ارتقای جایگاه اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی ایران

کشور ایران با تنوع اقلیمی منحصر به فرد و به واسطه قرار گرفتن در پهنه‌ای از جهان که دربرگیرنده پنج ناحیه رویشی از قبیل ایران تورانی، هیرکانی، ارسبارانی، زاگرس، خلیج فارس و دریای عمان، از تنوع گونه‌ای قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، امروزه با پیشرفت علوم گیاهی بالغ بر ۸ هزار گونه گیاه در ایران شناسایی شده است که در حال حاضر برآورد می‌شود از این تعداد، دوهزار و ۳۰۰ گونه خاصیت دارویی دارند.

علیرغم وجود این سرمایه خدادادی، به کارگیری گیاهان دارویی در صنایع مختلف ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای پیشرفته ودر حال توسعه ناچیز است که شاید یکی از دلایل عمده آن عدم شناخت اهمیت اینگونه گیاهان در حوزه درمان و بهداشت باشد، این موضوع لزوم توجه به این نعمات خدادادی و پیرو آن برگزاری کنگره ها، همایش ها و نمایشگاه های مربوطه را دوچندان می کند.

با توجه به رویکرد جهانی استفاده از ترکیب های طبیعی با منشاء گیاهی، پیشینه تاریخی استفاده از گیاهان در طب سنتی و روند رو به افزایش تولید فرآورده های گیاهان دارویی در کشور طی سالهای اخیر، به نظر می رسد برنامه ر‌یزی منسجم و درازمدت در جهت توسعه پایدار گیاهان دارویی از اهم واجبات است.

از این رو، یکی از مهمترین رویدادهای علمی سالانه گیاهان دارویی کشور، در راستای شناسایی، حفظ، احیاء و تولید گونه های گیاهی با ارزش، انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی، تربیت نیروی انسانی متخصص، فرهنگ سازی و ترویج استفاده از گیاهان دارویی و… در حال برگزاری است.

بر اساس این گزارش، کنگره ملی گیاهان دارویی ایران که بزرگترین رویداد علمی سالانه در حوزه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در کشور است، از تاریخ ۲۲ اردیبهشت ماه هفتمین دوره خود را با حضور اشخاصی چون دکتر فراز مجاب دبیر شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی، دکتر محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی و… با هدف دستیابی به جایگاه مناسب در میان ۱۲ کشور برتر در زمینه گیاهان دارویی و تلاش برای ارتقای مداوم این جایگاه به منظور توسعه اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی ایران، در دانشگاه شیراز آغاز به کار کرده است.

بنا به اظهارات روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، در این کنگره ملی قرار است ۶۷۷ مقاله علمی پژوهشی ارائه شود که این تعداد مقالات، توسط داوران علمی گنگره از بین ۹۷۶ مقاله ارسالی به دبیرخانه پذیرفته شده اند.

این کنگره در طول دو روز و نیم با حضور ۵ میهمان خارجی از کشورهای اتریش، آلمان و فرانسه برگزار می‌شود. همزمان با این رویداد نمایشگاه جانبی‌ نیز با حضور شرکت‌های معتبر عرصه گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی که برخی از آنان از حامیان کنگره ملی گیاهان دارویی هستند برپا خواهد بود.

بر اساس این گزارش، هفتمین کنگره ملی گیاهان دارویی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، توسط شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی از تاریخ ۲۲  الی ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ در مجموعه فرهنگی و رفاهی دانشگاه شیراز  برگزار می‌شود.

پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی یکی از اسپانسرهای این کنگره ملی است که با ارائه مقالات و پوسترهای اعضاء هیات علمی و حضور در نمایشگاه جانبی با هدف ارائه آخرین دستاوردهای این پژوهشکده در این کنگره ملی حضور دارد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا