وب کیوسک‌ جایگزین صندوق‌های صدقه آهنی می‌شود

در دین اسلام، به سبب اینکه کمال انسانی در همگرایی اجتماعی و تعاون و همکاری تجلی پیدا می‌کند، به علل و عوامل همگرایی توجه ویژه‌ای شده است و تعاون و همکاری در کنار احسان، انفاق و صدقه معنا و مفهوم خاصی در آموزه‌های اسلامی و قرآنی پیدا می‌کند. از اینرو در جامعه اسلامی ایران همواره کمک به همنوع و رفع مشکل های آنان مورد توجه بوده است و  مردم از هر راهی در صدد رفع مصائب و مشکل‌های این افراد برآمده‌اند.

البته دادن صدقه و انجام امور خیر تنها مختص ایران و کشورهای اسلامی نیست و این امر پسندیده و نکو در بین مردمان تمام ادیان و اقوام مختلف نیز دیده می شود.

امروزه با گسترش تکنولوژی، کشورهای پیشرو برای پرداخت صدقه و امور خیریه، روش های نوینی را برای جمع آوری صدقه بکار گرفته اند. به عنوان مثال در برخی از کشورها «کارت‌های صدقه» (Charity cards) وجود دارد که با هر بار استفاده فرد از آن، بانک مربوطه مقداری از پول را به موسسات خیریه پرداخت می‌کند.

بهره گیری از تکنولوژی روز و دیجیتالی و مدرن کردن جمع آوری صندوق صدقات در ایران نیز می‌تواند کمک موثری در زمینه جمع‌آوری کمک های مردمی و کمک به نیازمندان داشته باشد.

به دنبال راه اندازی سامانه پرداخت صدقه به روش پیامکی با بهره گیری از فناوری های جدید برای تسهیل پرداخت کمک های مردمی، شفاف سازی هزینه کردها از طریق ارسال گزارش ماهیانه و افزایش اعتماد عمومی مردم به کمیته امداد و همچنین راه اندازی سامانه تلفن گویای ۷۳۵۵ و پرداخت الکترونیکی صدقات با استفاده از نرم‌افزار سکه و مراجعه به سایت کمیته امداد، طرح جمع آوری صندوق صدقات آهنی و جایگزینی وب کیوسک ها مطرح است. طرحی که هم اکنون در بسیاری از شهرها در حال اجراست و مرحله اولیه آن در تهران از ابتدای رمضان امسال آغاز شده و به نظر می رسد به زودی دوران ریختن پول نقد به داخل صندوق های آهنی برای همیشه خاتمه یابد.

 محسن ولیئی، رییس کمیته امداد خمینی استان تهران در این خصوص گفت: از امسال صندوق های صدقه های آهنی جمع آوری شده و وب کیوسک هایی برای دریافت صدقات مردمی در سطح شهر جایگزین می شود؛ بدین منظور در نخستین روز ماه رمضان 20 وب کیوسک رونمایی شد.

وی با بیان اینکه این وب کیوسک‌ها اولین نمونه در سطح کشور است، افزود: ‌وب کیوسک‌ها در فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو، اتوبوس، حمل و نقل برون شهری و درون شهری و در مجتمع‌های تجاری مستقر می‌شوند. همچنین با توجه به اینکه سالانه 20 درصد از صندوق‌های صدقات آهنی کاهش می‌یابد ظرف 5 سال آینده تمام صندوق‌های صدقات از سطح شهر جمع می‌شود. این اقدام در راستای کمک به بهبود مبلمان شهری است.

وی با بیان اینکه شعار امثال کمیته امداد صدقه الکترونیکی و ترویج صدقه پیامکی است، گفت: همچنین کمیته امداد سعی دارد جمع آوری صدقات از درب منازل را حذف و روش‌های جدیدی جایگزین آن کند. در این راستا روی صندوق‌های صدقاتی که شهروندان در منازل خود دارند شماره حسابی درج می‌شود تا شهروندان مبلغ صدقه را به آن شماره حساب انتقال دهند.

کاهش آسیب‌ها و هزینه‌های اجرایی با جایگزینی شیوه‌های نوین

به گزارش باشگاه خبرنگاران، محمد هادی سیف، معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان تهران نیز با بیان اینکه حذف صندوق‌های صدقات سنتی در چند سال اخیر در دستور کار کمیته امداد قرار دارد، گفت: ظرف 5 سال آینده صندوق‌های صدقات سنتی واقع در معابر اصلی حذف می‌شوند و صندوق‌های دیگری در اماکن سرپوشیده که از امنیت بالاتری برخوردار هستند، جایگزین آن‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون به دنبال جایگزینی شیوه‌های نوین برای دریافت صدقات از مردم هستیم، گفت: یکی از این روش‌ها وب کیوسک‌ها هستند که از این طریق خیرین می‌توانند وجوهات خود را در هر حوزه‌ای که می‌خواهند مانند جهزیه، فرهنگ، آموزش و غیره واریز کنند.

سیف با بیان اینکه افرادی که مایل به حضانت معنوی ایتام و محسنین هستند، می‌توانند از طریق وب کیوسک‌ها اعلام همکاری کنند، گفت: این افراد می‌توانند شماره تماس خود را اعلام کنند تا همکاران ما در اسرع وقت با آن‌ها تماس گیرند.

معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه جایگزین کردن شیوه‌های الکترونیکی، هزینه‌های اجرایی را کاهش می‌دهد، گفت: همچنین از این طریق آسیب‌ها و سرقت‌ها به حداقل می‌رسد و سرعت هزینه کرد صدقات برای محرومان و نیازمندان افزایش می‌یابد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا