پیوند دانش ایرانی و فرانسوی برای تولید کیسه خون

امروزه زنان باردار در حین زایمان، نوزادان نارس مبتلا به زردی، سرطانی‌های تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی، بیماران تالاسمی و هموفیلی و مبتلایان به حوادث رانندگی، سوختگی و…. نیاز به خون و فرآورده های خونی دارند.

هم اکنون با پیشرفت های فن آوری در کشورهای صنعتی و پیشرفته و امکانات تشخیصی و درمانی کشورهای در حال توسعه نیاز به خون و فرآورده های خونی روز به روز افزایش پیدا کرده است.

در این بین نبود جایگزین مناسب برای خون، محدود بودن مدت زمان نگهداری خون و فرآورده‌های خونی و همیشگی بودن نیاز به خون و فرآورده های خون سبب شده تا اهدای خون و نگهداری از آن اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار شود.لازمه نگهداری بهتر از خون و فرآورده های آن، داشتن کیسه های خونی است. کیسه های خونی که باید متکی بر آخرین دانش و فناوری روز باشند.

 آغاز به کار تولید کیسه خون با ظرفیت بیش از 2 میلیون کیسه خون برای تامین بازار داخلی در منطقه ویژه اقتصادی پیام کرج اتفاق مبارکی در این زمینه است.

علی اکبر پورفتح الله، مدیر عامل سازمان انتقال خون در خصوص این کارخانه گفت: این کارخانه به جز 2 میلیون کیسه خون برای مصرف داخلی، تولید بیش از هشت میلیون کیسه با هدف تامین بازار منطقه ای برای کشورهای همجوار مانند ترکیه، روسیه، کشورهای عربی و همچنین سایر بازارها را در دستور کار خود دارد.

وی با بیان اینکه این کارخانه بزرگ ترین کارخانه تولید کیسه خون در منطقه خاورمیانه است، گفت: بر اساس نیاز این مرکز تولیدی، اشتغالزایی تا 400 متخصص ایرانی پیش بینی در این سایت پیش بینی شده است. این افراد طی آموزش های کاربردی در این کارخانه مشغول به کار می شوند و برای ساخت و اداره آن نیز شرکت و کارشناسان فرانسوی همکاری خواهند داشت.

وی افزود: اواخر سال 1393پس از جلب همکاری شرکت «ماکوفارمای» فرانسه که در حال حاضر جزو بزرگ ترین تولیدکنندگان کیسه خون در اروپا است به تولید این کالای استراتژیک در ایران ترغیب شدیم. طی توافق با فرانسوی ها مقرر شد که کارخانه تولید کیسه خون با سهم 50 درصد، طرف ایرانی و 50 درصد، طرف فرانسوی فعالیت کند.

به گفته مدیر عامل سازمان انتقال خون، پیش از این سایت ماکوفارما در کشور های فرانسه، لهستان و تونس نیز راه اندازی شده بود و ایران چهارمین کشوری است که این سایت در آن راه اندازی شده است.

پور فتح الله گفت: این کارخانه در زیر بنای هفت هزار و 600 متر مربع با آخرین تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا در منطقه ویژه اقتصادی پیام احداث شده است که در منطقه خاورمیانه منحصر به فرد است. کارخانه تولید کیسه خون با سرمایه بیش از 10 میلیون یورو فعالیت خود را شروع می کند و اینکه سرمایه یاد شده به تایید سازمان سرمایه گذاری (فیپا) رسیده است.

تولید کالای استراتژیک با آخرین استانداردهای روز دنیا

دکتر محمد حاج مقانی؛ مدیر عامل شرکت پیشرو تشخیص فرد آور و مجری این طرح نیز در این خصوص گفت: اواخر سال 1393پس از جلب همکاری شرکت ماکوفارمای فرانسه که هم اکنون جزء بزرگترین تولیدکنندگان کیسه خون در اروپا است، به تولید این کالای استراتژیک در ایران شدیم. طی این توافق مقرر شد که کارخانه ای با سهم 50 درصدی فرانسه و 50 درصدی ایران احداث شود که پنجمین سایت تولید ماکوفارما در دنیا است.

وی درباره مشخصات ظاهری این کارخانه گفت: این کارخانه که در زیر بنای 7600 مترمربع با آخرین تجهیزات و تکنولوژی روز دنیا در منطقه ویژه اقتصادی پیام بنا شده است، در منطقه خاورمیانه منحصر به فرد بوده و در حال حاضرعینا در سایر سایت‌های ماکوفارما از جمله فرانسه مورد مصرف قرار می گیرد. ساخت 1100 مترمربع کلین روم با آخرین استانداردهای روز دنیا که توسط ماکوفارما ساخته شده است از دیگر ویژگی های این کارخانه است. این شرکت با سرمایه 10 میلیون یورو و 500 میلیارد ریال آغاز به کار کرده است و این سرمایه  وارد کشور شده و به تایید سازمان سرمایه گذاری (فیپا) رسیده است.

به گفته وی، همچنین انتقال تکنولوژی انجام گرفته و تمامی تجهیزات تولیدی دقیقا مطابق با تجهیزات سایر سایت‌های ماکوفارما بوده که در بعضی موارد تکنولوژی پیشرفته تر و مدرنتر در ساخت و عملکرد آنها استفاده شده است. تمامی تجهیزات تولید وارد کشور شده و توسط متخصصان فرانسوی با همکاری مهندسان و متخصصان ایرانی نصب و راه شده است.

وی در پایان گفت: ظرفیت بیش از 2 میلیون کیسه برای  تامین بازار داخلی و بیش از 8 میلیون کیسه با هدف تامین بازار منطقه‌ای کشورهای همجوار مانند ترکیه، روسیه، کشورهای عربی و همچنین سایر بازارها که توسط ماکوفارما اعلام می شود.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا