بزرگترین عرضه سهام شکت های فین تک اروپایی صورت می گیرد

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت،هفته‌ی گذشته فین‌تک سوئدی iZettle اعلام کرد که نخستین عرضه‌ی سهام خود را در بازار بورس نزدک استکهلم برگزار خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود درآمد جاری این شرکت تا پایان سال جاری ۴۰ درصد افزایش یابد و تا سال ۲۰۲۰ رکوردی تازه را رقم بزند.

شرکت iZettle که از همکاری مشترک جی پی مورگان و کارنگی به‌عنوان تعدیل‌کنندگان جهانی بهره می‌برد، با برگزاری این IPO ارزش خود را تا پایان ژوئن به ۱۰ میلیارد کرون (معادل با ۱.۱ میلیارد دلار) خواهد رساند. جیکوب دو گیر، بنیان‌گذار و مدیرعامل این شرکت در مصاحبه‌ای به فاینانشال تایمز گفت:

در حال حاضر اروپا شاهد اوج‌گیری فناوری فین‌تک است. اغلب خدمات فعلی تحت رهنمودهای اروپا راه‌اندازی شده‌اند. واقعیت این است که چه کسب‌وکارها و چه مصرف‌کنندگان اروپایی در این زمینه حرکتی سریع‌تر از سایر مناطق جهان داشته‌اند. ما تازه در آغاز راه خود هستیم.

گرچه درآمد خالص iZettle  در سال ۲۰۱۷ به ۷۷۶ میلیون کرون رسید، ولی شتاب فروش این شرکت ۳۷ درصد کاهش داشت. دو گیر علت این امر را عدم خدمات‌رسانی کافی به کسب‌وکارهای خرد ذکر کرد، هرچند به‌زعم او استارتاپ‌های فین‌تک، دموکراسی را به سرویس‌های مالی افزوده‌اند. او گفت:

حالا ما می‌توانیم فقط به کمک یک یا دو کارمند، همان خدماتی را به کسب‌وکارهای کوچک ارائه کنیم که ابزارهای تحلیلی مک‌دونالد و H&M ارائه می‌کنند.

درحالی‌که برخی دیگر از شرکت‌های قدرتمند فین‌تک نظیر Adyen هلند و Funding Circle از انگلیس نیز به دنبال راه‌اندازی IPO خود هستند، iZettle  نخستین فین تک اروپایی خواهد بود که به لیست بازار سهام راه پیدا می‌کند.

Jacob de Geer

تاکنون شرکت‌ها و مؤسسات مسترکارت، امریکن اکسپرس، سانتادر، ایندکس ونچرز و داون کپیتال روی iZettle سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این شرکت بزرگ‌ترین رقیب اسکوئر محسوب می‌شود که در لیست نزدک نیویورک قرار دارد.

شرکت فین‌تک  iZettle که در سال ۲۰۱۰ توسط جیکوب دو-گیر و مگنوس نیلسون تأسیس‌شده، خدمات و محصولات خود را باهدف تسهیل پرداخت با اپلیکیشن به کسب‌وکارهای کوچک ارائه می‌دهد. در حال حاضر این خدمات در کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، فنلاند، دانمارک، نروژ، هلند، مکزیک، برزیل و البته خود سوئد در دسترس است.

iZettle نخستین شرکتی بود که در سال ۲۰۱۱، یعنی زمانی که فناوری کارت‌های هوشمند پیشرفت قابل‌توجهی داشت، کارت‌خوان تراشه‌ای خود را توسعه داد و به دنبال آن یک اپلیکیشن تجارت همراه را مبتنی بر گوشی‌های هوشمند عرضه کرد.

iZettle در سال ۲۰۱۳ با مشارکت و سرمایه‌گذاری ۶  میلیون دلاری بانکو سانتاندر، بازار خود را به کشورهای اسپانیایی‌زبان گسترش داد. پس‌ازآن بود که این استارتاپ قراردادی با ویزا امضا کرد و موفق شد سیستم پذیرش تلفن همراه را راه‌اندازی کند.

درواقع لایت ریدر امروزی، ارتقای همین تکنولوژی بود که به فروشندگان و تجار اجازه می‌داد به‌طور رایگان از خدمات تبادلات مالی استفاده کنند. به‌این‌ترتیب iZettle به اولین شرکت پرداخت موبایلی بدون تماس (بی‌سیم) در انگلستان تبدیل شد.

نرم‌افزار iZettle نیز به فروشندگان اجازه می‌دهد تراکنش‌های کارت‌های اعتباری را تجزیه‌وتحلیل کنند. iZettle که در سال ۲۰۱۱ پس از پنج دوره‌ی جذب سرمایه در سری A، سرمایه‌ی خود را به ۹.۸ میلیون دلار افزایش داده بود، در پایان سری D سرمایه‌گذاری حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا