برنامه تابستانی فرزندانتان را هوشمندانه تنظیم کنید

تعطیلات تابستانی درراه است و بسیاری از والدین باهدف پر کردن بهینه اوقات فراغت فرزندانشان، برای آن‌ها بسیاری از برنامه‌های متنوع را پیش‌بینی کرده‌اند. این موضوع به‌نوبه خود می‌تواند مفید باشد اما درعین‌حال اگر این برنامه‌ریزی به گونه مناسبی انجام نشود می‌تواند تبعاتی منفی و نامناسب برای کودک در پی داشته باشد.

به گفته پژوهشگران، ایجاد فشار ناشی از کلاس‌های فوق‌برنامه و فعالیت‌های جانبی می‌تواند بیشتر از مفید بودن، برای کودکان شما مضر باشد. بر اساس مطالعات انجام‌شده، این فشار می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در رشد روانی و رفتار کودکان شده و آن‌ها را با مشکلاتی عدیده روبه‌رو کند.

به گفته پژوهشگران، ایجاد فشار ناشی از کلاس‌های فوق‌برنامه و فعالیت‌های جانبی می‌تواند بیشتر از مفید بودن، برای کودکان شما مضر باشد. بر اساس مطالعات انجام‌شده، این فشار می‌تواند منجر به ایجاد اختلال در رشد روانی و رفتار کودکان شده و آن‌ها را با مشکلاتی عدیده روبه‌رو کند.

در این مطالعات که شرح کامل آن در آخرین شماره مجله تخصصی ورزش، آموزش و جامعه (Sport, Education and Society journal) منتشرشده است، مشخص شد که ۸۸ درصد از کودکان که به مدت چهار  الی پنج روز در هفته به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده و منظم در کلاس‌های فوق‌برنامه حاضر هستند به میزان ۵۸ درصد در هر غروب، بیشتر فعالیت انجام می‌دهند. این فعالیت اضافه بر رابطه کودکان با محیط اطراف و به‌ویژه رابطه کودکان با خانواده‌ها تأثیر دارد. این مسئله به‌طور خاص در خانواده‌هایی که دارای تعداد بیش از یک فرزند هستند دیده می‌شود.

برنامه‌ریزی جهت اختصاص ساعات زیادی از زمان کودک در کلاس‌های فوق‌برنامه سبب کاهش شدید کیفیت روابط افراد خانواده و ارتباط بین کودک با خواهر و برادر و والدینش شده و علاوه بر آن، هزینه‌های مالی زیادی به خانواده تحمیل کرده و همچنین انرژی و زمان زیادی را نیز اتلاف می‌کند.

شارون ویلر (Sharon Wheeler)  سرپرست این گروه تحقیقاتی از دانشگاه Edge Hill در بریتانیا در رابطه با این موضوع اعلام کرد: « والدین تلاش می‌کنند با ایجاد مشارکت کودکان خود در فعالیت‌های سازمان‌یافته فوق‌برنامه  به خود و دیگران این‌گونه القا کنند که والدینی خوب هستند. درحالی‌که نتایج تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که ارائه میزان زیادی کلاس‌های فوق‌برنامه نمی‌تواند گزینه خوبی برای کودک محسوب شده و اگرچه حضور مناسب و بهینه در برخی از این کلاس‌ها می‌تواند فوایدی داشته باشد اما برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای که کودک ساعات متعددی در کلاس‌های فوق‌برنامه حاضر  شود، موجب تحمیل فشار زیادی به کودک خواهد شد. این فشار صرفاً به کودک محدود نشده و شامل اقتصاد خانواده، روابط بین اعضای خانواده و رشد فکری و ذهنی کودک می‌شود.»

به گفته شارون ویلر ایجاد تعادل در ساعات تفریح، کلاس‌های فوق‌برنامه و زمان اختصاص داده به گذراندن در کنار خانواده در رشد ذهنی و جسمی کودک بسیار مؤثر بوده و در هنگام برنامه‌ریزی جهت اوقات فراغت کودکان حتماً آن را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که زمان کافی برای استراحت، تفریح و تعامل کودک با اعضای خانواده و اطرافیانش وجود داشته باشد.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا