کوره حرارتی تحت خلأ وارد پروسه آزمایشگاهی شد

کوره حرارتی تحت خلأ، با کاربری تولید لایه‌نازک، ایجاد پوشش‌های رسانا و نارسانا، ایجاد لایه‌های ضد باکتری و پوشش‌های چندلایه در ساخت سلول‌های خورشیدی، توسط یکی از هسته‌های فناور مرکز رشد همدان و با حمایت مالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، طراحی و ساخته شد و اکنون وارد پروسه کاربری در ساختار آزمایشگاه‌های ساها شده است.

سیدعلی‌اصغر تروهید، مدیر این طرح و عضو هیئت‌علمی گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی همدان درباره طراحی و ساخت کوره تیوبی حرارت بالا تحت خلأ گفت: این کوره به‌منظور تولید لایه‌نازک، ایجاد پوشش‌های رسانا و نارسانا، ایجاد لایه‌های ضد باکتری، پوشش‌های چندلایه در ساخت سلول‌های خورشیدی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: ذوب فلزات، آلیاژسازی، گاز زدایی، عملیات حرارتی، پخت، رشد کریستال، رشد جهت‌دار نانو ساختارهای فلزی از دیگر ویژگی‌های کوره تیوبی حرارت بالا تحت خلأ است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: آنچه حائز اهمیت است ورود به بازار محصولات خروجی این دستگاه با تکیه‌بر توان تحقیقاتی و تخصصی عوامل اجرایی دانشگاهی و همچنین قیمت مناسب نسبت به موارد مشابه خارجی با ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت است.

آزاده جعفری، همکار اول این طرح تحقیقاتی گفت: طراحی و ساخت کوره تیوبی به‌عنوان یکی از تخصصی‌ترین و پرکاربردترین کوره‌های آزمایشگاهی و صنعتی با هزینه پایین، بازدهی بالای محصول، کنترل و اندازه‌گیری ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی محصول در ابعاد نانومتری از اهدافی بود که در این طرح در پی آن بودیم.

وی تصریح کرد: افزایش سودآوری برای دانشگاه درنتیجه فروش نمونه‌های آزمایشگاهی و صنعتی به سازمان‌های دولتی و غیردولتی، تقاضامحوری در راستای رفع مشکلات موجود در صنایع مرتبط از دیگر اهداف این طرح بوده است.

جعفری تأکید کرد: مطمئن هستم با سفارش و سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش و فناوری نانو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، در تمامی گرایش‌های علوم پایه و مهندسی بتوان کاربرد و فروش محصولات آزمایشگاهی را بهبود بخشید و به فناوری‌های نوین (نانو) و به‌کارگیری نتایج پژوهش (پروژه‌های دانشجویی مستخرج شده از خروجی‌های دستگاه) در عرصه صنعت و تکنولوژی بر طبق نیازهای بخش صنعت توجه ویژه‌ای داشت.

مهدی عسگری‌کیا، مدیر مرکز رشد واحد همدان  نیز درباره این طرح گفت: طرح ساخت نمونه کوره تیوبی تحت خلاء در چارچوب قرارداد ساخت تجهیزات برای سامانه ساها و با حمایت مرکز رشد واحد همدان صورت گرفت.

عسگری‌کیا اظهار کرد: هدف آینده در پیشبرد کاربرد این دستگاه مطالعه و بررسی نمونه‌های آزمایشگاهی در غالب پروژه‌های دانشجویی مقطع کارشناسی‌ارشد و دکترا پس از بررسی و امکان‌سنجی است، با این‌حال رشد و ارتقاء دستگاه و سودآوری محصولات پس از تأمل با مراکز صنعتی و سرمایه‌گذار در جهت تأمین و فروش محصولات در حد صنعتی از اهمیت فراوانی برخوردار است که مدنظر عوامل اجرایی این طرح و مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی همدان است.