گامی برای گسترش زبان فارسی در نقاط مختلف جهان

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،در دیدار محمدرضا فلاحتی رئیس این اداره با فرهاد پالیزدار معاون امور بین الملل بنیاد سعدی که با هدف آشنایی بنیاد با دو مجموعه رایسست و ISC به عنوان مقدمه ای برای برقراری تعاملات و همکاری های مختلف علمی پژوهشی و فناوری انجام شد، علاوه بر معاون امور بین الملل، کارشناسان فناوری اطلاعات و کارشناسان گسترش زبان فارسی مربوط به نقاط جغرافیایی مختلف جهان حضور داشتند.
در ابتدا، فلاحتی به ذکر تاریخچه تاسیس، خدمات، پایگاه های اطلاعاتی و پتانسیل های این دو سازمان پرداخت، سپس پالیزدار با معرفی بنیاد سعدی، گسترش زبان و ادب فارسی در سراسر جهان را از مهمترین اهداف مجموعه خود بیان کرد.
وی با اشاره به این که در سطح جهان 340 دانشگاه به آموزش زبان فارسی می پردازند، گفت: ما از طریق رایزنان علمی و فرهنگی و نیز دفاتر نمایندگی و اتاق زبان فارسی که در کشورهای مختلف دایر است تلاش گسترده ای را برای حمایت از دانشجویان در کرسی های زبان و ادب فارسی در سراسر جهان و نیز راه اندازی کرسی های زبان فارسی در دانشگاه های مختلف جهان به عمل آورده ایم و برای گسترش این زبان راهبردهای متعددی را مصوب کرده و در دست اجرا داریم.
فلاحتی نیز همچنین با اشاره به یکی از اهداف اداره متبوعش که تاسیس شاخه اطلاع رسانی در کشورهای مختلف است گفت: با توجه به وجود پایگاه های اطلاعاتی غنی فارسی در مرکز منطقه ای شامل پایگاه مقالات تمام متن فارسی ( با حدود یک میلیون مقاله تمام متن)، مقالات الکترونیکی فارسی و مقالات کنفرانس های فارسی، به عنوان یکی از اهداف راهبردی ما در سال 1397 ، برنامه تاسیس شاخه رایسست را در دانشگاه های دارای کرسی زبان و ادب فارسی در سراسر جهان در اولویت فعالیت های خود قرار دادیم.
وی افزود: بررسی فعالیت های بنیاد سعدی نشان می دهد که این بنیاد به عنوان یکی از مراکز بسیار تاثیرگذار در گسترش زبان فارسی در سطح دنیا عمل کرده از این رو رایسست آمادگی دارد در تعامل با بنیاد سعدی در این حوزه به فعالیت بپردازد.
فلاحتی با بیان اینکه با فعالیت این بنیاد، کرسی های زبان و ادب فارسی افتتاح می شود گفت: طبق اطلاعات به دست آمده یکی از مشکلات کرسی ها در دسترس نبودن اطلاعات علمی فارسی است به این ترتیب مرکز منطقه ای می تواند حلقه نهایی این فعالیت را از طریق راه اندازی کتابخانه جامع مجازی تکمیل کرده و زمینه دسترسی آنی محققان، اساتید و دانشجویان زبان فارسی را در دانشگاه های مختلف جهان به منابع اطلاعاتی شامل مقالات مجلات و کنفرانس ها محقق کند.
وی ادامه داد: همچنین تاسیس شاخه به صورت IP based و در کمترین زمان ممکن محقق خواهد شد و هیچ نوع بار مالی را برای دانشگاه مقصد نخواهد داشت، همچنین این اطلاعات برای یک دوره 5 ساله در اختیار کرسی ها قرار خواهد گرفت که با تفاهم دو طرفه قابل تمدید اشت.
رییس رایسست در ادامه ضمن ابراز رضایت از تعامل شکل گرفته خواستار استمرار و گسترش این تعامل شد که مورد استقبال بنیاد سعدی قرار گرفت.
در پایان جلسه همچنین مقرر شد دو مجموعه زمینه های مختلفی را برای همکاری فراهم کنند که از جمله آنها می توان به همکاری در انتشار کتب و نیز برقراری کارگاه های آموزشی و برنامه بازدیدها برای هیات های خارجی بازدید کننده اشاره کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا