استودیو تهران بین صنعت و دانشگاه

به گزارش سیناپرس به نقل از آنا، استارتاپ ایران استودیو که در واقع یک شتاب‌دهنده است، فضایی برای ایجاد ایده‌ها و نوآوری‌ها در دانشجویان فراهم می‌کند تا آنها را برای محیط کسب‌وکار آماده کند.

برخلاف پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌های دیگر که خارج از فضای دانشگاه قرار دارند، استارتاپ استودیو تهران در دل دانشگاه تهران قرار گرفته است. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که استارتاپ استودیو تهران را از دیگر رقبایش متمایز می‌کند این است که این شتاب‌دهنده، نمونه‌های موفق کسب‌وکارهای نوپا را در دانشگاه نگه می‌دارد.

سرمایه‌گذاری روی پروژه‌ها و استارتاپ‌های استودیو تهران از سوی بخش خصوصی صورت می‌گیرد چرا که به اعتقاد این شتاب‌دهنده کار سرمایه‌گذاری باید به بخش خصوصی سپرده شود.

در استارتاپ استودیو تهران قبل از شکل‌گیری ایده‌ها، بسترها و بازارهای مصرف شکل ایده می‌گیرند. در این شتاب‌دهنده سعی می‌شود با استفاده از روش‌های خلاقانه و نوآوری، مسیر موفقیت را سریع‌تر طی کرد.

استارتاپ استودیو به عنوان یک نهاد ارائه‌دهنده راه‌حل‌های نوآورانه در پردیس فنی و مهندسی دانشگاه تهران پایه‌گذاری شد تا با شناسایی نیازهای دقیق صنعت و بازار و استفاده از نیروهای متخصص، خلاق و جوان دانشگاهی پیوندی میان صنعت و دانشگاه ایجاد کند.

استارتاپ استودیو علاوه بر ارائه زیرساخت و بازار نیاز، ریسک شکست کسب‌وکارهای نو را نیز کاهش می‌دهد. این شتاب‌دهنده از کسب‌وکارهای دانش بنیان و فنی مهندسی حمایت می‌کند و از دانشجویان نخبه کشور در طرح‌های علمی و اجرایی استفاده خواهد کرد. یکی از اهداف این شتاب‌دهنده تقویت ارتباط میان دانشگاه و صنعت و شناسایی نیازهای اصلی بازار مصرف است.

این شتاب‌دهنده امکانات زیادی را در اختیار استارتاپ‌ها قرار می‌دهد که از این میان می‌توان به فضای کار اشتراکی، سرمایه نقدی و غیرنقدی، آموزش‌های تخصصی، امکان استفاده از آزمایشگاه‌های تخصصی، مشاوره‌های تخصصی کسب‌وکار، معرفی به شبکه گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران و امکان دسترسی به سرمایه‌گذاران خطرپذیر و صاحبان صنایع بزرگ اشاره کرد.

حسین نظام‌دوست، رئیس نهادهای نوین مالی فرابورس ایران، گفت: «آیین‌نامه تامین مالی جمعی که یکی از روش‌های تامین سرمایه در جهان است. کارگروه تخصصی شورای عالی اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور نمایندگانی از وزارت اقتصاد، معاون علمی و فناروی ریاست جمهوری و سازمان بورس این آیین‌نامه را تدوین کردند که پیش‌نویس آن در فرابورس ایران مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر فرابورس در حال بررسی این آیین‌نامه از نظر مطابقت با بحث فنی اتصال پلت‌‌فرم‌ها به فرابورس است و سعی شده کمترین تغییرات ممکن را با در نظر گرفتن ملاحظات طرفین در آن اعمال کنیم».

رئیس نهادهای نوین مالی فرابورس ایران افزود: «مشکل استارتاپ‌ها روند تامین مالی در زمان آغاز به کار آنهاست. این که استارتاپ‌ها قبل از شروع به فعالیت با فرآیند تامین مالی آشنا شوند، بسیار حائز اهمیت است چراکه به شناخت آنها را در تامین مالی و جذب سرمایه کمک می‌کند».

وی در ادامه گفت: «فاصله صاحبان استارتاپ‌ها با سازوکارهای تجاری‌سازی ایده‌ها یکی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه، شناخت بازار است. پاسخگویی به نیازهای آن به اندازه ایده‌های مطرح مهم است. چرا که اگر ایده به مرحله تجاری‌سازی نرسد ارزش خود را از دست می‌دهد».

نظام‌ دوست همچنین افزود: «کارکرد دارایی‌های فکری فرابورس اتصالی میان صنعت و دانشگاه به وجود آورده است. این بازار بستر معاملاتی برای اختراعات ایجاد کرده است و پس از شروع به کار آن در سال ۹۳ تاکنون چند معامله در آن شکل گرفته که به تجاری‌سازی پتنت‌ها منجر شده است».

وی در آخر گفت: «بازار سرمایه از طریق رویداد فین‌استارز، بزرگ‌ترین رویداد استارتاپی ایران و خاورمیانه، چالش‌هایی را مطرح کرده‌ است. دانشجویان می‌توانند برای این چالش‌ها که در حوزه‌هایی همچون کشف تقلب و احراز هویت مطرح شده‌اند، راهکار و ایده ارائه دهند و اگر راه‌حل آنها به رفع این چالش‌ها کمک کند با سرمایه‌گذاران وارد مذاکره شوند تا در نهایت امکان انعقاد قرارداد میان سرمایه‌گذار و ایده‌پرداز ایجاد شود».

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا