نگاهی به بودجه سال آینده ناسا

بودجه سال آینده سازمان هوا و فضانوردی ایالات متحده (ناسا) بالغ بر 19.9 میلیارد دلار است. بیش از دخ میلیارد دلار از این بودجه به توسعه فناوری های مورد نیاز برای توسعه سفرهای فضایی سرنشیندار، بازگشت به ماه و زمینه سازی برای سفر به مریخ در نظر گرفته شده است.

یکی از اولویتها در بودجه سال آینده ناسا، تاکید بر انتقال بخشی از بودجه به سوی همکاری با سازمانها و نهادهای غیر دولتی بخش فضایی است.

یکی از مهمترین هدفهای بودجه سال آینده تضمین آزمایش پرتابگر اوریون – بدون سرنشین – در سال 2020 برای آماده سازی در راه سفر به ماه است. مدیران ناسا امیدوارند در سال 2023 برای نخستین بار پس از پایان ماموریتهای آپولو در دهه 1970 میلادی بار دیگر فضانوردان خود را عازم ماه کنند.

در ایبن بودجه همچنین بر این نکته تاکید شده است که با همکاری بخش خصوصی، از استفاده بودجه دولتی برای ارسال محموله به مدارهای نزدیک به زمین کاسته شود و در نهایت تا سال 2025 بودجه فدرال حمایت کننده ایستگاه بین المللی فضایی حذف شود.

ناسا برای کمک به تحقق این هدف بودجه ای 150 میلیون دلاری برای تشویق و توسعه بخش خصوصی در پرتابگرهای نزدیک زمین اختصاص داده است.

اگرچه مسیر استفاده به سوی استفاده زا توانایی بخش خصوصی که به دلیل رقابتهای رایج در این بخش، هزینه پرتاب ها را به شکل چشمگیری کاهش میدهد، یکی از نکاتی است که عمده ناظران بر اهمیت آن تاکید دارند اما تلاش برای قطع کمک مالی حمایتی ایستگاه بین المللی فضایی تا سال 2025 شاید تا حد زیادی بلندپروازانه باشد.

خبر خوب این بودجه برای کاروان روباتیک ناسا این است که برنامههای مصوب شده فعلی ادامه خواهند یافت. در این بودجه برای ادامه فعالیت مریخ نورد کنجکاوی و همچنین اعزام مریخ نورد بعدی بودجه لازم در نظر گرفته شده است و همین طور بودجه لازم برای پیشبرد طرح یوروپاکلیپر (مدارگرد مشتری که به کاوش یوروپا و اقیانوسهای زیر سطحی آن خواهد پرداخت) پیشبینی شده است.

با این وجود بخش عمده ای از برنامه دنیاهای آبی ناسا که با سر کار آمدن دولت تازه حذف شده بود کماکان در حالت تعلیق قرار خواهند داشت.

یکی از پروژه هایی که به طور کامل بودجه خود را دریافت کرده و بر ان توجه شده است طرح توسعه هواپیمای مافوق صوت ناسا است که یکی از گزینههای پیش رو برای آینده صنایع هوایی به شمار میرود.

بودجه بخش نظارت بر زمین نسبت به سال قبل تغییر چشمگیری نخواهد داشت اما این موضوع کماکان به این معنی است که کاهش شدید بودجه در بخش نظارت بر زمین و به خصوص دفتر تغییرات اقلیم ادامه خواهد داشت و این دفاتر شاهد تغییری در وضع نابسامان بودجه خود نخواهند بود.

یکی از قربانیان این بودجه تازه ماموریت WFIRST یا تلسکوپ نقشه برداری میدان دید باز فروسرخ است.

این ماموریت که از آن به یکی از مهم ترین اولویت های ستارهشناسی دهه پیش رو نام برده میشد تلسکوپی فضایی در بخش فروسرخ طیف است که قرار بود در مدت شش سال نقشه ای دقیق از سراسر آسمان تهیه کند. این ماموریت قرار بود داده هایی را تامین کند که در پاسخ به سوالهای مهمی در خصوص انرژی تاریک (ساختاری ناشناخته که اکثریت جهان ما را تشکیل داده است) دانشمندان را یاری کند.

یکی دیگر از اهداف مهم این ماموریت، بررسی دقیق و تهیه شواهدی دست اول از سیاره های فراخورشیدی بود که بر اساس تحلیل های اولیه ممکن بود حتی در تشخیص امکان زیست پذیری برخی از این سیارهها نقش بازی کند.

ناسا علت لغو این ماموریت را خارج شدن آن از فهرست اولویتهای ناسا اعلام کرده است. اتفاقی که با اعتراض گسترده جامعه ستاره شناسی مواجه شده است.

اما شاید مهم ترین تغییری که بودجه سال آینده به همراه آورده است حذف کامل بودجه بخش آموزش ناسا است.

بخش آموزش ناسا که در سال قبل 99 میلیون دلار و سال پیش از آن 100 میلیون دلار بودجه برای توسعه فعالیت های آموزشی در اختیار داشت، تمام بودجه خود را از دست داده است که به معنی تعطیلی و حذف بخش آموزش ناسا خواهد بود.

با تعطیل این مرکز بودجه این بخش به گفته ناسا به بخش های دیگر سازمان که این سازمان را در تحقق اهداف اصلی اش یاری می کند هدایت خواهد شد.

این تصمیم پرمناقشه ای است. بخش آموزش ناسا وظیفه کمک به تربیت نسل بعدی علاقه مندان فضا و فعالان عرصه هوا و فضانوردی را بر عهده داشت و برخی از ناظران این تصمیم را ناشی از حاکم شدن نوعی نگاه تجاری بر ناسا و نادیده گرفتن اهمیت آموزش و آینده نگری می دانند.

برای اطلاع بیشتر از جزییات این بودجه می توانید خلاصه آن را در این نشانی و متن کامل آن را در این نشانی مطالعه کنید.