معاون رئیس‌جمهور: عملا صنعتی در ایران وجود ندارد

به گزارش ایسنا ، سورنا ستاری در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان با بیان این مطلب، تصریح کرد: کشورهایی که دارای منابع زیرزمینی هستند پیشرفت چندانی ندارند چراکه به‎درستی فکر نمی‎کنند و روش خاصی برای تولید محصولات ندارند. همه مشکلات متعدد در حوزه‎های کشاورزی، آب، گیاهان دارویی و … با دانش حل‎شدنی هستند.

وی ادامه داد: ایران تاکنون کارخانه‎داری کرده و صنعت خاصی در این کشور پا نگرفته است. اگر می‎خواهیم نخبگان را نگه ‎داریم باید از لحاظ کاری آنها ارضا کنیم تا با علاقه، فعالیت‎های پژوهشی و تحقیقاتی انجام دهند.

معاون رئیس‌جمهور افزود: سرمایه‎گذار به‎جای اینکه پول خود را در ساختمان‎سازی سرمایه‎گذاری کند، باید به سمت پژوهش روی بیاورد چراکه پژوهش پول‎آوری می‎کند و در این‎صورت شرکت‎های بزرگ در اطراف دانشگاه‎ها شکل می‎گیرند.

ستاری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مقاله‎نویسی چیز بدی نیست ولی هیچوقت نباید به‎عنوان هدف در نظر گرفته شود، تصریح کرد: بانک‎های ایران به ایده، فکر و دانش اهمیت نمی‎دهند و از نخبگان ضمانت بانکی می‎خواهند چراکه فکر آنها حول اقتصاد نفتی شکل گرفته است.

وی گفت: ما هنوز دیدمان از ایجاد کارخانه وجود ابزار فیزیکی است در حالی‎که باید با فکر و مغز و پژوهش شرکت‎های دانش‎بنیان، کارخانه و صنعت ایجاد کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: صندوق نو‎آوری کشور در آینده پایه اصلی شرکت‎های دانش‌بنیان می‎شود و قرار است به مغزها، ایده‌ها و دانش‌ها اهمیت بدهد.

ستاری همچنین با بیان اینکه در اقتصاد دانش‎بنیان با مشکلات فرهنگی مواجه هستیم، اظهار کرد: دانشگاه‎ها نسبت به دانشجویان مسئول هستند و باید بین 2 تا 5 سال بعد از فارغ‎التحصیلی، آنها را در شرکت‎های دانش‎بنیان خود ساپورت کنند.

وی افزود: درصدی از درآمد دانشگاه‎ها باید از محل فروش تکنولوژی محقق شود. چرخ اقتصادی دانشگاه‎ها می‎تواند به واسطه شرکت‎هایی که توسط اساتید و دانشجویان ایجاد می‎شود، بچرخد.

معاون رئیس‌جمهور گفت: دانشگاهی کارآفرین است که بتواند شرکت‎های دانش‎بنیان فعال تاسیس کند و دانشجویان را در تولید محصولات به‎کار گیرد.

ستاری با بیان اینکه نطفه‎های اولیه شرکت‎ها در دانشگاه‎ها بسته می‎شود، یادآور شد: صندوق حمایت از پژوهشگران به‎طور خاص اعضای هیئت علمی و نخبگان را حمایت می‎کند.

وی خاطرنشان کرد: پایه‎های اقتصاد دانش‎بنیان در توانمندی‎های ذاتی استان‎ها نهفته است و مسائل و مشکلات استان را با ایده‎های خود مرتفع می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور همچنین طی سخنانی در جمع مدیران شرکت‎های دانش‌بنیان و مراکز رشد لرستان، تصریح کرد: استان لرستان در بحث شرکت‎های دانش‌بنیان مشکلات متعددی دارد که باید با پیگیری‎های اساسی نسبت به رفع آنها اقدام کرد.

وی ادامه داد: دوری از مرکز و عدم ارتباط مستمر سبب شده که اطلاع‎رسانی درخصوص مشکلات شرکت‎های دانش‎بنیان و واحدهای فناور لرستان کمتر شود.

معاون رئیس‌جمهور افزود: باید اقتصاد نفتی را کنار بگذاریم چراکه این رویکرد ما را وادار به شغل‎های دولتی، کارآفرین نبودن فارغ‎التحصیلان و … کرده است.

ستاری اظهار باید کرد: دانشجویان به‎نحوی در دانشگاه آموزش ببینند که کارآفرین بار بیایند و به‎دنبال اشتغال دولتی نباشند.

وی با تاکید بر اینکه باید شیوه تفکر اقتصاد نفتی را عوض کرد، افزود: معاونت علمی آمادگی دارد تا مشکلات شرکت‎های دانش‌بنیان و مراکز رشد لرستان را مرتفع کند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: تاسیس صندوق پژوهشگران در لرستان سبب خواهد شد نخبگان علمی به‎راحتی تسهیلات دریافت کنند و برای اخذ وام مجبور به مراجعه به تهران نباشند.

ستاری بیان کرد: صندوق نو‎آوری به اساتید دانشگاه تا سقف 150 میلیون تومان وام بدون سند پرداخت می‎کند و تا سقف 300 میلیون تومان تسهیلات قرض‎الحسنه می‎دهد.

وی بزرگ‌ترین مشکل واحدهای فناور و شرکت‎های دانش‌بنیان را نداشتن ارتباط با مرکز دانست و خاطرنشان کرد: باید چرخ‎دنده‎های این واحدها و مراکز بچرخند تا مشکلات برطرف شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا