پرداخت کرایه تاکسی به صورت الکترونیکی و تلفن همراه

هزینه‌های بالای چاپ اسکناس یا ضرب سکه، آلوده بودن پول، معضل مشاجره و دعوای مسافر و راننده بر سر پول خرد، مشکل قیمت گذاری کرایه، ارایه خدمات نوین به مسافران و دست آخر سرعت بیشتر در پرداخت کرایه و صرفه‌جویی در وقت، همگی از مزایای این طرح که جذابیت زیادی را برای اجرایی کردن آن ایجاد کرده است.

هرچند موضوع پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی مدتهاست مطرح شده اما هر بار تاکسیرانی به بهانه های مختلف شانه از زیر بار این اقدام خالی می کند.

علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این خصوص از اجرای سراسری پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی از طریق تلفن همراه از نیمه نخست امسال خبر داد و با اشاره به اینکه هم اکنون طرح پرداخت الکترونیکی کرایه تاکسی با اپلیکیشن تلفن همراه «فون‌پی» در خطوط پایانه ونک در حال اجرا است، گفت: با توجه به اینکه این مدل پرداخت نو و مبتکرانه است، باید ملاحظه های اجرایی برای آن مدنظر قرار گیرد تا تصویر نسبتا خوبی ارایه شود. بر این اساس طرح به‌صورت مداوم پایش می‌شود.

پرداخت کرایه تاکسی با تلفن همراه

این روزها تاکسی‌های آنلاین به‌کلی سیستم حمل و نقل درون‌شهری را متحول کرده‌اند. کاربر به آسانی می‌تواند با تلفن همراه خود تاکسی سفارش دهد، کرایه را پرداخت کند و به مقصد برسد، بدون این که نیاز به ردوبدل شدن مکالمه‌ای با راننده باشد. این زیرساخت با ارزش که در بیشتر شهرهای ایران رایج شده است، جامعه را به سویی سوق داده که اکنون پذیرای آن باشد تا پرداخت را به صورت الکترونیکی و در کمترین زمان ممکن و با آسودگی انجام دهد.

این در حالی است که هنوز برخی از اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی کرایه تاکسی بیش از یک سال و نیم است که در انتظار مجوزی از سوی تاکسیرانی برای فعالیت در پایانه‌های تاکسی هستند. مجوزی که تاکسیرانی در حال برنامه‌ریزی برای آن است و زمان دقیقی از صدور آن ارایه نمی‌دهد. در این بین برخی از اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی کرایه تاکسی بر این باورند که تاکسیرانی در بازار آنها برای فون‌پی انحصار ایجاد کرده و دلیل آن را هم همکاری تاکسیرانی برای اجرای پایلوت این طرح با فون‌پی می‌دانند.

قنادان با بیان اینکه چهارچوب استاندارد سیستم و آئین‌نامه این طرح(پرداخت کرایه تاکسی با موبایل) در حال نهایی شدن است، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها مقرر شد آئین‌نامه‌ها به زودی آماده شود تا مصوبات لازم را اخذ کند.

وی با اشاره به زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی، عنوان کرد: در انتظار ایجاد زیرساخت‌ها از طریق سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران هستیم تا این طرح حداکثر تا پایان خردادماه امسال نهایی و اجرا شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا یک پلتفرم باز را راه‌اندازی کنیم، تصریح کرد: این کار به این خاطر است تا به‌جای اینکه ما به سراغ سیستم‌های جدید برویم، این سیستم‌ها به‌صورت خودکار با ما همکاری کرده و با یکدیگر ارتباط زیرساختی داشته باشند. بنابراین به شرکت‌هایی که بتوانند براساس پروتکل فعالیت کرده و امکان فنی داشته باشند، مجوز داده می‌شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا