فاز نخست دولت همراه رونمایی شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،مراسم «بهره‌برداری از فاز نخست دولت همراه» در آستانه روز جهانی ارتباطات با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز برگزار شد.

رسول سراییان، رییس سازمان فناوری اطلاعات – در این مراسم اظهار کرد: امروز از دو محور رونمایی می‌شود؛ محور اول رونمایی از ۵۵ خدمت دولت همراه و محور دوم اعلام طرح قطب‌های دیتاسنتر است که از پروژه‌های راهبردی شبکه ملی اطلاعات محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید بزرگ‌ترین اتفاقات حوزه ICT رخ داده است، افزود: اتفاقاتی که در حوزه زیرساخت رخ داده، منحصربفرد بوده است. در این مدت بیش از ۳۵ هزار سایت موبایل نسل سه و چهار ایجاد شده و بیش از ۵۰ میلیون شهروند ایرانی از این بستر استفاده می‌کنند.

سراییان با بیان اینکه زیرساخت تحول دیجیتالی مبتنی بر بخش دسترسی است، گفت: سرمایه‌گذاری در این زمینه توسط بخش خصوصی انجام شده و ابزار مردم، گسترش موبایل بوده است و دولت هم تنها مقررات‌گذاری کرده است. این موضوع تجربه موفقی در توسعه شبکه موبایل بود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: رییس‌ جمهوری، یکم اردیبهشت سال جاری در سالن اجلاس مدیران ارشد عنوان کردند که اگر در راستای تسریع راه‌اندازی دولت الکترونیک تلاش کنیم، فساد کاهش‌ می‌یابد و مردم نباید برای دریافت خدمات به طبقات بالای یک ساختمان اداری بروند. امروز با دولت همراه به جای اینکه نیاز باشد مردم برای دریافت خدمات مراجعه کنند، ما می‌توانیم خدمات دولتی را همه وقت و همه جا به مردم ارائه دهیم. این ویژگی متمایز دولت همراه نسبت به گروه‌هاست.

  • دریافت خدمات دولتی از یک درگاه

سراییان‌ با تاکید بر وجود یک وب‌سایت برای دریافت خدمات به جای وب‌سایت‌های مختلف، بیان کرد: ما پس از دولت الکترونیک، دولت همراه، دولت باز و دولت هوشمند را شکل می‌دهیم. عوامل اصلی دولت همراه ارزش‌ها، شهروندان، فناوری و اقتصاد است.

وی ادامه داد: چالش‌های آلودگی هوا، اشتغال، حفظ محیط زیست، حقوق شهروندی و ایجاد بهره‌وری، مهم‌ترین دستاوردهای دولت همراه است. دولت همراه یکی از ابزارهای این است که منابع موجود را محور قرار داده و اقتصاد را شکل دهیم.

سراییان اولین عامل موفقیت در اقتصاد دیجیتال را مشارکت بخش خصوصی دانست، تصریح کرد: می توان با خدمات دولت همراه در هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه روز خدمات را دریافت کرد و همه مردم را با یک‌ در درگاه آشنا کنیم و تعداد درگاه ها را از بین می بریم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به کانال‌های ارتباطی دولت همراه اظهار کرد: سرویس‌های ساده بر بستر USSD، سرویس‌های پیچیده بر بستر اپلیکیشن و سرویس‌های تعاملی به صورت پیامک ارائه می‌شود. ما برنامه‌ریزی کردیم در هر رویداد در سال اضافه شدن خدمات جدید را به مردم اعلام کنیم که در فاز اول نیز ۵۵ خدمت راه‌اندازی می‌شود. این خدمات از قبیل بیمه تامین اجتماعی، سازمان مالیات و اپراتورهای مخابراتی ارایه می شود که از فردا سرویس ها در اختیار مردم برای استفاده قرار می گیرد.

سراییان با اشاره به اینکه بر مبنای تاکیدات وزیر ارتباطات در ارایه خدمات از ابتدا تا انتها خاطرنشان کرد: ویژگی برجسته در دولت همراه وارد شدن کاربران به آن و گرفتن بقیه خدمات است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه برای ایجاد دولت همراه ۲۵ سازمان، ۱۲۰ دستگاه ساعت ها و روزها را وقت صرف کردند تا آنرا آماده کنند، گفت: از آنجاکه سرویس های ارایه شده بومی است لذا هرچه کاربران و مردم با آن بیشتر کار کنند، ایرادات آن گرفته می شود.

وی با اشاره به بررسی الکترونیکی بودن دستگاه ها از سوی سازمان فناوری اطلاعات، افزود: بر این اساس امتیاز عمومی دستگاه ها در این حوزه ۶۲ درصد بوده است.

در ادامه رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام دستگاه تا باید اطلاعات خود را در دولت همراه به اشتراک بگذارند گفت: مجلس به جد نظارت بیشتری برای به اشتراک گذاری داده های سازمان ها می‌کند.

رمضانعلی سبحانی فر تصریح کرد: نگاه به ارتباطات با گذشته بسیار متفاوت است و باید با سرعت تکنولوژی جلو برویم زیرا امروز همه اقشار نیازمند تکنولوژی و فناوری هستند.

وی لازمه حضور در عصر اطلاعات را انتشار بیشترین داده با ارزان‌ترین قیمت و در سریعترین زمان معرفی کرد و افزود: این امر نیازمند این است که ظرفیت ها را افزایش دهیم. امروز زمان محدود کردن اطلاعات برای دستیابی به مقاصد نیست، بلکه برای رسیدن به مقصود باید خودمان را تقویت کنیم.

او با اشاره به اینکه نمی‌توان جلوی رشد تکنولوژی را گرفت گفت: باید در برابر آن خودمان را تقویت کنیم. با فیلتر کردن تلگرام فقط از چاله به چاه افتادیم و امروز فیلتر شکن‌ها امنیت اقتصادی، فرهنگی، روانی و اجتماعی ما را به خطر انداخته‌اند.

وی گفت: چند درصد مردم از تلگرام خارج شده‌اند و به پیام رسان‌های بومی وارد شده اند. برای ترغیب مردم باید اعتمادسازی داشته باشیم و مردم با دستور به جای دیگری نمی روند.

سبحانی فر با تاکید بر برنامه ششم توسعه کشور گفت: اگر سرعت و ظرفیت را بالا نبریم قطعا از برنامه عقب می مانیم، ما در بحث دولت الکترونیکی باید شش رتبه صعود می‌کردیم و الان سه رتبه بالا آمده ایم و باید این عقب ماندگی را جبران کنیم.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید چهار خدمت آموزش، کشاورزی، سلامت و خدمات بانکی را به 80 درصد روستا برده باشیم گفت: باید سرعت کار را بالا ببریم زیرا ما می بینیم که طرح در همه شهرهای زیر 10 هزار نفر هم ارایه نشده است. اگر تلاش نکنیم مثل شبکه های اجتماعی خارجی به ما دیکته می کنند و لذا از این جهت باید سرعت را بالا ببریم.

نماینده مردم سبزوار، جغتای و جوین با اشاره به اینکه زیر ساخت دولت همراه آماده شده است گفت: اگر سازمان هایی که باید به مردم خدمات ارایه دهند، نیایند، هزینه اضافه کرده‌ایم و بخشی از این وظیفه بر عهده وزارت ارتباطات و به ویژه شورای عالی فناوری اطلاعات است که دستگاه‌هایی که باید این خدمات را ارایه دهند به صورت جزیره ای عمل نکنند.

وی افزود: متاسفانه دستگاه‌های اجرایی علاقمند هستند که دیتاها را ارایه ندهند و انتظار ما این است که دستگاه‌ها هماهنگی بیشتری داشته باشند، چون هر چه اطلاعات و دیتاهای بیشتری به اشتراک گذاشته شود، عامل توسعه و پیشرفت می شود.

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تمام دستگاه باید اطلاعات خود را در دولت همراه به اشتراک بگذارند گفت: مجلس به جد نظارت بیشتری برای به اشتراک گذاری داده‌های سازمان‌ها خواهد داشت تا خدمات بهتر و بیشتری را به مردم ارایه شود و این بخش را بیش از گذشته تقویت می کنیم زیرا عامل پیشرفت کشور است.

  • فیلتر و فیلترشکن معلول بلاتکلیفی ماست

همچنین محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در این برنامه، اظهار کرد: روز ارتباطات امسال با حواشی همراه بود. واقعیتی وجود دارد و آن سردرگمی در سیاست‌گذاری حوزه رسانه نوین در کشور است. مردمی که به میهن خود و رهبر انقلاب علاقه‌مندند، نمایندگان مجلس و دولتمردان را انتخاب می‌کنند، از طرفی مجلس منتخب مردم قانونی برای ماهواره را تصویب می‌کند، قانون و دستگاه قضا حکم می‌دهد و پلیس نیز اجرا می‌کند. با این وجود هم مردم و هم مجلس در مقابل این موضوع مقاومت می‌کنند و آن را نمی‌پذیرند.

وی با بیان اینکه علت را بیابیم، فیلتر و فیلترشکن معلول بلاتکلیفی ماست گفت: این موضوعات از زمان شبکه‌های اجتماعی اورکات، فیس بوک و وی چت وجود داشته است. باید یک سیاست و تکلیف در کشور مشخص شود و در تقابل با افکار عمومی، سیاست‌ها مشخص باشد. ما نباید نیروهای منابع انسانی خود را نابود کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ظرفیت‌های موجود برای سیاستگذاری اظهار کرد: شورای عالی فضای مجازی، مجلس به لحاظ قانونگذاری و مجمع تشخیص مصلحت نظام به لحاظ سیاستگذاری ظرفیت‌های موجود هستند. ما نیز دیدگاه‌هایمان را به صورت شفاف گفته‌ایم. باید حقایق جامعه را مطرح کرد و فضا نباید طوری باشد که از گفتن حقایق منع شویم. افکار عمومی را نباید به سمتی سوق داد که دچار خودفیلتری شوند.

  • پوشش سراسری ۱۲۴۶ شهر به اینترنت

وی با اشاره به گزارشی از توسعه رشد شاخص‌های ICP بیان کرد: تمامی ۱۲۴۶ شهر کشور از خدمات نسل سه و چهار بهره‌مند شده‌اند، در حالی که این عدد تا پایان سال قبل حدود ۵۰ درصد بود. همچنین ما در ابتدای دولت دوازدهم تمام ۶۵ هزار روستا و آبادی پایش کردیم. طبق جمع‌آوری شاخص‌های مناطق کم‌تر برخوردار از جهت ارتباطات ثابت، موبایل و اینترنت، در حال حاضر ۳۵ درصد مناطق روستایی از ارتباطات برخوردار بودند که در هفت ماه گذشته توانستیم به شاخص ۵۵ درصدی برسیم.

آذری جهرمی با تاکید بر عقب ماندگی کشور در حوزه ارتباطات ثابت، بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار پورت فیبر نوری واگذار شده که عقب ماندگی در برنامه محسوب می‌شود. شاخص گذاری ما این است که تا پایان سال جاری به دو میلیون پورت برسیم. حجم ارتباطات بین‌الملل ما از ۷۳ گیگابیت در ابتدای دولت اکنون به ۱۲۰۰ گیگابیت رسیده است. در ظرفیت شبکه داخلی از ۶۴۰ گیگ به ۵.۴ ترابیت رسیدیم. همچنین میزان ترافیک داخلی در ابتدای دولت ۴۰ درصد بود که با تشکیل مصوبه تنظیم مقررات ارتباطات ۱۶ درصد رشد کلی در محتوای داخلی داشتیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در زمینه شاخص‌های رشد توسعه (IDI) امسال به بالاترین نرخ رشد زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در منطقه و رتبه دوم در دنیا رسیدیم. در برنامه ششم توسعه، ۳۰ رتبه ارتقاء آمده است که البته در گزارش سال ۲۰۱۸ با توجه به توسعه‌های انجام شده از جمله پوشش سراسری اینترنت، رشد قابل توجهی خواهیم داشت.

وی با اشاره به میزان مشترکان فعال موبایل بیان کرد: همان طور که پیش از این هم اشاره شد، در شبکه همراه اول از ۵۰ میلیون مشترک فعال، ۱۸ میلیون همچنان از خدمات گوشی‌های هوشمند استفاده نمی‌کنند. در ایرانسل از ۳۰ میلیون مشترک، ۹ میلیون مشترک از گوشی‌های هوشمند استفاده نمی‌کنند. البته اجاره رجیستری به اپراتورها کمک می‌کنند که با باندلینگ این اعداد را کاهش دهند.

  • شعار امسال؛ توسعه استفاده از فناوری اطلاعات

آذری جهرمی با تاکید بر لزوم رشد شاخص‌های توسعه بیان کرد: شعار امسال توسعه استفاده از IT است و این موضوع توانمندسازی‌هایی از جمله دولت همراه می‌خواهد. ما برنامه داریم شاخص IDI را ۳۰ رتبه ارتقاء دهیم. سال گذشته در حوزه دسترسی به فناوری اطلاعات رتبه ۶۷ را داشتیم، هر چند ما شاخص دیگر EGDI (خدمات دولت الکترونیک) را داریم که در رتبه ۱۰۲ هستیم و باید آن را نیز ارتقاء دهیم.

  • تلاش برای اتصال خدمات دستگاه‌ها

وی با بیان اینکه سازمان‌های ما به صورت سیلندری خدمات خود را ارائه می‌کنند، گفت: دولت گذشته تلاش کرد زیرساخت اتصال سازمان‌ها را فراهم کند و در این دولت برای کارکرد دولت الکترونیک و دولت همراه، تلاش ما بر اتصال است. نمونه‌ای از این کارکردها پروژه رجیستری بود که سه دستگاه به هم متصل شدند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: دولت همراه یک اقدام فنی نیست بلکه یک اقدام اجرایی در بدنه دستگاه‌های دولت است. ایده ما این بود دولت را روی گوشی‌های مردم بیاوریم. بزرگترین ویژگی دولت همراه این است که به صورت سفارشی با مردم صحبت کند، بدین صورت که مردم احراز هویت می‌شوند و می‌توانند خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. بنابراین دیگر نیازی به کپی کردن کارت ملی مردم برای قرار گرفتن در دستگاه‌ها نیست.

  • نظارت عمومی مردم بر اپراتورها با سیستم مبتنی بر نقطه جغرافیایی

آذری جهرمی با تاکید بر لزوم نظارت و بهبود کیفیت اظهار کرد: سرعت توسعه فناوری اطلاعات و زیرساخت‌ها در کشور بسیار خوب بوده اما مردم همزمان از ما مطالبه کیفیت دارند. مرکز مانیتورینگ پایش شاخص‌های کیفی مخابرات و همراه اول در راستای ارتقای شاخص‌های کیفی راه‌اندازی شده و نشان می‌دهد ما به دنبال بهبود کیفیت هستیم. مکمل اپراتورها، سیستم نظارت مردمی است که در این راستا امروز این سیستم مبتنی بر نقطه جغرافیایی رونمایی شد و از این پس اپراتورها مطابق وعده‌ای که داده بودیم، در معرض نظارت عمومی مردم هستند.

وی ادامه داد: این توسعه زیرساخت‌ها توانمندساز بازیگران لایه خدمات شبکه ملی اطلاعات و عرصه تحول دیجیتال هستند، یعنی گروه‌هایی که تحت عنوان کسب و کار نوپا می‌شناسیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به طرح نوآفرین که مقرر بود امروز به تصویب برسد، اظهار کرد: طرح نوآفرین برای رفع موانع کسب و کارهای نوپا که در ۱۸ ماده تنظیم شده امروز در دولت مطرح شد و مقرر بود تصویب شد اما برای برخی از اصلاحات حقوقی به کمیسیون اقتصاد دولت ارجاع شد تا در جلسه آینده هفته دولت به تصویب برسد. این طرح به مشکلات بیمه، نظام تامین منابع، مالیات و مجوزهای کسب‌وکارها می‌پردازد. همچنین از این پس پارک‌های فناوری توسعه اقتصاد دیجیتال را در استان‌های متعدد خواهیم داشت که از دستاوردهای توسعه فناوری اطلاعات است.

به گفته کارشناسان و طراحان، با اجرای طرح دولت همراه، هر تلفن همراه به یک دفتر خدمات الکترونیکی تبدیل می‌شود که خدمات متفاوتی را به مردم ارائه می‌دهد، امری که به خاطر همه‌گیر شدن تلفن همراه بسیار می‌تواند کاربردی باشد. در پلت‌فورمی که برای این سیستم استفاده می‌شود، سعی شده تا از سیستم‌های روز دنیا استفاده شود تا پشتیبانی خوبی به مشترکین داده شود.

بنا بر اعلام، پلت‌فرم بومی دولت موبایل یک سیستم کاملا استاندارد است که روی آن سیستم کد هویتی کاملا ایمن و بومی پیاده سازی شده است. این سیستم مبتنی بر زیرساختهای ابری، صیانت از اطلاعات و حفظ حریم خصوصی بوده و قابلیت ارائه خدمات در هر مکان و زمان را داراست. امکان استفاده از این پلت‌فرم برای دریافت خدمات دولت، در گوشی‌های هوشمند و غیرهوشمند وجود دارد و خدمات از طریق وب، اپلیکیشن، پیامک، کدهایی دستوری (USSD ) و پوش نوتیفکیشن بومی قابل ارائه است.

در این مراسم همچنین سامانه ثبت شکایت مبتنی بر مکان تمبر فاز نخست دولت همراه هم رونمایی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا