هماهنگی مراکز پژوهشی در حوزه ترویج علم

در این جلسه که با حضور دکتر اکرم قدیمی، مدير گروه ترويج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و رئيس انجمن ترويج علم ايران، دکتر الهه حجازی، عضو شورای گروه ترويج علم، و دکتر حسین شیخ رضایی، عضو هیئت علمی گروه ترویج علم برگزار شد، اساتید و اعضای هیئت علمی پژوهشکده ها و پژوهشگاه های مختلف کشور، دیدگاه های خود را در حوزه ترویج علم و چالش های موجود در این زمینه مطرح کردند.

دکتر محسن خاکزاد، عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانش های بنیادی، دکتر مهدی پورمحمد، مدیر آموزش – پژوهش پژوهشکده علوم شناختی، دکتر پرویز شهریاری، معاون پژوهش و آموزش پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، دکتر کورش حیدر تبار، مدیر نظارت و ارزیابی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، دکتر پروین غفاریان، عضو هيئت علمی پژوهشگاه ملی اقيانوس شناسی و علوم جوی، دکتر سیما قاسمی، دبیر کمیته هماهنگی علمی موزه علوم و فناوری ایران، دکتر زهرا اجاق، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر یزدان ابراهیمی، مدیر امور پژوهشی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، دکتر الهام امیرچقماقی، مدیر دفتر نیازسنجی پژوهشگاه رویان، دکتر ویدا جاسمی، مدیر اداره بیوانفورماتیک پژوهشگاه رویان، دکتر طاهری، رییس اداره ترویج توسعه سازمان ملی استاندارد، سهراب حبیب نژاد، مسئول روابط عمومی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، اعضای حاضر در جلسه هماهنگی مراکز پژوهشی در حوزه ترویج علم بودند.

دکتر اکرم قدیمی، مدیر گروه ترویج علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در این جلسه تأکید کرد: ترویج علم، بحثی بسیار گسترده، به گستردگی کل جامعه است و همه را دربرمی گیرد. یکی از مسائلی که در کشور با آن مواجه هستیم این است که ترویج علم، جزو وظایف رسمی همه سازمان ها نیست و شاید تنها 10 درصد سازمان ها، به موضوع ترویج علم توجه کرده باشند.

رئيس انجمن ترويج علم ايران افزود: با برگزاری جلسه هماهنگی مراکز پژوهشی در حوزه ترویج علم، به دنبال این هدف هستیم که توجه به بحث ترویج علم در سایر سازمان و نهادها بیشتر شده و به عنوان بخشی از وظایف اصلی این مراکز تبدیل شود.

دکتر قدیمی خاطر نشان کرد: از طریق هم اندیشی  و هم افزایی، استفاده از نظرات اساتید حاضر در این جلسه و حساس کردن آنها به بحث ترویج علم، امیدواریم بتوانیم شبکه ای ایجاد کنیم که فعالیت های ترویج علم به صورت یک زنجیره انجام شده و اثرگذاری آن در کل جامعه دیده شود.

در ادامه این جلسه، اعضای هیئت علمی، اساتید و مدیران، ضمن تشریح فعالیت های ترویج علم در پژوهشگاه و سازمان خود، چالش های این حوزه را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

هدف گروه پژوهشی "ترویج علم" مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

بنیادی ­ترین هدف گروه ترویج علم، بسترسازی برای ترویج علم و سیاست­گذاری مربوط به این حوزه در ایران است. این هدف با توجه به جدید و ناشناخته بودن ترویج علم و مفهوم و حدود آن در ایران، ضروری واجتناب­ناپذیر است.

گروه ترویج علم برای نخستین بار در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به عنوان یک گروه پژوهشی آغاز به کار کرده است که این امر نشانگر جامع­ اندیشی مسئولان ذیربط در این خصوص است. ترویج علم از یک سو، به نقش تغییر دهنده علاقه و نفع عمومی در علم و فناوری و از سوی دیگر به عمق بخشیدن به درک عموم از علم و فناوری توجه دارد؛ یعنی به تعامل سه حوزه جامعه، علم و فناوری می­ پردازد.

گروه ترویج علم، یک گروه پژوهشی است که در مورد چیستی، وضعیت فعلی، وضعیت ایده ­آل، فنون و روش­ های ترویج علم مطالعه و پژوهش می­ کند؛ از سوی دیگر، این گروه به ترویج عملی علم ـ ­البته با رویکرد پژوهشی­ ـ  نیز خواهد پرداخت. در مجموع، فعالیت­ های گروه ترویج علم در دو دسته فعالیت­ های پژوهشی و فعالیت­ های اجرایی رده­ بندی می­ شوند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا