از خودروهای هیبریدی تا خودروهای برقی

یکی از مهم‌ترین علل آلودگی هوا در کلانشهرها خودروهایی است که سوخت فسیلی می‌سوزاند و این در حالی است که با تولید خودروهایی که سوخت پاک می‌سوزاند می‌توان این مشکل را تا حد زیادی از میان برداشت؛ بنابراین به نظر می‌رسد توسعه چنین فناوری‌هایی از نیازهای جامعه امروز به شمار می‌آید.

با توجه به افزایش مصرف سوخت و هزینه های آن و آلودگی هوا بویژه در کلانشهرها، ضرورت دارد مقوله خودروهای پاک و سرمایه گذاری در این زمینه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. چنین اقداماتی می تواند در تقویت فعالیت های علمی، عرضه نوآوری های جدید و انتقال فناوری از دانشگاه به صنعت نقش مهمی داشته باشد. چنین زمینه ای مسیر رسیدن به خودکفایی و کاهش هدررفت انرژی و حفظ سرمایه ملی را هموار می سازد. با توجه به هوای آلوده بسیاری از کلانشهرها در کشور ما به نظر می رسد باید مقدمات لازم برای ورود خودروهای هیبریدی که ترکیبی از سوخت بنزین و سوخت پاک است، فراهم شود.

اقتصاد زیستی بر سوخت های پاک مبتنی است

محققان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در سال های اخیر در زمینه طراحی و ساخت خودروهای هیبریدی و برقی فعالیت های موفقی داشته اند. دکتر مرتضی موسی خانی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در گفت وگو با جام جم درباره ضرورت توجه به سوخت های پاک در صنعت خودروسازی می گوید: با توجه به شرایط محیطی بویژه بحث محیط زیست که بسیار جدی است و تهدیداتی که از جانب آلودگی هوا و آلاینده های مضر برای سلامت انسان با آن مواجه هستیم لازم است همه صنایع و بویژه صنعت خودرو که در آلودگی هوا نقش بسیار مهمی دارد به سمت سوخت های پاک قدم بردارند تا اثرات زیست محیطی کمتری به همراه داشته باشد. البته همه صنایع امروزه به عنوان یک ضرورت در حوزه محیط زیست به موضوع سوخت های پاک می اندیشند. هوا برای انسان عنصری حیاتی محسوب می شود، بنابراین باید در همه صنایع کاهش آلودگی هوا به عنوان یک ضرورت مد نظر قرار گیرد. دکتر موسی خانی با اشاره به این که اقتصاد 2020 مبتنی بر اقتصاد زیستی است، می افزاید: بشر از اقتصاد مبتنی بر شکار به اقتصاد کشاورزی و پس از آن به اقتصاد صنعتی و اقتصاد اطلاعات رسید. پیش بینی می شود سال 2020 اقتصاد زیستی بر دنیا حاکمیت یافته و هر سازمان و هر کشوری که از امروز به این موضوع بیندیشد، می تواند اقتصاد تضمین شده ای را برای کشور خود رقم بزند. صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع مادر یا به عبارتی مادر صنایع باید بیش از این به این موضوع بیندیشد. ما در راستای نیاز کشور و با هدف این که از این دانش عقب نمانیم و کار مفیدی برای رسیدن به این هدف در سطح دانشگاه ها انجام شود چند خودرو و موتورسیکلت در زمینه سوخت های پاک طراحی و ساخته ایم. خودروهای خورشیدی در دانشگاه صنعتی قزوین در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد و قصد داریم در ادامه بر اساس دانش روز تغییراتی را در این خودرو طراحی شده ایجاد کرده و پیش برویم. تغییرات در این زمینه بسیار هزینه بر است. علاوه بر خودروی خورشیدی تاکنون دو خودرو مبتنی بر سوخت های پاک طراحی و ساخته شده است. دانشجویان قصد دارند از دانش فنی به دست آمده برای ساخت خودروهای مبتنی بر انرژی خورشیدی و کاربرد انرژی خورشیدی برای مصارف دیگر مانند برق های صنعتی و خانگی بهره گیرند.

پاراکس یا پراید هیبریدی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، از میان مجموع طرح هایی که با هدف کاهش مصرف سوخت و کاهش آلاینده ها در دانشگاه مطرح شده، موضوع موتورسیکلت های برقی را کاربردی تر و قابل پیاده شدن می داند و می گوید: موتورسیکلت برقی ساخته شده در مسابقات پژوهشکده شهید رضایی در دانشگاه صنعتی شریف موفق به کسب رتبه نخست شد. این موتورسیکلت یک موتور اسپرت با ویژگی های اختصاصی است که با سرعت 184 کیلومتر در ساعت آزمایش شده و نتایج موفقی به همراه داشته است، اگرچه شاید این ایده برای موتورهای شهری کاربرد نداشته باشد، اما برای ساخت موتورهای شهری اقداماتی انجام شده است که امیدواریم در آینده ای نزدیک نتیجه آن را در بازار مصرف داخلی شاهد باشیم.

ایده تبدیل یک خودروی پراید به یک خودروی هیبریدی سال 1390 مطرح شد. 16 نفر از فارغ التحصیلان رشته های مختلف مکانیک، برق، صنایع و نرم افزار در مرکز مکانیک و خودروی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در طراحی این خودرو همکاری داشته اند. به گفته دکتر موسی خانی، سیستم انتقال قدرت و بدنه این خودرو متفاوت است و شتاب آن در مقایسه با پراید 55 درصد بیشتر است. خودروی پاراکس در سه حالت تمام برقی، تمام اسپرت و تمام هیبریدی طراحی شده است. در حالت تمام برقی این خودرو شبیه یک خودرو برقی عمل می کند و سرعت حرکت آن به 90 کیلومتر در ساعت می رسد. حالت هیبریدی این خودرو با هدف کاهش مصرف سوخت طراحی شده است. در حالت اسپرت سرعت حرکت خودرو به 200 کیلومتر در ساعت می رسد. در حالت الکتریکی خودرو با 30 دقیقه شارژ مسافتی معادل 40 کیلومتر را طی می کند. این خودرو در مسابقات پژوهشکده شهید رجایی رتبه نخست را از آن خود کرد. طراحی این خودرو تغییر یافته و موتور آن با موتورهای برقی کالیبره شده است و در مرحله آزمایشگاهی مصرف سوخت را تا 30 درصد کاهش می دهد. پیش بینی می شود اگر این آزمایشات ادامه داشته باشد و مورد حمایت مسئولان سازمان صنایع و شرکت های خودروساز قرار گیرد می توان با استفاده از تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی و بهره گیری از ایده های محققانی که در این زمینه به روز کار می کنند این محصولات را بهینه تر ارائه کرد. هر گروه با یک پلتفرم در این مسابقات حضور دا شته و تیم دانشگاه قزوین پلتفرم پراید را انتخاب کرده بود. این ایده قابل اجراست و با دستکاری و تغییر موتور خودروهای معمولی می توان آنها را به خودروهای هیبریدی تبدیل کرد. ما این محصولات را به شرکت های خودروسازی ارائه کرده ایم. البته شرکت های خودروسازی در مراکز تحقیقاتی فعالیت های خوبی در این زمینه انجام داده اند اما سیاست های آنها به طور قطعی مشخص نیست.

خودروهای برقی دو نفره برای کلانشهرها

تاکنون دو خودروی برقی نیز در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین طراحی و ساخته شده است. یکی از آنها یک خودروی برقی دونفره است که با هدف شرکت در مسابقات پژوهشکده شهید رجایی طراحی و ساخته شد. این خودرو در مسابقاتی که در کشور قطر برگزار شد شرکت کرد و 100 سفارش خرید برای این خودرو ثبت شد. دکتر موسی خانی با اشاره به این موضوع می افزاید: با توجه به شرایط موجود این امکان وجود ندارد که بتوان برای این تعداد سفارش پلتفرم طراحی کنیم. البته تا چند سال پیش کشور ما هنوز به طور جدی وارد این بحث نشده بود.

خودروی برقی دوم با این هدف طراحی شد که کوچک و کارآباشد. میانگین استفاده مردم از خودروها در شهر تهران 6 / 1 نفر است. بر این اساس یک خودروی دو نفره با دو صندلی عقب و جلو طراحی کردیم تا باریک تر و کوچک تر باشد و به عنوان راهکار مناسبی برای کاهش حجم ترافیک، کاهش آلایندگی صوتی و آلودگی هوا و حل مشکل جای پارک برای شهرهای بزرگ مورد توجه قرار گیرد. این طرح با حمایت دولت پیش می رود. برای طراحی این خودرو از الگوهایی که در دیگر کشورها وجود دارد استفاده شده است، البته بدون این که دانش فنی آنها را در اختیار داشته باشیم. طراحی مفهومی و طراحی اجزای این خودرو در دانشگاه انجام شده و نمونه اولیه این خودرو ساخته شده است. اکنون در حال ارتقای استانداردها هستیم تا بتوانیم از تست ها عبور کرده و نمونه اولیه این خودرو در تیراژ محدود وارد بازار شود. خودرو ی برقی دو نفره 80 کیلوگرم وزن دارد و با برق شارژ می شود. عرض این خودرو 120 سانتی متر و طول آن حدود 2 متر است که ابعاد کوچک آن می تواند در از میان برداشتن مشکلات جای پارک و کاهش آلودگی هوا نقش مهمی داشته باشد. در ساخت این خودرو از 450 قطعه استفاده شده است که همه این قطعات را محققان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در یک بازه زمانی یکساله ساخته اند. این خودروی شارژی می تواند با یک بار شارژ مسافتی معادل 200 کیلومتر را طی کند و شارژ کامل باتری خودرو سه ساعت به طول می انجامد. نمونه اولیه این خودرو فاقد کیسه هوای راننده و سرنشین است، اما به گفته محققان، در نمونه های بعدی می توان روی آن کیسه هوا نصب کرد. آنها قصد دارند از این روش برای تولید اتوبوس های شارژی بهره بگیرند. خودروهای الکتریکی معمولا گرانقیمت است و قصد داریم این خودرو در تیراژ انبوه با قیمت 4000 دلار به بازار عرضه شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین درباره زیرساخت های لازم برای ورود خودروهای برقی به شهرهای بزرگ می گوید: وجود زیرساخت برای خودروهای شهری خیلی ضرورت ندارد. اگر راهکاری مناسب برای باتری در نظر گرفته شود در این زمینه محدودیتی وجود نخواهد داشت. اگرچه تدابیری که در این راستا اتخاذ می شود قیمت باتری را افزایش می دهد، اما برای تردد خودروهای برقی در جاده ها، در نظر گرفتن چنین تدابیری بسیاری مهم است. می توان برای خودروهای برقی که وارد جاده می شود خدمات باتری در نظر گرفت. بر این اساس باتری خودروهای برقی به طور دائم جایگزین می شود. اما در خودروهای شهری نیازی نیست چنین تدابیری اندیشیده شود. اما شهرداری می تواند کمک کند تا در معابر ایستگاه شارژ برای استفاده مردم راه اندازی شود. اگر خودروهای برقی سنگین باشد، مصرف روزانه شارژ این خودروها افزایش پیدا می کند. اما برای خودروهایی که طراحی کرده ایم شارژ کامل باتری خودرو برای یک روز کاری مناسب است. به عبارت دیگر میزان متوسط رانندگی در کلانشهرها در روز 60 کیلومتر است که شارژ این خودروهای برقی برای 100 تا 200 کیلومتر رانندگی کافی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا