ارتباط بین چپ دست بودن و وزن کم نوزادان در هنگام تولد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، تحقیقات پیشین ارتباط احتمالی میان چپ دست بودن و وزن کم نوزادان هنگام تولد را نشان می‌داد.مطالعات جدید انجام شده گویا این است که چپ یا راست دست بودن نوزاد پیش از تولد مشخص می‌شود. در هنگام  سونوگرافی جنین در 10 هفتگی، پزشکان متوجه می‌شوند که جنین برای یکی از انگشتان شست خود برتری بیشتری قائل است.

محققان در این تحقیق جدید به دنبال جمع آوری شواهد بیشتری در خصوص وزن هنگام تولد جنین و ارتباط آن با راست دستی و چپ دستی جنین بودند. برای این منظور، آنها مجموعه داده‌هایی از کشورهای هلند و ژاپن را جمع آوی کردند.

با توجه به اینکه تحقیقات پیشین نشان داده است که چپ دستی در دوقلوها و سه قلوها بیشتر رایج است، محققان تصمیم گرفتند تا در این مطالعه بیشتر بر روی سه قلوها تمرکز کنند. بعد از انتخاب سه‌قلوهایی که در هفته سی وسوم حاملگی متولد شده‌اند (در انسان دوره بارداری طبیعی حدود ۳۸ هفته از زمان بارور شدن طول می‌کشد) ، محققان حدود 947 سه‌قلو از هلند و 1305 نوزاد سه‌قلو در ژاپن را مورد بررسی قرار دادند.

محققان دریافتند که میانگین وزن نوزادان چپ دست و راست دست متفاوت است. متوسط وزن نوزادان هلندی چپ دست 1.79 کیلوگرم و نوزادان هلندی راست دست 1.903 کیلوگرم بود.

این نتایج برای نوزادان ژاپنی نیز صدق می‌کرد. وزن نوزادان چپ دست 1.599 کیلوگرم و وزن نوزادان راست دست 1.727 کیلوگرم بود. محققان اظهار داشتند که سن مادر یا ترتیب تولد نوزاد تاثیری بر نتایج تحقیق نداشت.

محققان متوجه شدند که نوزادان چپ دست در شروع فعالیت‌های حرکتی خود مانند نشستن، چهار دست و پا رفتن و ایستادن آهسته‌تر عمل می‌کنند.

محققان گفتند که چپ دست بودن تنها عامل کم وزنی نوزادان هنگام تولد نیست زیرا تحقیقات پیشین نشان داده‌اند که وراثت نیز نقش مهمی ایفا می‌کند، به عنوان مثال، افراد چپ دست بیشتر احتمال دارد که فرزندان چپ دست داشته باشند.

البته همچنان ابهاماتی در این مطالعه وجود دارد به عنوان مثال دلیل اینکه چرا حدود 10 درصد جامعه چپ‌ دست متولد می‌شوند هنوز مشخص نشده است.این مطالعه در مجله " Proceedings of the National Academy of Sciences" منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا