشت پروفسور پروانه وثوق

پروانه وثوق، اسفند 1314 در تفرش به دنیا آمد. وی دکترای عمومی خود را در سال 1342 از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران دریافت کرد و دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی‌ اطفال را در دانشگاه‌های کمبریج، ماساچوست و ایلینوی گذراند و دوره تکمیلی فوق تخصصی خون و سرطان کودکان را در دانشگاه واشنگتن سپری کرد.

وثوق از ابتدای فعالیت بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک، به عنوان رئیس علمی بیمارستان، به صورت داوطلبانه، لحظات عمر و دانش ارزشمند خود را وقف کودکان مبتلا به سرطان کرد. او با علم و دانش خود، هزاران کودک مبتلا به سرطان را در مسیر درمان و بهبودی همراهی ‌کرد. وی 30 اردیبهشت 92 در تهران درگذشت.

  • تولد ادوارد بوخنر

ادوارد بوخنر در 20 مه 1860 در مونیخ به دنیا آمد. این شیمیدان آلمانی برای تحقیقات در حوزه فرآیند تخمیر، جایزه نوبل شیمی 1907 را از آن خود کرد. وی در 13 اوت 1917 درگذشت.

  • تولد ادوارد لویس

ادوارد باتس لویس در 20 مه 1918 در پنسیلوانیا به دنیا آمد. متخصص ژنتیک و بیولوژیست آمریکایی برای تحقیقات در حوزه زیست شناسی تکاملی، جایزه نوبل فیزیولوژی – پزشکی 1995 را از آن خود کرد. وی در 21 ژوئیه 2004 درگذشت.

  • تولد ولفگانگ بورشرت

ولفگانگ بورشرت (Wolfgang Borchert)، نویسنده، نمایش نامه نویس و شاعر آلمانی در 20 مه 1921 در هامبورگ (آلمان) به دنیا آمد. نمایشنامه بیرون پشت در، اندوه عیسی (مجموعه هفده داستان و یک نمایشنامه) از جمله آثار این نویسنده آلمانی است. وی در 20 نوامبر 1947 در سنین جوانی درگذشت.

  • درگذشت فیلیپ فون لنارد

فیلیپ ادوارد آنتون فون لنارد در 7 ژوئن 1862 به دنیا آمد. فیزیکدان اسلواک – آلمانی برای تحقیقات در حوزه پرتوهای کاتدی، برنده جایزه نوبل فیزیک 1905 شد. وی در 20 مه 1947 درگذشت.

  • درگذشت کریستوف کلمب

کریستوف کلمب، دریانورد و کاشف ایتالیایی در سال 1451 در جنوا به دنیا آمد. وی در سال ۱۴۹۲ با سه کشتی از عرض اقیانوس اطلس گذشت، اما به جای آسیا (هندوستان)، به آمریکا رسید. وی در ۲۰ مه ۱۵۰۶ در اسپانیا درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا