تغییرات فصلی در اتمسفر سیاره‌های فراخورشیدی می‌تواند نشانه حیات بیگانه باشد

به گزارش سیناپرس به نقل ازایسنا، محققان با ایجاد یک پروتکل جستجوی جدید با استفاده از تلسکوپ‌های نسل جدید، به دنبال گسترش توانایی برای شکار بیگانگان است.یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا و مرکز تحقیقات "UCR" از تغییرات جو زمین در انتقال فصل به فصل استفاده کرده است تا یک مدل شیمیایی از علائمی که می‌تواند نشانه حیات باشد، درست کند.

جستجوی بیگانگان در جهان هستی کاری اشتیاق برانگیز است و ما باید شواهد مشخصی از وجود آنان را پیدا کنیم.از آنجایی که سیاره‌های فراخورشیدی که ما معتقدیم می‌توانند از حیات پشتیبانی کنند، برای سفر بیش از حد دور هستند، دانشمندان اتمسفر آنها را مطالعه می‌کنند، به این امید که سرنخ‌های بیولوژیکی در اتمسفر این سیارات بتواند وجود حیات را نشان دهد.

این سرنخ‌ها که به عنوان شناسه‌های زیستی شناخته می‌شوند، با تلسکوپ‌های تخصصی و نسل جدید قابل مطالعه هستند. تلسکوپ‌هایی مانند تلسکوپ فضایی جیمز وب که در حال حاضر در حال سرهم‌بندی است و اجزای گازی متعددی را که تشکیل‌دهنده جو سیاره‌های فراخورشیدی است، مطالعه می‌کند.

"ادوارد شوایترمن" دانشجوی دوره فوق دکترا ناسا و سرپرست این تحقیق جدید گفت: متاسفانه، اندازه‌گیری گاز اتمسفر به تنهایی ممکن است گمراه کننده باشد. نشانگرهای زیستی رایج مانند حضور اکسیژن و متان می‌توانند بدون وجود حیات، تولید شوند. بنابراین اعتبار داده‌ها موضوع مهمی است.

طبق گفته "استفانی اولسون"، دانشجوی کارشناسی ارشد مرکز "UCR"؛ مطالعه اثر تغییرات فصلی بر این نشانگرهای زیستی، به جای مطالعه صرف آنها، اطلاعات بیشتری در مورد پتانسیل حیات به دست می‌دهد.

"اولسون" و همکارانش یک جدول منحصر به فرد را توسعه دادند که نشان می‌دهد چگونه فصل‌ها و نور خورشید می‌توانند بر ترکیبات جوی تاثیرگذار باشند.

وجود حیات روی کره زمین موجب تغییرات فصلی در جو زمین می‌شود. به عنوان مثال، گیاهان بیشتری در تابستان رشد می‌کنند، که براساس این جدول باعث کاهش کربن دی‌اکسید و افزایش اکسیژن در جو بالای آن منطقه می‌شود.

"اولسون" در بیانیه‌ای گفت: بررسی تغییرات جو به عنوان یک شناسه زیستی، روش امیدوارکننده‌ای است، زیرا بر روی زمین به صورت بیولوژیکی مدل‌سازی شده است و احتمالا در سایر دنیاهای میزبان حیات نیز رخ می‌دهد.

وی افزود: کشف حیات براساس تغییرات فصلی نیازی به درک دقیق بیوشیمی بیگانگان ندارد، زیرا این تغییرات تنها یک واکنش بیولوژیک به تغییرات فصلی در محیط هستند.

اولسون توضیح داد: در حالی که این جدول بر اساس زمین طراحی شده است، دانشمندان می‌توانند از آن برای مطالعه سیارات بیگانه نیز استفاده کنند. اگرچه تلسکوپی که قابلیت استفاده از این کار را دارد، همچنان در مسیر ساخت خود قرار دارد.

وی افزود: واقعا مهم است که ما این‌گونه سناریوها را دقیقا مدل‌سازی کنیم، بنابراین تلسکوپ‌های فضایی و زمینی در آینده می‌توانند برای شناسایی امیدوارکننده‌ترین شناسه‌های زیستی طراحی شوند. این مقاله مجله Astrophysical منتشر شده است.