اصلاح ژنتیکی گاو سیستانی یا بحث کلونینگ

 دکتر سورنا ستاری امروز در جلسه با اعضای هیئت علمی دانشگاه زابل اظهار کرد: مسئولان باید در این استان  روی تربیت نیروی انسانی خوب متمرکز شوند و بتوانند این نیروهای ارزشمند را نگاه دارند؛ همانطور که از پیدا کردن یک معدن گچ خوشحال می‌شویم، باید از پیدا کردن و همینطور نگه‌داشتن نیروهای انسانی ارزشمند هم خوشحال  شویم.

معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: امکانات دانشگاه باید برای تمام مردم باشد؛ دانشگاه جایی نیست که صبح‌ها بیاییم و شب‌ها برویم، بلکه دانشگاه‌ها در سایر نقاط دیگر دیوار ندارند و جزئی از مبلمان شهری محسوب می‌شوند. دانشگاه نسل سوم و چهارم یعنی همین و باید جزو مردم باشد؛ چیزی که ما درس  می‌دهیم باید بتواند ابتدا مشکلات مردم را در یک جامعه حل کند.

وی ادامه داد: مردم استان سیستان و بلوچستان باید از سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این استان و نیروی انسانی باکفایتی که وارد دانشگاه شده‌اند، بهره‌مند شوند.

ستاری در ادامه به اهمیت نژادهای دامی بومی منطقه سیستان اشاره کرد و گفت: گاو سیستانی بعنوان یکی از پتانسیل‌های دامی منطقه و از بهترین نمونه‌های گاو گوشتی در دنیاست و معاونت علمی آمادگی دارد در بحث ژنتیکی و پروژه‌های علمی آن ورود کند.

وی از آمادگی لازم در قالب کاری مشترک با پژوهشگاه رویان در بحث اصلاح ژنتیکی گاو سیستانی یا بحث کلونینگ آن خبر داد.

ستاری گفت: ما بر روی پژوهش سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم؛ مگر اینکه تا انتهای آن را بدانیم و محیط کسب‌وکار آن نیز فراهم‌شده باشد.

معاون علمی رئیس جمهور ادامه داد: ما با مقاله دادن مخالف نیستیم، اما بااینکه مقاله محور شویم، مخالفیم؛ در واقع باید پژوهشها و مقالات مشکلی از مشکلات مردم و جامعه را حل کنند.

وی افزود: دانشگاه باید مدلی داشته باشد که چطور آموزش و پژوهش به اقتصاد وصل شود؛ دانشگاه‌های دنیا بیش از ۱۵ درصد به پول دولتی وابسته نیستند. دانشگاهی موفق است که بتواند ۸۰ درصد از درآمدش را از محل‌های مختلف تامین کند.

ستاری گفت: پول دولتی برای پژوهش‌های مرز دانش است؛ ولی کار تجاری با پول دولتی شکل نمی‌گیرد؛ بزرگ‌ترین سم برای کار تجاری این است که پول دولتی به آن تزریق شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: در این منطقه باید محل کسب‌وکار شکل گیرد و دانشگاه‌های منطقه زمینه کسب‌وکار و تاسیس شرکت‌های مرتبط با فعالیت‌های دانشجویی را فراهم کنند. وظیفه دانشگاهی مثل دانشگاه زابل حل مشکلات منطقه بوسیله دانش است.

وی با اشاره به تمرکز ۴۰۰ شرکت دانش بنیان در اطراف دانشگاه شریف، گفت: این شرکتها، یا اساتید دانشگاهند یا دانشجویان دانشگاه، در این صورت است که دانشگاه می‌تواند یک دانشگاه کارآفرین باشد.

ستاری از تزریق نسل جدیدی از کارآفرینان جوان در حد ۳۰ سال خبرداد و گفت: این افراد  در آینده  نزدیک شرکتهای دانش بنیان را تاسیس می‌کنند و فرق آن‌ها با کارآفرینان قبلی در این است که بر پایه دانش فعالیت می‌کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا