یک ویروس خوکی که جان انسان ها را تهدید می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،نتایج آزمایش ها نشان می دهد ویروس porcine deltacoronavirus که برای اولین بار در سال 2012 در چین کشف شد، به راحتی میان سلول های گونه های مختلف از جمله انسان ها جهش می کند.
این پاتوژن شباهت هایی به ویروس های مرگبار عامل سارس (سندرم حاد تنفسی) و مرس (سندرم تنفسی خاورمیانه) دارد که در مجموع عامل مرگ بیش از هزار نفر شده اند.
پروفسور 'لیندا سیف' از محققان این مطالعه که در دانشگاه ایالتی اوهایو در امریکا انجام شد، گفت: ما در مورد کروناویروس های در حال ظهور و آسیبی که می توانند به حیوانات بزنند و جهش بالقوه آنها به انسان ها بسیار نگرانیم.
کروناویروس‌ ها (Coronaviruses)، خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌ شوند.
ویروس porcine deltacoronavirus زمانی که برای اولین بار در خوک ها در چین شناسایی شد، با بیماری خاصی ارتباط نداشت اما سال 2014 در اوهایوی امریکا مشخص شد که این ویروس باعث شیوع اسهال در میان خوک ها می شود. از آن زمان به بعد این ویروس در خوک های کشورهای مختلف نیز مشاهده شد.
تحقیق جدیدی که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، نشان می دهد که این ویروس ها یک مولکول گیرنده خاص را در سطح سلول های دیواره مسیر هوایی و دستگاه گوارش هدف قرار می دهند.
هنوز مشخص نیست ویروس porcine deltacoronavirus قربانی انسانی هم داشته است اما محققان اظهار داشتند که شباهت های نگران کننده ای میان ویروس های خوک و ویروس های عامل سارس و مرس وجود دارد.
در سال 2002 و 2003 شیوع سارس در چین به مرگ 774 نفر در 37 کشور منجر شد.
محققان متوجه شدند که منشاء ویروس سارس در خفاش ها است اما به انسان ها نیز منتقل شده است.
همچنین اعتقاد بر این است که ویروس مرس از شتر به انسان ها منتقل شده است.