بوی بد دهان را جدی بگیرید

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت نیوز،بوی بد دهان مشکل آزاردهنده ای است که گاهی رهایی از آن سخت می شود. با کشف علت بوی بد دهان و رفع علت زمینه ای می توان این مشکل را برطرف کرد.گاهی بوی بد دهان نشانه وجود بیماری و مشکل در بدن است. در ادامه به مهم ترین علت های بوی بد دهان اشاره می کنیم.

بوی بد دهان و خر و پف کردن
اگر در هنگام خواب با دهان باز بخوابید یا خر و پف کنید، دهان شما خشک می شود و خشکی دهان مکان مناسب تری در دهان برای رشد باکتری ها فراهم می کند و این باکتری ها یکی از عوامل بوی بد دهان در هنگام صبح خواهند بود. اگر به پشت بخوابید احتمال خر و پف کردن شما بیشتر خواهد بود. بنابراین بهتر است به پهلو بخوابید. غذای بین دندان ها نیز به رشد باکتری های دهان کمک می کنند. مسواک موثر و استفاده از نخ دندان قبل از خواب به تمیز شدن بین دندان ها و کاهش مشکلات دهانی کمک می کند.

بوی بد دهان و بیماری لثه
اگر دهان شما بویی شبیه به فلز می دهد، احتمالا باکتری هایی در حال رشد زیر لثه هایتان هستند، این باکتری ها منجر به التهاب و عفونت می شود. دندانپزشک ها این مشکل را پریودنتیت periodontitis می نامند. اگر سیگار می کشید، یا به طور منظم مسواک نمی زنید و از نخ دندان استفاده نمی کنید، احتمال بروز این مشکل بیشتر خواهد بود. به علاوه بیماری لثه یک مشکل ارثی است.

بوی بد دهان و رفلاکس اسید معده
این شرایط باعث می شود اسید معده مسیر اشتباهی برود و وارد مری شود (لوله ای که گلو را به معده متصل می کند). این مشکل باعث می شود دهان شما طعمی ترش مزه بگیرد و مقداری غذا یا مایع وارد دهان شود. به علاوه این اسید می تواند به گلو و دهان آسیب بزند و زمینه را برای رشد باکتری هایی که باعث بوی دهان می شوند، فراهم می کند.

بوی بد دهان و دیابت
اگر مبتلا به دیابت هستید، دهان شما بویی شبیه به میوه می دهد که می تواند نشانه این باشد که بدن شما به جای چربی از قند یا گلوکز استفاده می کند که به این معناست که احتمالا هورمون انسولین شما خیلی کم است و لازم است به پزشک اطلاع دهید.

بوی بد دهان و باکتری Helicobacter pylori
هلیکوباکتری پیلوری Helicobacter pylori یا به اختصار H.pylori با سرطان معده و زخم معده در ارتباط است و باعث بوی بد دهان می شود و علائم دیگری مانند تهوع، سوزش سر دل، معده درد یا سوء هاضمه را نیز در پی خواهد داشت. پزشک آزمایشاتی را برای بررسی این باکتری در بدن انجام خواهد داد و زمانی که این باکتری با آنتی بیوتیک از بین می رود، تمام این علائم نیز برطرف می شوند.

بوی بد دهان و عفونت های تنفسی
سرماخوردگی، سرفه و عفونت سینوسی می توانند مخاط مملو از باکتری را وارد دهان و بینی شما کنند. این امر بر روی بوی دهان شما تاثیر می گذارد که اغلب بوی بد دهان ناشی از این شرایط بعد از درمان سرماخوردگی برطرف می شود.

بوی بد دهان و دارو
بعضی داروها باعث خشکی دهان می شوند و این امر نیز بوی بد دهان را در پی خواهد داشت. دیگر داروها – مانند نیترات که بیماری قلبی را درمان می کند، شیمی درمانی برای درمان سرطان و برخی داروهای خواب آور – زمانی که در بدن تجزیه می شوند، مواد شیمیایی آزاد می کنند که بوی بد دهان را در پی دارند. این شرایط بر اثر مصرف بیش از حد ویتامین ها نیز بروز می کند.

بوی بد دهان و سنگ لوزه
اگر غذا در لوزه گیر کند – لوزه ها اندام های کوچکی هستند در پشت گلو که به مبارزه با میکروب ها کمک می کنند – کلسیم می تواند در اطراف آن انباشته شده و سنگ لوزه تشکیل می شود. سنگ لوزه معمولا باعث بروز مشکل نمی شود، اما گاهی می تواند گلو را تحریک کرده و باکتری هایی روی آن رشد کند، تمام این عوامل باعث بوی بد دهان می شوند. می توانید با مسواک یا پنبه سنگ لوزه را برطرف کنید. مسواک زدن – از جمله مسواک زدن زبان و قرقره کردن آب بعد از خوردن غذا به حل این مشکل کمک می کند. اگر اغلب دچار سنگ لوزه می شوید، با پزشک مشورت کنید.

بوی بد دهان و کم آبی بدن
زمانی که بدن به اندازه کافی آب ندارد، به اندازه کافی بزاق تولید نمی شود.بزاق یک عامل طبیعی برای پاکسازی دهان از باکتری هاست. کم شدن بزاق دهان باعث بد بو شدن دهان می شود. برخی بیماری ها که بر روی غدد بزاقی دهان تاثیر می گذارند – مانند سندروم شوگرن Sjögren s syndrome و بیماری اسکلرودرمی scleroderma – باعث خشکی و بوی بد دهان می شوند.
سندروم شوگرن Sjögren s syndrome : نوعی اختلال التهابی مزمن و وابسته به دستگاه ایمنی است که با اختلال در عملکرد غدد برون ریز (غدد اگزوکرین) و سایر تظاهرات سیستمیک مشخص می‌شود.
بیماری اسکلرودرمی scleroderma :نوعی بیماری نادر و پیشرونده روماتیسمی است که پوست بیماران ضخیم، سفت و خشک شده و گاه در انتهاهای اندامها زخم ایجاد می‌شود. تجمع کلاژن وسایر فیبرها در این بیماری پوست صورت و اندامها، مفاصل دست و پا، ریه، کلیه و دستگاه گوارش به خصوص مری را گرفتار و فرد را ناتوان می‌کند. این بیماری می‌تواند به صورت موضعی Limited یا عمومی Systemic scleroderma بروز کند.

بوی بد دهان و عفونت
بریدگی یا آسیب در داخل دهان باعث عفونت دهان با باکتری هایی می شود که باعث بوی دهان می شوند. آسیب یا بریدگی دهان ممکن است تصادفی رخ دهد یا بیماری لثه باعث آن شود یا اینکه کشیدن دندان باعث آسیب دیدگی داخل دهان می شود. اگر به دستورات دندانپزشک خود عمل نکنید یا از دندان های خود به خوبی مراقبت نکنید، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت دهانی هستید. این مشکل به خودی خود برطرف می شود و در غیر اینصورت مصرف آنتی بیوتیک به رفع آن کمک خواهد کرد. در صورت بروز هر گونه آسیب دیدگی دهانی بهتر است داخل دهان را تمیز نگه داشته و روزی دو بار دهان خود را با آب و نمک بشویید.

بوی بد دهان و نارسایی کبد
این عارضه باعث بوی شیرین و بویی شبیه به کپک در دهان می شود که پزشک آن را بوی کبدی fetor hepaticus می نامد. این مشکل نشان می دهد که کبد به دلیل پیشروی بیماری کبدی به خوبی کار نمی کند. علائم دیگری نیز ممکن است مشاهده کنید، از جمله زردی – زرد شدن پوست و سفیدی چشم ها که بر اثر تجمع رنگدانه طبیعی به نام بیلی روبین در سیستم بروز می کند.

بوی بد دهان و نارسایی کلیه
اگر کلیه ها نتوانند آنطور که باید مواد زائد را از بدن حذف کنند، دهان بوی ماهی می گیرد. این عارضه در آخرین مراحل نارسایی کلیه بسیار رایج است که بیماری کلیوی مرحله نهایی end-stage renal disease نامیده می شود. زمانی که بیماری به این مرحله می رسد درمان با استفاده از دیالیز یا پیوند کلیه انجام می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا