خودروهای تیره رنگ گرم‌ترند؟

حتما در آن لحظه کلافه‌کننده به این فکر کرده‌اید که آیا راهی برای جلوگیری از تبدیل خودرو به سونایی واقعی و داغ وجود دارد یا نه؟! آنچه مسلم است این‌که اولین راه، اجتناب از قرار دادن خودرو در برابر تابش مستقیم آفتاب است.

اما راه حلی که در کنار بهبود اوضاع خودرویتان در کوتاه مدت، در بازه زمانی طولانی مزایای به مراتب بیشتری می تواند داشته باشد این است که هنگام خرید خودرو، رنگ های روشن را انتخاب کنید. ببینیم آیا واقعا چنین انتخابی می تواند تأثیرگذار باشد.

تأثیر رنگ ها در جذب و بازتاب نور و گرما

واقعیت این است که همان اصولی که سبب می شود هنگام خرید و پوشیدن لباس، انتخاب هوشمندانه ای داشته باشیم، کمک می کند بتوانیم خودرو و محیط اطرافمان را هم خنک نگه داریم. مثلا در روزهای بلند تابستان که خورشید مدت بیشتری در آسمان حضور دارد و در ارتفاع بالاتری نیز می درخشد، برای فرار از گرمای طاقت فرسا لباس هایی با رنگ های روشن انتخاب می کنیم و در زمستان برعکس. رنگ های تیره گرما را (از محیط و پرتوهای خورشید) به خود جذب می کند. برعکس، رنگ های روشن گرما و نور خورشید را بازتاب می کند. این رفتار متقابل بین پرتوهای خورشید و رنگ های مختلف، در مورد بدنه خودروها نیز مصداق دارد. شاید این موضوع در نگاه اول چندان هم تاثیرگذار نباشد، اما همان طور که در ادامه خواهیم دید به آن اندازه اهمیت داشت که به ممنوع شدن فروش خودروهای مشکی رنگ (به دلیل اثرات محیطی نامطلوبشان) در سال های 2008 و 2009 در برخی از ایالات آمریکا بویژه در کالیفرنیا منجر شد.

نقش رنگ خودرو در گرم شدن آن و افزایش مصرف انرژی

به گزارش جام جم آنلاین،مطالعه ای در مورد تأثیر رنگ خودرو بر دمای قسمت های مختلف آن، در سال 2011 به همت بخش فناوری های انرژی محیطی آزمایشگاه برکلی انجام شد. در این بررسی به طور کلی مشخص شد استفاده از رنگ های سفید و نقره ای و دیگر رنگ های مشابه در بدنه خودرو، بازده آن را بالا می برد. برای انجام آزمایش، محققان خودروی هوندا سیویک نقره ای رنگ را با مشابه مشکی رنگ آن مقایسه کردند. هر دو خودرو را به مدت یک ساعت در برابر تابش خورشید و رو به جنوب قرار دادند (تا نور خورشید به بخش وسیع تری از بدنه و سقف خودرو ها و با زاویه بیشتر و نزدیک به عمود بتابد). مشخص شد خودروی رنگ روشن، حدود 60 درصد از نور خورشید را بازتاب می کند، در حالی که میزان بازتاب از خودروی تیره از این مقدار کمتر بود. دمای هوای داخل هوندای نقره ای رنگ 5 تا 6 درجه سانتی گراد از دمای هوای اتاق خودرو همنوع خود که رنگ تیره داشت پایین تر بود.

در بخش دیگری از آزمایش هر دو خودرو را در هوای گرم و آفتابی در پنج دور آزمایشی راندند. در هر دور، ابتدا یک ساعت رانندگی با تهویه و کولر خاموش انجام شد سپس رانندگان سامانه تهویه و خنک کننده را به مدت نیم ساعت با بیشینه توان به کار انداختند. بعد از این مرحله محققان دما را در بیرون سقف، پوشش داخلی سقف، داشبورد، شیشه جلو، صندلی ها، درها، هوای خروجی از دریچه های تهویه و دمای اتاق اندازه گرفتند. اعداد و نتایج به دست آمده همه به نفع خودرو نقره ای رنگ بود!

براساس نتایج آزمایش، افزایش 2درصدی در مصرف سوخت (به خاطر تشدید استفاده از سامانه تهویه مطبوع و خنک کننده خودرو)، افزایش 1.9 درصدی در انتشار دی اکسید کربن و یک درصد افزایش در تولید و انتشار سایر گازها و ذرات مضر، به عنوان پیامدهای استفاده از رنگ های تیره در رنگ آمیزی و تزئینات بدنه خودرو مطرح شد.

خودرو های تیره رنگ آلاینده ترند

خودرویی که گرمتر شده انرژی بیشتری برای خنک شدن و خنک ماندن نیاز دارد. این مساله در نهایت به هدر رفت سوخت منجر می شود؛ زیرا در این حالت به گاز بیشتری برای ورود به سامانه تهویه مطبوع خودرو نیاز است و این به نوبه خود انتشار آلاینده های سمی را افزایش می دهد. توجه به همین نتایج و پیامدها نشان می دهد کاهش تعداد خودرو های مشکی و تیره رنگ در جاده ها، می تواند به کاهش تولید آلاینده ها و گازهای گلخانه ای کمک کند و قدمی کوچک برای کمک به مبارزه با اثر گرمایش جهانی باشد.

تصور کنید همین مساله ساده در مورد وسایل نقلیه سنگین نیز مورد توجه قرار گیرد. با انجام محاسبه ای مشابه در مورد وسایل نقلیه سنگین مشخص می شود تمایل به استفاده از رنگ های روشن در وسایل نقلیه ناوگان گسترده حمل و نقل سراسری یک کشور سبب می شود سالانه صرفه جویی قابل توجهی در مصرف سوخت و کاهش آلاینده های جوی ایجاد شود.

کارهای آسان اما تأثیرگذار

راهکارهایی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان اثرات مورد اشاره در خودرو های تیره رنگ را کاهش داد. عواملی مانند مدل، اندازه و شکل کلی خودرو تأثیر بسیاری دارند. به همین ترتیب تعداد و جانمایی و ابعاد و ته رنگ شیشه ها و پنجره های خودرو نیز مهم است. خودرویی که در برابر تابش مستقیم آفتاب پارک شده نسبت به خودروی دیگری که در سایه کامل یا نیم سایه قرار دارد سریع تر گرم تر می شود و نه تنها به دماهای بالاتر می رسد، گرما و دمای بالا را بیشتر و به مدت طولانی تر در خود نگه می دارد. بنابراین پارک کردن خودرو زیر سایه کم و جزئی، از رها کردن آن در جایی که هیچ سایه ای وجود ندارد بسیار بهتر است (حتی اگر رنگ خودروی شما تیره باشد و نتوانید در این مورد کاری بکنید). فصل و وضعیت آب و هوا نیز عوامل مهمی هستند (هر چند ما عملا نسبت به این موارد هیچ کنترلی نداریم). حتی اگر در روزهای آفتابی پوشش ملایمی از ابر در آسمان باشد محافظت مؤثری در برابر گرم شدن خودروی شما صورت می گیرد. اگر باد ملایمی در حال وزیدن باشد همین جریان ملایم هوا می تواند اثر خنک کننده داشته باشد. توجه به این عوامل ساده اما تأثیرگذار می تواند در راحتی مان در خودرو و نیز در محافظت از محیط زیست مان نقش مهمی داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا