اول خرداد ماه از سوی سازمان ملل روز جهانی تنوع زیستی تعیین شد

 روز جهانی تنوع زیستی با هدف افزایش آگاهی عموم و بالا بردن سطح درک مردم نسبت به مسائل مربوط به تنوع زیستی، ارزش ‌های آن و گام هایی که می تواند برای حفظ این گنجینه گرانقدر بردارند، به عنوان روز جهانی تنوع زیستی تعیین شده است.

در همین راستا دبیرخانه کنوانسیون تنوع زیستی از کشورهای عضو درخواست کرده است تا در روز جهانی تنوع زیستی سال 2018 میلادی (برابر با اول خرداد 1397)، 25 امین سالگرد اجرایی شدن کنوانسیون را گرامی دارند.
شعار ' گرامیداشت 25 سال اقدام برای حفظ تنوع زیستی' و لوگوی آن با این هدف برگزیده شده است تا پیشرفت هایی که در سطح ملی و جهانی در راستای دستیابی به اهداف تنوع زیستی به دست آمده است، پررنگ‌تر کند و از دوستداران و فعالان محیط زیست در سراسر جهان دعوت می کند تا با برنامه ‌های متنوع به استقبال این رویداد ارزشمند رفته و اقداماتی را که از ابتدا تاکنون در راستای اهداف مذکور انجام گرفته است گرامی دارند.
کنوانسیون تنوع زیستی در ژوئن سال 1992 امضا و در سال 1993 برای کشورهای عضو لازم الاجرا شد، اعضای متعاهد به این کنوانسیون 196 کشور است، این پیمان بین دولتی طیف وسیعی از موضوعات مربوط به تنوع زیستی را دربر می‌گیرد و حفاظت از تنوع زیستی، استفاده پایدار از منابع و تسهیم عادلانه منافع اهداف سه گانه آن است.
جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون الحاق مورخ 6/3/1375 مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان و ابلاغیه ریاست جمهوری وقت به عضویت این کنوانسیون درآمده و طبق این مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ملی کنوانسیون در ایران تعیین شده است.
این کنوانسیون دارای دو پروتکل الحاقی ناگویا در زمینه تسهیم عادلانه منافع و کارتاهینا در موضوعات مربوط به ایمنی زیستی است و دبیرخانه کنوانسیون در محل معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست واقع است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا