موفقیت در آزادکاری

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت، موفقیت در آزادکاری به معنای پذیرش مشتری‌های جدید، کسب امتیار بیشتر از سوی آن‌ها و پیدا کردن جایگاه مناسب در زمینه‌ی کاری است. این یعنی نامتان در صنعتی که کار می‌کنید شناخته شود و کارتان از کیفیت خوبی برخوردار باشد. زمانی که به چنین جایگاهی برسید مشتری‌های جدید خودشان برای انجام دادن پروژه به شما مراجعه می‌کنند و این شما هستید که نوع پروژه و قیمت آن را تعیین می‌کنید. اگر مدت زمان زیادی گذشته و هنوز به این جایگاه دست پیدا نکرده‌اید یا دوست دارید زودتر به این مرحله برسید، بهتر است خودتان را صادقانه ارزیابی کرده تا دید بهتری نسبت به جایگاه فعلی پیدا کنید. هشت موردی که در ادامه‌ بررسی می‌کنیم اشتباهاتی هستند که به حرفه‌ی یک آزادکار لطمه وارد می‌کنند و باید با عادات خوب جایگزین شوند.

freelance

۱- پذیرفتن پیشنهادهای سطح پایین

تصور کنید تعداد پروژه‌هایتان کم شده است و می‌خواهید درآمد بیشتری داشته باشید. در همین حال ایمیلی از طرف یک مشتری شناخته شده برای انجام یک پروژه‌ی خوب دریافت می‌کنید. همه‌ی شرایط مطابق میل است اما از شما خواسته شده این کار را با مبلغ پایین‌تری برایشان انجام دهید. چند مشتری دیگر نیز با همین شرایط با شما تماس می‌گیرند و می‌خواهند قیمت نهایی را کاهش دهید. از طرف دیگر مشکلات مالی کمی فشار می‌آورند و ترجیح می‌دهید به هر قیمتی شده کمی درآمد کسب کنید. در چنین شرایطی چه کاری باید انجام داد؟ بهترین کار این است که هرگز پیشنهاد مشتری را قبول نکنید.  

بسیار به ندرت پیش می‌آید که مشتری قیمت منصفانه‌ای ارائه دهد و این مشکل در تمام کسب‌وکارها وجود دارد. شخصی که دستمزد خود را پایین می‌آورد یعنی ارزش چندانی برای کار خود قائل نیست. همچنین این موضوع به سرعت پخش شده و همه انتظار دارند با کمی مذاکره کار را با دستمزد پایین‌تری انجام ‌دهید. این موضوع روی شهرت و سابقه‌ی کاری‌تان تأثیر می‌گذارد و به‌عنوان یک فرد غیرحرفه‌ای شناخته می‌شوید. شخصی که ارزش و کیفیت کار خود را بداند قیمت مشخصی برای پروژه‌ها ارائه می‌دهد. او می‌داند هیچ شخصی حاضر نیست این کیفیت کار را با مبلغ پایین‌تر انجام دهد و نهایتا مشتری را راضی می‌کند. سعی کنید تا جای ممکن قیمت ثابتی برای پروژه‌ها ارائه دهید و هرگز ارزش کار خود را دست‌کم نگیرید.

۲- عدم توانایی در مذاکره

یک فرد آزادکار یا فریلنسر نه تنها نباید دستمزد خود را پایین آورد بلکه باید بداند چه موقع مبلغ بالاتری درخواست دهد. آیا برای انجام پروژه لازم است بیشتر کار کنید؟ آیا مهلتی برای انجام پروژه در نظر گرفته شده است؟ اگر پاسخ این سوال‌ها مثبت است باید در تعیین مبلغ تجدید نظر شود. البته همه چیز پول نیست و باید فراتر از آن فکر کرد. اگر کار بدون نقصی به مشتری ارائه داده‌اید از آن‌ها بخواهید در مقابل، کاری برایتان انجام دهند. به‌عنوان مثال از آن‌ها بخواهید:

  • نقد مثبتی بنویسند و آن را در سایت شخصی خود منتشر کنند.
  • شما را به سایر مشتری‌های خوب بازار معرفی کنند.
  • در آینده پروژه‌های بیشتری به شما بدهند.
  • در رویدادهای شرکت از شما دعوت کنند.

freelance

۳- عدم توجه به مشتری

گاهی اوقات استعداد و قیمت نقشی در معامله ندارند. ارتباطات حرف اول را در دنیای آزادکاری و دورکاری می‌زنند و پاسخ مشتری باید هر چه سریع‌تر داده شود. این طرز تفکر در میان همه جا افتاده است که هر قدر فرد دیرتر جواب دهد یعنی در کارش حرفه‌ای‌تر است. به یاد داشته باشید یک مشتری درخواست خود را برای چند نفر ارسال می‌کند و شخصی که زودتر جواب دهد برنده است. پاسخ دادن به ایمیل‌ها را به فردا موکول نکنید و همیشه در دسترس مشتری باشید. همچنین فراموش نکنید به پایان رساندن پروژه به معنای پایان دادن به ارتباطات نیست. اغلب آزادکارها اهمیت این موضوع را دست کم می‌گیرند و ارتباط خود را با کارفرما قطع می‌کنند. اما افرادی که ارتباط خود را حفظ می‌کنند از مزایای زیر بهره‌مند می‌شوند:

  • تشویق مشتری به نوشتن نقد مثبت و پیشنهاد دادن شما به سایرین
  • گرفتن بازخورد مثبت برای پیشرفت‌های آینده
  • رفع نواقصی که شاید از آن‌ها خبر نداشته باشید
  • حفظ مشتری برای پروژه‌های آینده

۴- وابسته شدن به شبکه‌های اجتماعی

با توسعه‌ی موبایل‌های هوشمند استفاده از شبکه‌های اجتماعی بسیار آسان و همه‌گیر شده است. به طوری که فرد اهمیت بیشتری به آپدیت کردن فیسبوک و توییتر خود می‌دهد و به‌روزرسانی سایت را فراموش می‌کند. درصورتی‌که همه در شبکه‌های اجتماعی عضو نیستند یا بعد از گذشت مدتی حساب کاربری خود را پاک می‌کنند. بسیاری از مشتری‌ها ترجیح می‌دهند وب‌سایت فرد آزادکار را زیر نظر داشته باشند. همچنین عده‌ی زیادی برای پیدا کردن فریلنسر مورد نظر در گوگل به جستجوی آن‌ها می‌پردازند. به‌روزرسانی دیر به دیر سایت نشان دهنده‌ی عدم فعالیت یا عدم تمایل به دریافت پروژه‌های جدید است.

freelance

۵- عدم تلاش برای بهبود مهارت‌ها و شبکه‌سازی

این روزها رقابت در هر صنعتی زیاد شده است و شخصی که مهارت‌های بالاتری داشته باشد برنده است. یک شخص آزادکار باید دائما مهارت‌های خود را تقویت کند و کارهای جدید یاد بگیرد. شرکت در سمینارها، گوش دادن به پادکست‌ها، خواندن پست وبلاگ‌های مرتب، شرکت در دوره‌های آنلاین یا حضوری و خواندن کتاب به تقویت مهارت‌ها کمک می‌کند. آزادکاری که گواهی دوره‌ی خود را در لینکدین یا سایت شخصی درج کند پروژه‌های بیشتری دریافت می‌کند.

شبکه‌سازی نیز یکی دیگر از مسائلی است که افراد آزادکار توجهی به آن ندارند و دلیلش این است که نتیجه‌ی خود را در درازمدت نشان می‌دهد. هیچ‌کدام از بیزینس کارت‌هایی که در رویدادها پخش می‌شوند، فردای همان روز استفاده نمی‌شوند. انجام این کار معمولا زمان می‌برد و با این حال شبکه‌سازی بخش ضروری ساختن و توسعه‌ی کسب‌وکار از طریق آزادکاری است.

۶- بیش از اندازه کار کردن

بیش از اندازه کار کردن یکی دیگر از تهدیدهای جدی برای آزادکارها است. افرادی که در دنیای آزادکاری غرق می‌شوند چند پروژه به صورت همزمان دریافت می‌کنند و بدون وقفه برای به پایان رساندن آن‌ها تلاش می‌کنند. این افراد در معرض خستگی مفرط قرار می‌گیرند و حتی از کار زده می‌شوند. درنتیجه نمی‌توانند برای مدتی خدمات باکیفیت ارائه دهند و به استراحت احتیاج خواهند داشت. آزادکاری به معنای زیاد کار کردن نیست. هرازگاهی به خودتان استراحت دهید و چند روز از همه چیز فاصله بگیرید. کاری که با استراحت همراه بوده و تداوم داشته باشد بهتر از کار بی‌وقفه نتیجه می‌دهد.

freelance

۷- عدم مدیریت زمان

آزادکارهای تازه‌کار معمولا در مدیریت زمان دچار اشتباه می‌شوند. مخصوصا افرادی که به تازگی از محیط کار خارج شده‌ و عادت دارند توسط رئیس بخش مدیریت شوند. ابزارهای مدیریت زمان بهترین راه حل برای این افراد هستند.

۸- ناراحت شدن از بازخوردها و انتقادها

همه از یک فرد آزادکار انتظار دارند بدون نقص کار کند و پروژه را کامل تحویل دهد. در غیر این صورت این موضوع را به طور شخصی یا در نظرات خود عنوان می‌کنند. انتظار نداشته باشید این افراد انتقاد خود را مهربانانه یا با بیان جمله‌های مناسب اظهار کنند. وظیفه‌ی شما این است که بازخورد مشتری را بشنوید و به نکات مثبت آن اهمیت دهید. اگر نظر دیگران روی شما تأثیر می‌گذارد و احساساتی می‌شوید یعنی راه سختی پیش رو دارید و بهتر است دید مثبت‌تری نسبت به این موضوع پیدا کنید. نقدهایی که درست عنوان شده باشند به بهتر شدن کمک می‌کنند و نقدهای اشتباه نیز نباید جدی گرفته شوند.

درنهایت فراموش نکنید که حرفه‌ای شدن در آزادکاری نیز مانند هر کار دیگری به زمان احتیاج دارد. سعی کنید مهارت‌های خود را تقویت کرده و ارتباطات خود را گسترش دهید. سایت شخصی خود را به روز رسانی کرده و با مشتری‌‌ها در ارتباط باشید. هرگز ارزش کار خود را پایین نیاورید و استراحت را فراموش نکنید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا