اختلالات تن صدا با گفتاردرمانی رفع می شود

دکتر امیر آرامی، دبیر اجرایی شانزدهمین کنگره گفتار درمانی ایران بیان کرد: گفتار درمانی، علم بررسی بیماری‌ها یا اختلالاتی است که روی گفتار فرد تاثیر می‌گذرد و اگر اختلالی روی گفتار باشد توسط گفتار درمانگران برطرف خواهد شد.
او اظهار کرد: گفتار درمانی علمی است که به بررسی و چگونگی درمان اختلالات سیستم گفتار و تکلم فرد با روش‌های علمی می‌پردازد. گفتار درمانی، درمان کردن با گفتار نیست بلکه درمان اختلالات گفتار و زبان است و دیده شده که برخی افراد گفتار درمانی را با مشاوره اشتباه می‌گیرند اما باید بدانیم گفتار درمانی، با حرف زدن، مردم را خوب کردن نیست بلکه حرف زدن مردم را خوب کردن است.
آرامی بیان کرد: بیماری‌های گفتار و زبان که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تاخیر در رشد و گفتار زبان، اختلالات تلفظی و لکنت زبان اشاره کرد، از موضوعاتی است که افراد باید در مواجهه با آنها به گفتار درمان‌گران مراجعه کنند.
دبیر اجرایی شانزدهمین کنگره گفتار درمانی ایران گفت: اختلالاتی که روی تن صدا و حنجره تاثیر می‌گذارد به‌وسیله گفتار درمانی بهبود پیدا می‌کند و انواع زگیل،‌ پلیپ و درگیری تارهای عصبی بعد از جراحی با روش‌های گفتار درمانی بهتر خواهند شد و در صورتی که برخی اختلالات نیاز به عمل نداشته باشند می‌توانیم با گفتار درمانی و بدون اعمال جراحی به درمان آن اقدام کنیم.
او گفت: سن گفتار درمانی از 2 سالگی تا 90 سالگی است و هر اختلالی که روی گفتار و زبان تاثیر بگذارد با تمهیدات گفتار درمانی قابل ارزیابی ، تشخیص و درمان است و در سنین بالا هم عمده‌ترین مراجعان کلینیک‌های گفتار درمانی مبتلایان سکته‌ مغزی هستند که تکلم خود را از دست داده‌اند.
ارجاع به موقع در سنین پایین رمز بهبودی اختلالات گفتار و زبان

آرامی تشریح کرد: ارجاع به موقع در سنین پایین یکی از مهم‌ترین موارد در بهبود اختلالات گفتار و زبان است که بین گفتار درمان‌گران و پزشکان متخصص توافق نظری در این عرصه ایجاد نشده است که با نشست‌های علمی مشترک پزشکی و توانبخشی امیدواریم که این آگاهی‌ها بیشتر شود و جامعه پزشکی نسبت به اختلالات گفتار و زبان و همچنین سن ارجاع، ملاحظات خاصی را داشته باشند زیرا مداخله زودهنگام مانع بروز برخی اختلالات در آینده می‌شود.
دبیر اجرایی شانزدهمین کنگره گفتار درمانی ایران گفت: در تشخیص علت آسیب‌های گفتار و زبان کودکان، دیده می‌شود که برخی می‌گویند صبر کنیم تا بچه به حرف بیافتد؛ جامعه باید بداند که تشخیص زمان این که چه زمانی برای مداخل مناسب است، وظیفه گفتار درمان‌گر است و همانگونه که با مراجعه به پزشک شاهد تسریع درمان سرماخوردگی یا آنفولانزا و غیره هستیم، افراد هم باید در گام‌ اول، کودک خود را به گفتار درمانی ارجاع دهند تا بسیاری از اختلالات گفتار و زبان بر طرف شود.
او تصریح کرد: اگر ارجاع کودک به گفتار درمانی به موقع نباشد کودک به سن دبستان می‌رسد که این موضوع سبب اختلالات یادگیری، اختلالات تلفظی با هزینه‌های بالاتر و  درگیری آموزش و پرورش و بهزیستی می‌شود بنابراین اگر بتوانیم ارجاع به موقع را انجام دهیم خواهیم توانست از عوارض متعددی نظیر کاهش اعتماد به نفس، پرخاشگری، اختلالات یادگیری، مشکلات در مهارت‌های ارتباطی و غیره  فرد در سال‌های آینده بکاهیم.
آرامی اظهار کرد:‌ وضع استاندارد جامعه ایرانی نشان می‌دهد که کودک در 18 تا 24 ماهگی باید بتواند 50 کلمه را بیان کند که اگر این‌گونه نبود، نیازمند بررسی است. شروع گفتار نهایتا تا 2.5 سالگی است و نباید بگذاریم تا 4-5 سالگی شروع گفتار کودک به تعویق بیافتد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا