علوم دریایی، یکی از بهترین ها برای همکاری بین رشته ای

اقیانوس ‌ها مقادیر زیادی از گاز دی‌اکسید کربن را جذب کرده و درحال حاضر از این گاز اشباع شده ‌اند؛ در نتیجه، آب اقیانوس‌ ها خاصیت اسیدی به خود گرفته است.

تغییرات دمایی به خصوص تغییرات شیمیایی آب، حیات بسیاری از جانوران دریایی را به خطر انداخته است؛ به عنوان مثال، صدف جانوران دریایی به دلیل اسیدی شدن محیط اقیانوس‌ها نازک شده است، پستانداران دریایی مانند وال در آب های اسیدی با کمبود غذا مواجه شده‌اند، جمعیت ماهی سالمون به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

لورن بل (Lauren Bell) از محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز پاسخ جوامع جلبکی (algal communities) به اسیدی و گرم شدن اقیانوس ها را مورد مطالعه قرار می دهد.

وی در گفتگو با Alaska Ocean Acidification Network از فعالیت در این حوزه می گوید:

(تأثیر اسیدی شدن اقیانوس ها بر صخره های مرجانی – A صخره مرجانی سالم و B صخره مرجانی تحلیل رفته / تصویر: Ryan Moyer)

چگونه به حوزه اسیدی شدن اقیانوس ها علاقه مند شدید؟

علاقه مندی ام به اسیدی شدن اقیانوس ها به زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آلاسکا فیربنکس UAF)) باز می گردد. تحقیقاتم بر روی شبکه غذایی دریایی در اقیانوس منجمد شمالی متمرکز بود.

همیشه کنجکاو بودم که چگونه اسیدی شدن اقیانوس بر جوامع اپی بنتیک (epibenthic) اثر می گذارد. درعین حال، از صحبت های مردم در مورد اسیدی شدن آب دریاها و اقیانوس ها شگفت زده می شدم. حس کنجکاوی و نیاز جامعه برای کسب اطلاع بیشتر در این خصوص، باعث گرایش من به تحقیقات بیشتر و ادامه تحصیل در این حوزه شد.

سال هاست که در مرکز علوم سیتکا ساند (Sitka Sound Science Center) درحال تحقیق و مطالعه هستم. در این مرکز، فرصت همکاری با پروفسور کریستی کروکر، استادیار دانشگاه کالیفرنیا، سانتا کروز را در آب هایSitka Sound  (آلاسکا) پیدا کردم.  

رویکردهای نوآورانه پروفسور کروکر برای بررسی تأثیرات تغییرات جهانی در سیستم های ساحلی و حتی توسعه روش های مبتنی بر مطالعات میدانی، انگیزه ای برای ادامه تحصیل در این حوزه بود.

تحقیقات شما بر روی پاسخ جوامع جلبکی به اسیدی و گرم شدن اقیانوس ها متمرکز است؛ اهمیت این موضوع در چیست؟

ماکروجبلک ها (macroalgae) و بستر علف دریایی به عنوان زیستگاه مهم و منابع غذای برای ماهی ها و گونه های مختلف در سراسر ساحل آلاسکا عمل می کنند.

درک کامل واکنش های فیزیولوژیکی جلبک ها و گونه های دریایی به اسیدی شدن آب اقیانوس ها در ترکیب با سایر عوامل استرس زا از جمله گرم شدن آب؛ فصلی بودن رشد جلبک ها و محتوای تغذیه ای آنها در تغییر شرایط آینده منطقه؛ مقاومت برخی گونه های جلبکی در برابر سایر گونه ها؛ تأثیر تغییرات در شرایط اقیانوس ها بر منابع ساحلی؛ سوالاتی هستند که قصد داریم در ادامه تحقیقات، به آنها پاسخ دهیم.

برای محققانی که علاقه مند پژوهش در حوزه اسیدی شدن اقیانوس ها هستند، چه توصیه ای دارید؟

اسیدی شدن از پتانسیل اثرگذاری بر هر سطح از جوامع دریایی – از فیزیولوژی گونه های فردی و تعاملات گونه های شکارچی تا عملکرد اکوسیستم ها – برخوردار است. برای درک پیچیدگی پاسخ های چندلایه به اسیدی شدن آب اقیانوس ها، به پژوهشگران و دانشمندان علوم دریایی و اقیانوس شناسی (marine scientists) با تنوعی از دانش و مهارت های مختلف نیاز است. این حوزه یکی از بهترین زمینه ها برای همکاری بین رشته ای محسوب می شود.  

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا