چگونه در تابستان مواد غذایی را در فریزر نگهداری کنیم؟

تابستان درراه است و با گرم شدن هوا و افزایش مواد متنوع غذایی، نیاز ما به منجمد کردن این مواد بالا می‌رود. باید گفت منجمد کردن مواد غذایی امری مهم است و ما باید اطمینان حاصل کنیم که مواد غذایی‌مان به‌درستی و بدون باکتری‌ها منجمد شده‌اند و می‌توانیم از سلامت این مواد غذایی اطمینان پیدا کنیم.

طرز بسته‌بندی مواد غذایی در یخچال و فریزر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای نمونه باید گفت منجمد کردن مواد غذایی در بسته‌ها و یا ظروف فلزی باعث می‌شود تا مواد غذایی طعم فلز را به خود بگیرد بنابراین باید از بسته‌بندی‌های پلاستیکی استفاده شود. استفاده از بسته‌بندی نامناسب باعث کاهش کیفیت غذایی مواد غذایی می‌شود.

دکتر سوراب آرورا (Saurabh Arora) بنیان‌گذار خط ایمنی مواد غذایی در این رابطه اعلام کرد: «چند نکته مهم وجود دارد که در مورد منجمد کردن مواد غذایی باید بدانیم. ذخیره‌سازی و فریز کردن مواد غذایی و غذا در دمای مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دمای منجمدسازی و ذخیره کردن تنها عامل بسیار مهم مؤثر بر فساد مواد غذایی فاسدشدنی است.»

دکتر آرورا نکاتی را در مورد طرز صحیح فریز کردن مواد غذایی بیان کرده که عبارت‌اند از:

  • فریز کردن مواد غذایی خام، فرآوری شده یا بسته‌بندی‌شده باید بر اساس نوع و موارد موردنیاز مربوط انجام شود.
  • یخچال باید در دمای -۵ درجه سانتی‌گراد قرار داده شود.
  • فریزر باید در دمای -۱۸ درجه سانتی‌گراد قرار داده شود.
  • مواد غذایی باید دربسته کوچک نگهداری شوند تا از سرد شدن یکنواخت همه سطح بسته اطمینان حاصل شود.
  • میوه‌های تازه یا آبدار باید بلافاصله مصرف شوند. بااین‌حال، می‌توان آن را برای مدت کوتاهی در یخچال نگهداری و ذخیره کرد.
  • غذای پخته‌شده باید ابتدا سرد شده و سپس در یخچال نگهداری شود که بهتر است در مدت کوتاهی مصرف شوند. در صورت نگهداری طولانی‌مدت این‌گونه مواد باید آن‌ها را فریز کرد.
  • برچسب زدن بسته‌های مواد غذایی با تاریخ می‌تواند به شما کمک کند تا پیش از فاسدشدن آن‌ها را مصرف کنید.  
  • در یخچال، غذای پخته‌شده را در قفسه‌های بالا و مواد غذایی خام در قفسه‌های پایین نگه شود.
  • مواد غذایی فاسدشدنی مانند مرغ، گوشت و ماهی باید در فریزر نگهداری شوند تا در دمای زیر ۱۸ درجه یخ بزنند. اگر فردی بخواهد این مواد را برای مدت‌زمان کوتاه نگهداری کند باید درجه یخچالش -۵ یا پایین‌تر باشد و هر چه زودتر نسبت به مصرف آن اقدام کند.

لازم به ذکر است که طرز بسته‌بندی مواد غذایی در یخچال و فریزر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برای نمونه باید گفت فریز کردن مواد غذایی دربسته‌ها و یا ظروف فلزی باعث می‌شود تا مواد غذایی طعم فلز را به خود بگیرد بنابراین باید از بسته‌بندی‌های پلاستیکی استفاده شود. استفاده از بسته‌بندی نامناسب باعث کاهش کیفیت غذایی مواد غذایی می‌شود.

درصورتی‌که مواد غذایی به‌درستی بسته‌بندی نشوند باعث رشد باکتری‌ها در آن‌ها شده و احتمال فاسدشدن آن‌ها را افزایش می‌دهد. کیسه‌های پلاستیکی نازک نیز برای فریز کردن مواد غذایی مناسب نیستند چراکه با پاره شدنشان در زمان جابه‌جایی باعث رشد و گسترش باکتری‌ها می‌شوند. درواقع بهترین بسته‌بندی، بسته‌بندی است که در برابر حرارت و جابه‌جایی، پاره و شکسته نشود و درواقع بسته‌بندی انتخاب‌شده باید قادر به حفظ طعم، رنگ، رطوبت و مهم‌تر از همه ارزش غذایی مواد غذایی باشد.

 ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا