در تجاری سازی طرح های منتخب،خوب عمل کردیم

در این مراسم که امروز (سه شنبه ۲۵ اردیبهشت) در فرهنگستان هنر برگزار شد، الهام زایجانی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر و دبیر جشنواره ملی نقش تن پوش گفت: طراحی روی تن پوش یا تیشرت با طرح و نقش ایرانی و جایگزینی آن با طرح های غربی، همواره یکی از دغدغه های طراحان مد و لباس بود که ما در این جشنواره سعی بر جایگزینی طرح و نقش های ایرانی به جای طرح های بیگانه داشتیم.

دبیر جشنواره ملی نقش تن پوش افزود: در این جشنواره ۲۰۰ طراح شرکت کردند که تنها ۸۰ نفر از آنها از تهران بودند و این یعنی شهرهای دیگر هم در این حوزه دغدغه مند ظاهر شده اند؛ همچنین ۵۰۰ اثر به این جشنواره ارسال شد که ۱۱ اثر به عنوان اثر برگزیده انتخاب شدند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی هنر تأکید کرد: در ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش، یکی از طرح هایی که اختصاصا به آن پرداخته شد، تجاری سازی طرح ها بود که تا حدودی انجام شده و شما می توانید به زودی این طرح ها را از فروشگاه ها تهیه کنید.

زایجانی از حضور پررنگ بخش خصوصی به منظور حمایت از طرح ها در این دوره تشکر کرد.

بهزاد رشیدی، رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر نیز در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش، ضمن ابراز امیدواری از نتایج حاصل شده از این جشنواره گفت: این جشنواره محصول کارگروهی دانشجویی است و با حداقل امکانات انجام می شود. تن پوش ها و طرح های موجود روی آنها مانند یک رسانه عمل کرده و همواره پیامی به محیط اطراف متتقل می کنند.

رشیدی خاطر نشان کرد: در این دوره سعی کردیم با جهت دهی به این طرح و نقش ها، به آنها هویت ایرانی بدهیم که تاکنون هم با استقبال خوبی مواجه شدیم؛ این طرح ها می توانند در جذب جوانان ایرانی و پیوند زدن آنها با هویت ملی خود (موثر) ظاهر شده و در عین حال، گردشگران خارجی را نیز با هویت ایرانی آشنا سازند.

رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر در خصوص تجاری سازی این طرح ها گفت: در صورت لزوم و امکان، طرح های منتخب این جشنواره برای راه اندازی و  گسترش کسب و کار خود به پارک علوم و فناوری های نرم که اخیرا راه اندازی شده، معرفی خواهند شد.

محمد محب خدایی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، دیده نشدن هنر ایرانی در سطح دنیا را یکی از مشکلات اساسی این عرصه دانست و تأکید کرد: به تلاش بیشتری در حوزه مدیریت و برنامه‌ریزی در این حوزه نیاز داریم.

محب خدایی افزود: در سازمان میراث فرهنگی، قول مساعدت و همکاری را به فعالان عرصه هنر طراحی و چاپ آثار هنری ایرانی می دهیم و از ظرفیت های گردشگری در این حوزه استفاده خواهیم کرد.

حمید قبادی، دبیر کارگروه مد و لباس ایران نیز در بخش دیگری از مراسم اختتامیه ششمین جشنواره ملی نقش تن پوش، شناخت المان ها و پرداختن به نشانه های ایرانی را یکی از مباحث اصلی این جشنواره دانست و افزود: پیام هایی که تصاویر نقش بسته بر روی تن پوش ها بیان می کنند، فراتر از یک تصویر ساده است و بیانگر ریشه های اعتقادات افراد یک جامعه است.

قبادی تأکید کرد: در این حوزه نیاز به تولید محتوا داریم؛ البته کارهایی در این حوزه صورت گرفته که کافی نیست، زیرا در این زمینه فضای گسترده و پرظرفیتی در پیش داریم که باید برای پررنگ تر شدن حضورمان در این حوزه، تولید محتوا را افزایش دهیم.

دبیر کارگروه مد و لباس ایران از تلاش برای صادرات محصولات تولید شده در این زمینه خبر داد.

در پایان مراسم از نفرات برتر هر بخش تقدیر بعمل آمد:

  • بخش صنعت: صالح الهی، سحر احمدپور و یاسمن شاملو
  • بخش هنر: خشایار کوچ پی ده، بهزاد بخشی و صالحی الهی (رتبه های اول تا سوم)

گزارش: امیرمحمد غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا