نقش رسانه ها در تجاري سازي فناوري و اشتغال

نقش رسانه ها و اطلاع رسانی خبری در ارتقاء نشست های علمی و تخصصی حوزه اشتغال، محور اصلی پنجاه و پنجمین نشست علمی و تخصصی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان (ستفا) بود.

در ابتدای این نشست، مهندس سیروس دشتی، معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی ستفا گفت: سلسله نشست های علمی و تخصصی در حوزه تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، سنت دیرینه ای است که از ابتدای شکل گیری این سازمان (ستفا)، به عنوان ابزار مهمی در ترویج و گفتمان سازی مباحث اشتغال و کارآفرینی به کار گرفته می شود.

دشتی به تلاش اصحاب رسانه در انعکاس اخبار این نشست ها اشاره کرد و افزود: نقش اصحاب رسانه های جمعی در افزایش آگاهی عمومی و فرهنگ سازی در جامعه، اعتمادبخشی به مردم، سرعت در اطلاع رسانی، ایجاد حس امید در جامعه، اغناء مخاطبان در رابطه با طرح و برنامه هایی که در حوزه اشتغال و کارآفرینی در کشور درحال انجام است، بر کسی پوشیده نیست. اصحاب رسانه های جمعی از تجارب ارزشمندی برخوردار هستند که می توانند ما را در برگزاری بهتر این نشست های علمی و تخصصی یاری کنند.

معاون توانمندسازی و تحقیقات اشتغال و کارآفرینی ستفا تأکید کرد: در حوزه "گفتمان سازی بحث اشتغال فراگیر دولت" در سال گذشته (96)، سلسله نشست های علمی و تخصصی در حوزه اشتغال برگزار کردیم. در کنار برگزاری 12 نشست در شش ماهه دوم سال در حوزه های کشاورزی، گیاهان دارویی، اشتغال روستایی، صنایع دستی، آی تی (IT)، فرهنگ و هنر، برنامه هایی دیگری نیز خارج از سازمان و در قالب همایش ها، نمایشگاه ها و جشنواره ها برگزار شدند.

دشتی افزود: انعکاس خوب اخبار این نشست ها، زمینه ساز پیگیری کارها و ورود دستگاه های مختلف اجرایی با جدیت بیشتری شده و در برخی حوزه ها، منشأ شکل گیری فعالیت های جدیدی نیز گردید. قصد داریم در سال 97 این نشست ها را در محورهای باقی مانده از اشتغال فراگیر – به ویژه در حوزه های صنعت، حمل و نقل – ادامه دهیم و تلاش می کنیم که بحث ها به سمت جلسات هم اندیشی در رابطه با موضوعات خاص پیش بروند. امیدواریم این تعامله دو سویه میان ستفا و اصحاب رسانه ادامه یافته و از نظرات شما برای برگزاری هرچه بهتر نشست ها استفاده کنیم.

اصحاب رسانه چشم بیدار جامعه هستند

دکتر محمدصادق بیجندی، رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان (ستفا) در بخش دیگر این نشست گفت: در همه ابعاد اجرایی کشور، اصحاب رسانه چشم بیدار جامعه هستند؛ نقاط قوت و ضعف را بهتر از سایرین می بینند؛ به دلیل تعامل بیشتر با مردم، نگاه کارشناسانه و موشکافانه ای دارند. معتقدم اگر اصحاب رسانه را باور داشته باشیم، اتفاقات خوبی در کشور روی می دهد و امیدواریم در حوزه اشتغال فراگیر، بتوانیم از نظرات کارشناسی آنها بهره مند شویم.

دکتر بیجندی افزود: سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، قدیمی ترین و تخصصی ترین سازمان آکادمیک کشور در حوزه اشتغال محسوب می شود. در زمانی که هیچکس به فکر سونامی بیکاری دانش آموختگان دانشگاه ها نبود، جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد پیشرو، سازمانی به نام همیاری اشتغال دانش آموختگان (نام قبلی ستفا) را ایجاد کرد.

رییس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان افزود: ستفا 3 طرح ملی: نظام جامع هدایت شغلی، آسیب شناسی و بازنگری سرفصل 20 رشته تحصیلی، ایجاد 20 هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی را در دستور کار دارد. یکی از مشکلات اصلی ما در دانشگاه ها، نبود نظام جامع هدایت شغلی است. نخستین مرکز هدایت شغلی دانشجویان در قالب طرح پایلوت یک ساله (در دانشگاه علم و فرهنگ) فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گفته دکتر بیجندی، یکی از مشکلات در نظام آموزش عالی برای دانش آموختگان، بحث سرفصل های رشته های تحصیلی است که برخی مربوط به 20 سال قبل هستند. سرفصل نمی تواند متمرکز باشد، بلکه باید شناور و منعطف باشد.

وی تأکید کرد: ایجاد 20 هزار شغل در حوزه مشاغل خانگی، طرح ملی دیگری است که در زیرمجموعه اشتغال فراگیر جای می گیرد و با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، این طرح را به صورت پایلوت در 8 استان آغاز کرده ایم. در کنار این برنامه، تلاش می کنیم به پایداری مشاغلی که از قبل وجود داشت، کمک کنیم.

دکتر بیجندی خاطر نشان کرد: اصحاب رسانه از طریق گفتمان سازی می توانند سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان را در اجرای هرچه بهتر این 3 طرح ملی یاری کنند تا با کمک یکدیگر، اتفاقات خوبی در جامعه رقم بزنیم.

وی تأکید کرد: حل مشکل اشتغال در کشور به همت تمامی دستگاه ها، سازمان ها، و بخش های مختلف کشور نیاز دارد و این مهم با همدلی، همکاری و همفکری، محقق خواهد شد. امیدواریم تعامل میان یک سازمان تخصصی (ستفا) با اصحاب رسانه، بتواند به برطرف شدن دغدغه کلی مسئولین ارشد نظام در حوزه اشتغال و حمایت از کالای ایرانی کمک کند.

 

گزارش: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اهمیت رسانه را در اطلاع رسانی حوزه هایی که اطلاعات عموم کم می باشد یا اطلاعات درستی ندارند بهتر نی توان درک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا