کنترل چراغ‌های راهنمایی با استفاده از هوش مصنوعی

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، اختراع جدیدی که آی‌بی‌ام به ثبت رسانده، نشان می‌دهد که این کمپانی در نظر دارد تا برای مدیریت ترافیک، سامانه هوشمندی را توسعه دهد که مبتنی بر دوربین‌ها است. یک رایانه وضعیت ترافیک را تحت تظر گرفته و با توجه به وضعیت راه‌های مختلف منتهی به چهارراه بهترین الگو برای وضعیت چراغ‌های راهنمایی را تعیین می‌کند.

چرا این موضوع مهم است؟ تاکنون پیش آمده مدت طولانی پشت چراغ قرمز توقف کرده باشید در حالی که هیج خودرو دیگری وجود ندارد؟ استیو هابسون یکی از مخترعین ارشد آی‌بی‌ام در پاسخ به این سوال که چرا یک سامانه غیرهوشمند برای این کار نساخته‌اید گفته است:

من می‌گویم اکثر افرادی که از خیابان‌های کنترل‌شده با استفاده از سیگنال‌های از راه دور عبور می‌کنند – رانندگان، پیاده‌ها، دوچرخه سواران، و یا هر چیز دیگری- موافقند که یک انسان ناظر به وضعیت ترافیک می‌تواند این کار را بهتر انجام دهد.

یک انسان می‌تواند اطلاعات بسیار زیادی را از محیط دریافت و براساس موارد پارامترهای مختلف در مورد وضعیت چراغ‌ها و زمان‌بندی آن‌ها تصمیم گیری می‌کند.

  • یک گروه از کودکان زیر باران در یک سمت خیابان منتظر سبز شدن چراغ برای عبور از خیابان هستند
  • در یک سمت خیابان تعداد زیادی خودرو وجود دارد در حالی که بخش‌های دیگر خلوت هستند
  • یک عابر پیاده به کندی  در حال عبور از خیابان است (شاید یک فرد مسن)
  • در بخشی از چهارراه به علت مشکلی که پیش آمده ترافیک ایجاد شده باشد
  • یک خودرو پشت چراغ قرمز مانده در حالی که هیچ خودرو دیگری وجود ندارد

توسعه پروتکل برای چنین محیط پیچیده‌ای حداقل در بیان بسیار دشوار است، به خصوص زمانی که بخواهیم هر تقاطع را با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فردش مدیریت کنیم. این درحالی‌ست که درک این اطلاعات متنوع برای انسان کاری آسان به حساب می‌آید و همین نکته هوش مصنوعی را به عنوان یک راهکار مفید مطرح می‌کند.

 قطعا همه ما منتظر روزی که چراغ‌های راهنمایی با چنین روشی مدیریت شوند هستیم، شاید به این ترتیب اندکی از ترافیک شهرها کاسته شود. البته یک رایانه هرگز نخواهد توانست این‌گونه ترافیک را هدایت کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا