یافته‌هایی جدید درباره قمر مشتری

قمر اروپا که متعلق به سیاره مشتری است، یکی از موارد یخ‌زده‌ای است که در سراسر سطح ان و در زیر لایه عظیمی از یخ، دریایی در جریان است. ناسا به همین دلیل به این قمر علاقه‌مند شده و به دنبال یافتن حیات در آن است. بااین‌وجود به‌تازگی یافته‌هایی جدید درباره این قمر موجب شده است که این جرم فضایی جذاب‌تر از پیش به نظر برسد.

به‌تازگی تصاویر برداشت‌شده توسط تلسکوپ هابل دوباره توسط دانشمندان موردبررسی قرارگرفته‌اند و نتیجه این بررسی نشان داده است که این قمر دارای فوران‌های فواره‌ای ویژه‌ای است که تا 160 کیلومتری سطح این سیاره نیز فوران می‌کنند. درنتیجه این امر نیز به نظر می‌رسد که اروپا دارای پیش‌نیازهای اولیه حیات در خودش هست.

به‌تازگی یک مقاله تحقیقاتی ویژه در این زمینه منتشر شده است که نشان می‌دهد این یافته‌ها تا چه اندازه معتبر هستند. جالب است بدانید که نخستین بار 20 سال پیش بود که نشانه‌های اولیه این فوران‌های سطحی در قمر اروپا به چشم خوردند و پس‌ازآن بود که توجه‌ها به این جرم فضایی بیشتر شد.

ابتدا فضاپیمای گالیله ناسا این قمر را بررسی کرد و سپس هابل برای مدتی به بررسی دقیق‌تر این قمر مشتری پرداخت. درنتیجه این امر نیز هنوز با بررسی داده‌های مربوط به این تصاویر می‌توان به اطلاعاتی جدید دست پیدا کرد. به این ترتیب از سال 1989 تا به امروز، همچنان یافته‌های فراوانی درباره این قمر به ثبت می‌رسند و شاید نخستین حیات خارج از زمین در اروپا یافت شود.

منبع: nytimes