روابط عمومی ها در کشور ما بازدهی چندانی ندارند

چراكه، با کشف الکتریسیته برای اولین بار یک پیام با سرعتی افزون تر از سرعت هر انتقال دهنده دیگری فرستاده شد. تلگراف اولین وسیله ای است كه برای ارسال این شیوه از پیام در دنیای مخابرات استفاده شد.

پس از آن  در تاریخ ۱۷ مه ۱۸۶۵ میلادی "اتحادیه تلگرافی بین المللی" با حضور نمایندگان ‏‏۲۰ کشور جهان در پاریس تشكیل شد و از آن زمان۲۷ اردیبهشت‌ماه یادآور تأسیس نخستین اتحادیه ‏بین‌المللی با عنوان اتحادیه تلگراف است.

جا دارد برای توصیف جایگاه ارتباطات و روابط عمومی اشاره ای به این گفته مرحوم دکتر حمید نطقی، پایه گذار روابط عمومی در ایران داشته باشیم که می گوید: به من بگو کارشناس روابط عمومی مؤسسه تو کیست تا بگویم که مؤسسه تو چگونه است؟

دکتر حسين امامی استاد دانشگاه وعضو هیات مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی ایران به بهانه چنین روزی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با نقش روابط عمومی ها در عرصه ارتباطات گفت: مهد روابط عمومی کشور آمریکاست. به عبارت دیگر روابط عمومی در این کشور یک نهاد پژوهشی مستقل و غیرانتفاعی است که در راستای افزایش استفاده بیشتر از تحقیق و دانش مبتنی بر تحقیق در ارتباطات شرکتی و عملکرد روابط عمومی، فعالیت می کند.

وی ادامه داد: همانطور که اشاره کردم این نهاد در اختیار بخش خصوصی است و درست کانون وکلا یا نظام مهندسی در کشور ما آزمون های خاص خودش را دارد و از این رو، هرکس در حوزه ارتباطات فعالیت می کند صلاحیتش از قبل تعیین شده است.

پژوهشگر روابط عمومی و رسانه های نوين تصویری در ادامه صحبت هایش تصریح کرد: این در حالیست که در کشور ما اصولا افراد مازادی که کارایی لازم را ندارند به بخش روابط عمومی شرکت ها و سازمان ها رانده می شوند و اینگونه است که روابط عمومی ها در کشور ما بازدهی چندانی ندارند.

امامی تاکید کرد: تصویری که از واحد ارتباطات و روابط عمومی در جامعه ایران وجود دارد واحدی شبیه تلفنخانه است. موضوع بغرنج آنجاست که اهالی ارتباطات و روابط عمومی ها هم از این موضوع ابراز نارضایتی نمی کنند و رسانه ها و حتی صدا و سیمای ما هم به عنوان یک رسانه ملی همین تصویر را در بین اقشار جامعه تعریف کرده و جا انداخته است.

بر اساس این گزارش، اتحادیه بین‌المللی ارتباطات در پیامی "فراهم کردن استفاده مثبت از هوش مصنوعی برای همه" را به‌عنوان شعار روز جهانی ارتباطات در سال ۲۰۱۸ انتخاب کرده است. ضمن اینکه هم‌زمان با روز جهانی ارتباطات سال جاری، دومین اجلاس سران "هوش مصنوعی برای رفاه همه" در محل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات در ژنو نیز برگزار می‌شود.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا