برگزیدگان المپیاد سلولهای بنیادی از تسهیلات ویژه برخوردار می شوند

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،«نخستین المپیاد دانشجویی سلول های بنیادی و مهندسی بافت» توسط ستاد توسعه فناوری سلول های بنیادی معاونت علمی و با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود.

با هماهنگی های صورت گرفته برگزیدگان این المپیاد از امتیازات شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مانند سایر المپیادهای رسمی کشور برخوردار خواهند شد.

احسان جمالی معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور گفت: مسئولیت برگزاری المپیادهای علمی کشور در سطح ملی و بین المللی از سال ۱۳۹۱ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و ماده واحده آن به سازمان سنجش آموزش کشور موکول شده است و این موضوع در حالی است که این سازمان از سال ۱۳۷۵ مبادرت به برگزاری المپیادهای علمی در سطح ملی و بین المللی می کرد.

وی بیان کرد: آزمون المپیاد در سال جاری، علیرغم سال گذشته به جای برگزاری در ۲۰ رشته، آزمون در ۲۲ رشته در مرحله اول برگزار شده و در مرحله نهایی طبق مصوبه شورای المپیادهای کشور، رشته علوم و فناوری های سلول های بنیادی و مهندسی بافت نیز به جمع این رشته ها اضافه خواهد شد و این در حالی است که با توجه به بین رشته ای بودن این المپیاد  برگزیدگان مرحله اول سایر المپیادهای مرتبط می توانند در این رشته از المپیاد شرکت داشته باشند. 

به گفته معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور طبق برنامه ریزی های صورت گرفته توسط سازمان سنجش آموزش کشور در سال جاری مرحله اول المپیادهای علمی در ده منطقه از کشور با همکاری دانشگاه ها و مراکز عالی کشور برگزار شد که نتایج اولیه این المپیاد تا پایان خرداد ماه برای برنامه ریزی های لازم در اختیار این سازمان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به این که علاقه مندان رشته های مرتبط با حوزه سلول های بنیادی و مهندسی بافت برای شرکت در این المپیاد توسط مناطق مختلف به سازمان سنجش معرفی خواهند شد، ادامه داد: این المپیاد در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ تیرماه سال جاری در دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد.

وی اداممه داد: داوطلبان این المپیاد باید در روز پنج شنبه با پاسخ دادن به سوالات پدیده های انتقال جرم، زیست شناسی سلولی و ملکولی، بیوشیمی و شیمی آلی و فیزیولوژی به رقابت با هم بپردازند و همچنین این داوطلبان باید در روز جمعه به سوالات زیست مواد و ژنتیک پاسخ دهند. داوطلبین برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وب سایت سازمان سنجش آموزش کشور بخش المپیاد دانشجویی مراجعه کنند.

جمالی بیان کرد: طبق مصوبات کمیته علمی این المپیاد، داوطلبین مجاز به انتخاب دو درس از ۴ درس تخصصی بوده و شرکت در آزمون های اختصاصی ضروری است. برگزیدگان نخستین المپیاد دانشجویی سلول های بنیادی و مهندسی بافت می توانند مثل سایر المپیادهای علمی کشور از امتیازات شورای هدایت استعدادهای درخشان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استفاده کنند.

وی افزود: همچنین هماهنگی لازم توسط این سازمان و ستاد توسعه علوم و فناوری سلول های بنیادی برای ادامه تحصیل برگزیدگان این المپیاد در مقطع ارشد با دانشگاه های مادر پذیرنده کشور صورت پذیرفته است. از آنجایی که دانشجویان سال سوم نیز می توانند در المپیادهای کشور حضور داشته باشند در صورت موفقیت این افراد تمامی امتیازات بعد از فارغ التحصیلی به ایشان اعطا خواهد شد.

معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش خاطرنشان کرد: علاوه بر تسهیلات فوق چنانچه برگزیده ای از لحاظ علمی وضعیت مطلوبی داشته باشند برای ورود به مقطع دکتری یا PHD امتیازات ویژه ای در زمان مصاحبه در نظر گرفته خواهد شد. این رشته از المپیاد به دلیل نیاز عمده کشور به این علوم نوین و کاربردی بودن آن در حوزه پزشکی راه اندازی شد. که می تواند به عنوان یکی از ابزارهای موفقیت ایران در این حوزه معرفی شد. 

وی گفت: با توجه به ساختار متفاوت این رشته و کاربردی بودن آن و همچنین دید مثبت مسئولین کشور، حمایت های لازم برایبرگزاری سالانه این المپیاد توسط سازمان ها و ارگان های مختلف صورت پذیرد. با توجه به دستیابی دانشمندان کشورمان به دانش پایه ای این علم،  می توان مثل سایر کشورهای خارجی سرمایه گذاری عمده ای در این حوزه از علم داشت.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا