مصمم به ارتقا و افزایش مهارت های فارغ التحصیلان دانشگاهی هستیم

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، عبدالرضا باقری روز سه شنبه در همایش ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری دانشجویان در وزارت علوم اظهار داشت: تربیت نیروهای کارشناس برای مسایل اجرایی و دستگاه های کشور و تا حدودی تولید علم، انتظاراتی بود که از دوره های قبل آموزش عالی می رفت اما امروزه این انتظارات فراتر شده و باید دانشگاه ها، فارغ التحصیلان کارآفرین تربیت کنند.

وی با بیان اینکه در دوران گذار از دانشگاه های نسل گذشته به جدید هستیم، گفت: دانشگاه ها و موسسات عالی کشور در حال گذار از مولفه های آموزشی و پژوهشی به سمت جامعه محوری هستند.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بر همین اساس معتقدم در این دوران گذار، چالش هایی وجود دارد که باید بدان اندیشید و متناسب با شرایط جدید این تغییرات را ایجاد کرد؛ هر چند که مدل و نمونه خاصی هم همچون سایر کشورهای دنیا نداریم؛ یعنی نوآوری متناسب با رشته دانشگاه و منطقه شکل می گیرد.
باقری خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی چند سال گذشته دانشگاه های کشور به اقتضای شرایط به برخی موارد ورود پیدا کرده اند و هم اکنون پروژه های بزرگ صنعتی در مراکز عالی کشور منعقد می شود که در گذشته چنین چیزی نداشتیم.
وی تصریح کرد: اولویت اصلی وزارت علوم در این دوره پرهیز از گسترش کمی و پرداختن به ارتقای کیفیت در سه محور استاد، محتوای آموزشی و نحوه اجرا خواهد بود و بر همین اساس هم باید برنامه های دقیق عملیاتی در این زمینه د اشته باشیم.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: باید در جذب اساتید حساس تر باشیم؛ به ویژه اکنون که رقابت شدیدی در جذب اعضای هیات علمی وجود دارد و نباید در مورد معیارهای کیفی کوتاهی کنیم.
باقری با اشاره بر این که بایستی اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه های کشور را بازآموزی کنیم، خاطرنشان کرد: اغلب مراکز علمی و دانشگاه های کشور در این زمینه برنامه منسجمی ندارند.
وی گفت: استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور یکی از مواردی است که در این زمینه راهگشاست به گونه ای که هر دانشگاه با تنی چند از این نخبگان قراردادهای همکاری، برگزاری دوره های مشترک و یا کارگاه منعقد کند.
وی افزود: همچنین بایستی در 3 یا 5 سال نخست استخدام اعضای هیات علمی جدید قوانین را اصلاح کنیم تا آنان 9 ماه تا یک سال در دستگاه های اجرایی مرتبط مشغول به کار شوند.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در زمینه برنامه های درسی نیز در دولت یازدهم اقدامات مناسبی صورت گرفت و برخی از رشته ها بازنگری شد؛ بر همین اساس معتقدم این روند باید تدوام داشته و به برخی از دروس نیز متناسب به منطقه جغرافیایی بپردازیم.
وی اظهار داشت: متاسفانه در گذشته دروس میدانی در مقطع تحصیلی کارشناسی از دغدغه های اصلی نبوده که امیدوارم این روند تغییر یابد و معاونان دانشگاه ها اهتمام جدی تری در این زمینه داشته باشند.
باقری در ادامه با اشاره به بهره مندی دانشجویان دکتری در آزمایشگاه ها و کارگاه ها گفت: در آیین نامه ترفیع اساتید نیز باید تجدید نظر جدی صورت گیرد چرا که تنها ابزار دانشگاه برای اجرای سیاست ها است.
وی ادامه داد: دومین دغدغه در حوزه آموزش عالی کشور پذیرش دانشجویان خارجی است به گونه ای که 26 هزار دانشجوی خارجی فعلی باید بر اساس برنامه ششم توسعه به رقم 80 هزار نفر افزایش یابد.
وی در ادامه با اشاره به ارتقای کیفی تحصیلات تکمیلی اظهار داشت: هم اکنون حدود 25 هزار دانشجوی دکتری داریم و فقط 3 یا 4 هزار نفر می توانند جذب شوند پس در چنین شرایطی باید دغدغه دانشگاه ها توسعه کیفی باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا