رویکردی نویدبخش در صندوق ذخیره فرهنگیان

به گزارش سیناپرش به نقل از ایرنا،مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1374، وزارت آموزش و پرورش را موظف کرد که برای کمک به تامین مالی فرهنگیان به عنوان اصلی ترین ارکان نظام آموزشی کشور پس از خروج از خدمت، صندوق ذخیره فرهنگیان را راه اندازی کند، صندوقی که فرهنگیان می‌توانستند ماهانه حداکثر مبلغ پنج درصد حقوق و مزایای خود را به حساب آن واریز کنند و دولت نیز مکلف شد همه ساله معادل مبلغ فوق را که با این هدف در بودجه سالانه منظور می شود، به صندوق مزبور واریز کند و سهم‌الشرکه فرهنگیان هنگام بازنشستگی و از کارافتادگی و یا بازخریدی به فرهنگیان و در صورت فوت به وراث آنها مسترد شود.
در اساسنامه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان آمده است که این موسسه به عنوان سازمانی اقتصادی با برخورداری از اعتماد روزافزون در میان قشر معلمان کشور و حمایت دولت می کوشد تا با فعالیت های اقتصادی نظیر اداره شرکت ها، سرمایه گذاری در سهام شرکت ها و صنایع بزرگ از جمله نفت، پتروشیمی و معادن و انجام امور خدماتی، منافع اقتصادی و سطح رفاه فرهنگیان عضو را بهبود بخشد.
این موسسه از ابتدای تاسیس در سال 74 تاکنون یک میلیون و 530 هزار و 521 عضو جذب کرده است که با توجه به بازنشسته شدن بخشی از این اعضاء، صندوق دارای حدود 900 هزار عضو فعال است و در مجموع مبلغ یک هزار و 700 میلیارد تومان از محل 5 درصد حقوق اعضا به صندوق واریز شده است.
اما در شرایطی که قرار بود دولت نیز به همان اندازه حق السهم خود را به صندوق بپردازد، به دلیل نادیده گرفتن این مساله در قانون برنامه پنجم توسعه تاکنون تنها 750 میلیارد تومان پرداخت کرده و حدود یک هزار میلیارد تومان به صندوق بدهکار است.
موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان اکنون با گذشت 23 سال و سود حاصل از سرمایه موجود در صندوق، به یکی از بنگاه های بزرگ اقتصادی تبدیل شده است که به علت شفاف نشدن فعالیت ها و عملکرد آن به تدریج شائبه اختلاس کلان در این بنگاه اقتصادی بالا گرفت و تحلیل های متفاوتی از سوء استفاده از صندوق در بین آحاد جامعه و البته فرهنگیان به عنوان صاحبان اصلی سرمایه صورت گرفت.
با ورود مجلس شورای اسلامی و در نهایت اتمام کار رسیدگی به موضوع صندوق ذخیره توسط کمیته تحقیق و تفحص مجلس، پرونده اکنون در اختیار قوه قضاییه است که امید می رود در نهایت حقوق فرهنگیان احقاق شود.

ایده ای جدید برای حل مشکلات صندوق ذخیره
در این میان، وزیر آموزش و پرورش با طرح ایده ای جدید، برای رفع گره ای از مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان گام برداشت.
به واقع تاکنون فعالیت هیات امنای صندوق ذخیره به صورت انتصابی بود و اعضای کنونی، منتخب و نماینده وزیران پیشین آموزش و پرورش بودند، اما سید محمد بطحایی از محل اختیارات خود پیشنهاد انتخاب دو نفر را به عنوان نماینده فرهنگیان و یک نفر به عنوان بازرس، در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح کرد و بر اساس این تصمیم، وزارت آموزش و پرورش 24 آبان سال 96 در فراخوانی از فرهنگیان دعوت کرد تا نظرات خود را در خصوص شرایط و ویژگی های نامزدها و شیوه و ساز و کار برگزاری انتخابات در صندوق ذخیره فرهنگیان ارائه دهند.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص این تصمیم، با بیان اینکه یکی از مطالبات فرهنگیان این است که به عنوان اعضای صندوق ذخیره به صورت مستقیم نمایندگانی در هیات امنای صندوق داشته باشند تا بر فرآیند عملکرد آن نظارت و در تصمیم گیری ها مشارکت کنند، افزود: بر اساس سیاست وزارت آموزش و پرورش در ساختار شرکت ها و سبد سرمایه‌گذاری صندوق ذخیره فرهنگیان تحول اساسی اتفاق می افتد و امید است با این تصمیمات اصلاحات در رابطه با ارزش افزوده و سود بیشتر صورت گیرد تا راه مفاسد در این صندوق بسته شود.

جریانی در راستای مشارکت فرهنگیان در لایه های مختلف تصمیم گیری وزارت آموزش و پرورش
شیوه نامه انتخابات شرایطی را برای نامزدها در نظر گرفته بود از جمله این که افراد شاغل در سمت های مدیریتی در سطوح ستاد، استان و منطقه در زمان ثبت نام در سامانه انتخابات شامل معاونان وزیر، روسا، معاونان، مدیران کل و معاونان مدیر کل سازمان های وابسته به وزارت آموزش و پرورش، روسا و معاونان مراکز، مدیران کل و معاونان حوزه های ستادی و ادارات کل استان ها، مدیران و معاونان آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق و افرادی که عضو شورای شهر بوده و یا مامور به سایر نهادها و دستگاه های دولتی و عمومی – در زمان ثبت نام در سامانه انتخابات – هستند، مجاز به نامزدی عضویت در انتخابات هیئت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان نیستند.
در این شیوه نامه درباره نحوه برگزاری مرحله اول انتخابات نیز اشاره شده بود که مرحله اول انتخابات در سطح استان و با روش الکترونیکی انجام می شود و بر اساس نتایج آن متناسب با سهمیه استان از میان نامزدهای انتخاباتی، حداقل یک و حداکثر پنح نفر، حائزین اکثریت آراء انتخاب و به مرحله دوم راه می یابند.
همچنین مقرر شده بود که برگزیدگان نهایی مرحله اول انتخابات در محلی که توسط ستاد راهبری انتخابات تعیین می شوند، حضور یافته و پس از تشریح برنامه های خود، با رای گیری حضوری و مستقیم، سه نفر از میان خود را به عنوان نمایندگان فرهنگیان (دو نفر به عنوان عضو و یک نفر به عنوان بازرس افتخاری) در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان انتخاب می کنند .
با پایان یافتن ثبت نام از فرهنگیان، وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که سه هزار و 557 نفر از فرهنگیان سراسر کشور به عنوان داوطلب نامزدی عضویت در هیات امنای صندوق ذخیره ثبت نام کرده اند و در نهایت از مجموع 818 هزار نفر عضو صندوق ذخیره فرهنگیان که 750 هزار نفر از آنان شرایط شرکت در این انتخابات را داشتند حدود 185 هزار نفر از فرهنگیان عضو صندوق ذخیره در انتخابات شرکت کردند و به نامزد مورد نظر خود رای دادند.
با اعلام نتایج مرحله اول انتخابات فرهنگیان در صندوق ذخیره، از میان سه هزار و 557 نفر، 83 نفر موفق به کسب بیشترین آرا شدند و همه این افراد در جلسه ای با حضور وزیر آموزش و پرورش، برنامه های خود را برای بهبود و شفاف سازی عملکرد صندوق ارائه دادند تا در نهایت دو تن به عنوان عضو هیات امنا و یک نفر به عنوان بازرس انتخاب شوند.
وزیر آموزش و پرورش چنین رویکردی را که برای اولین بار برای برگزاری انتخابات فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان و ورود منتخب فرهنگیان به این صندوق اجرا شد، نشانه ای از این امر دانست که به تدریج تلاش می شود از نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در تمامی تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها استفاده شود.
بطحایی با بیان این که برگزاری انتخابات به روش الکترونیکی و با شرکت 200 هزار نفر تاکنون سابقه نداشته است تصریح کرد: چشم انداز انتخاب دو نفر در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان و یک نفر به عنوان بازرس تنها هدف نیست بلکه این جریان مشارکت دادن فرهنگیان در لایه های مختلف تصمیم گیری وزارت آموزش و پرورش ادامه پیدا می کند.
در نهایت روز 24 اردیبهشت ماه، « لیلا نظر پور » با 24 رای، « امین الله سالاری » با 23 رای به عنوان نماینده فرهنگیان و « محسن مسعودی » با 21 رای به عنوان بازرس انتخاب شدند.
رئیس ستاد راهبری انتخابات در هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان نیز قبل از رای گیری به فرهنگیان اطمینان خاطر دارد که این انتخابات بسیار شفاف و کاملا آزادانه برگزار شده و هیچ یک از همکاران با نظر شفاهی رد نشدند و مسائل سیاسی و جناحی در نظر گرفته نشده بود.
با پایان رای گیری و انتخاب نمایندگان فرهنگیان برای حضور در هیات امنای صندوق ذخیره، اکنون اعضای این صندوق منتظر رویکردهای جدیدی هستند تا اعتماد از دست رفته بازگردد و به فرهنگیان اطمینان خاطر داده شود که امانت آنها به درستی نگهداری خواهد شد.

اولین تجربه نظارت مستقیم فرهنگیان بر عملکرد صندوق
«لیلا نظرپور» که با 24 رای در این انتخابات موفق شد به عنوان نماینده فرهنگیان به عضویت هیات امنای صندوق ذخیره در آید، در گفت و گو با خبرنگار حوزه آموزش ایرنا اظهار داشت: اقدام وزیر آموزش و پرورش برای انتخاب اعضای هیات امنای صندوق از میان فرهنگیان قابل تقدیر است زیرا بعد از حدود 23 سال از عمر صندوق، این اولین بار است که معلمان به رسمیت شناخته شدند و به طور مستقیم بر عملکرد این بنگاه بزرگ اقتصادی نظارت خواهند داشت.
وی با بیان این که این اتفاق باعث می شود حسن اعتماد فرهنگیان به صندوق بازگردد و مشارکت معلمان در حقیقت آغاز تحول در تعلیم و تربیت خواهد بود، ادامه داد: باید به طور دقیق بررسی شود که موجودی صندوق ذخیره چه مقدار است، شرکت ها و محل های سرمایه گذاری کجاست و سرمایه صندوق به سمتی هدایت شود که سودآوری بیشتری برای اعضا داشته باشد.
این منتخب فرهنگیان در هیات امنای صندوق ذخیره تصریح کرد: سیاستگذاری صندوق باید به گونه ای باشد که در تمامی استان ها سرمایه گذاری انجام شود و تجربه نشان داده هر جا به معلمان اعتماد شده آنها نیز پای کار آمده اند.
نظرپور که 20 سابقه فعالیت در آموزش و پرورش دارد و کارشناس ارشد رشته مدیریت است، با اشاره به اینکه نظرات و پیشنهادهای فرهنگیان عضو صندوق را جمع آوری کرده و در نهایت به یک جمع بندی درست خواهیم رسید، یادآور شد: برای این که نمایندگان فرهنگیان با مسائل مالی و حسابرسی بیشتر آشنا شوند و سطح علمی آنها بالاتر رود، قرار است دوره آموزشی هم در این رابطه برگزار شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا