استیو وزنیاک: حریم شخصی از بین رفته است

امروزه بسیاری از متخصصان فناوری و بزرگان این رده از آینده‌ای از جنس هوش مصنوعی ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند که روبات‌ها ممکن است در آینده به ما چیره شوند. بااین‌وجود استیو وزنیاک که یکی از موسسان اپل بوده است، دیدگاه واقع‌گرایانه‌تری داشته و نگرانی جالب‌تر و اساسی‌تری را دارد.

وزنیاک معتقد است که فناوری راه بدی را در پیش گرفته است و حریم شخصی تقریبا از بین رفته است که این امر مایه تاسف است. او در مصاحبه‌ای دراین‌باره گفت: «ما مدت‌ها پیش امنیتمان را از دست دادیم. ما حریم شخصی خودمان را از دست داده‌ایم و از آن سو استفاده شده است.»

استیو وزنیاک یکی از نخستین کسانی بود که پس از رسوایی فیس‌بوک توسط مرکز تحلیلی کمبریج انلایتیکا، اقدام به بستن حساب کاربری خود در این شبکه اجتماعی کرد و بدون شک بخش مهمی از این سخنان او خطاب به فیس‌بوک بوده است. بااین‌وجود یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های او، رویکرد دولت‌ها و سازمان‌های امنیتی دولتی در زمینه عدم احترام به حریم شخصی کاربران است.

از سوی دیگر وقتی‌که از او درباره هوش مصنوعی و ترس از چیره شدن آن بر انسان پرسیده شد، وزنیاک به‌سادگی و خونسردی پاسخ داده و آن را نگرانی‌ای برای چندین نسل بعد دانست: «ما حتی نزدیک به چیزی نیستیم که بخواهیم به مواردی از این دست فکر کنیم. به‌شخصه چنین چیزی را حتی در چند صدسال آینده نیز متصور نیستم.»

دلیل این امر نیز بسیار ساده است زیرا برای چنین موضوعی ابتدا باید سیستم‌های هوش مصنوعی از نظر نرم‌افزاری به تکامل برسند و سخت‌افزار مناسب نیز برای آن‌ها آماده شود و بعد چنین نگرانی‌هایی به وجود بیایند درحالی‌که در دنیای امروزی ما هوش مصنوعی عملا مانند یک کودک است که سال‌ها تا رشد جسمانی و عقلانی آن باقی مانده است.

منبع: Cnet

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا