اختلال در زندگی و تولید مثل لاک پشت های دریائی

لاک پشت های پشت تخت یا Flatback turtles که بومی دریاهای اطراف اقیانوسیه هستند ، از گونه های منحصر به فرد جانوران دریائی محسوب می شوند . مطالعات جدید انجام شده توسط پژوهشگران ، نشان می دهد که نحوه زندگی و مهاجرت این لاک پشت ها به دلیل ایجاد اختلال در جریان های آبی دریاها و اقیانوس ها با مشکل رو به رو شده است . مطالعات جدید  نشان می دهد که جریانات دریائی فعلی در صورت باقی ماندن این حیوانات در نزدیکی توده های مرجانی محل زندگی آن ها ، در تولید مثل و تخم گذاری این موجودات اختلا ل ایجاد خواهد شد .

این مطالعات که به سرپرستی  ناتالی ویلدرمان Natalie Wildermann از پژوهشگران دانشگاه حیمز کوک James Cook University در حال پیگیری است ، مشخص کرد  که در صورت ادامه جریان آبی فعلی در محدوده صخره های مرجانی زیستگاه این حیوانات ، بقا و زنده ماندن بچه لاک پشت های متولد شده در این منطقه غیر ممکن خواهد بود .

گفتنی است اطلاعات فوق از طریق بررسی سیگنال های دریافت شده از جی پی اس های نصب شده روی این لاک پشت ها به دست آمده است . در همین راستا چندی پیش پژوهشگران دانشگاه جیمز کوک (James Cook University) استرالیا برای کمک به حفاظت از این گونه جانوری ، یک پروژه تحقیقاتی را بر روی حرکت بچه لاک پشت های پشت تخت (flatback turtles) آغاز کردند .

آن ها با استفاده از دستگاهی کوچک مجهز به جی پی اس (سیستم مکان یابی جهانی) ، رد این بچه لاک پشت ها را در زیر آب که به سوی سد بزرگ مرجانی شنا می کنند ، دنبال می کنند. آنها این دستگاه کوچک را که صد گرم وزن دارد به پشت بچه لاک پشت ها متصل کرده و سپس آنها را در اقیانوس رها کردند . به این ترتیب  این لاک پشت ها در اقیانوس پخش می شوند اما کماکان تحت نظارت پژوهشگران قرار خواهند داشت .

جولیا دان (Julia Dunn) از دیگر پژوهشگران دانشگاه جیمز کوک می گوید ما نمی دانیم که اصلی ترین خطری که این لاک پشت ها را تهدید می کند چه چیزی است . این معمای بزرگی است که باید حل شود تا بتوانیم از آن طریق به حفاظت این گونه های جانوری منحصر به فرد و در معرض خطر انقراض کمک کنیم .

از مهمترین عواملی که جان لاک پشت های دریایی را به خطر انداخته است می توان به تخریب زیستگاه های آبی آن ها ، شکارچیان ، لوازم ماهیگیری و …  اشاره کرد . در واقع دانشمندان معتقد هستند که دانستن عادات زندگی این لاک پشت ها برای حفاظت از آن ها مفید خواهد بود و به انسان کمک می کند تا نسل آن ها را از خطر انقراض رها سازد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا