فردا شب شهاب‌سنگی از نزدیک زمین می‌گذرد

ستاره شناسان خبر از حرکت یک شهاب‌سنگ به سمت زمین می‌دهند. اگرچه خبر حرکت شهاب‌سنگ‌ها به سمت زمین، خبری غیرعادی و عجیب محسوب نمی‌شود، اما این موضوع همواره می‌تواند خطراتی را در پی داشته باشد. گفتنی است همواره شهاب‌سنگ‌های مختلفی به سمت زمین حرکت می‌کنند که آخرین آن‌ها شهاب‌سنگی به نام ۲۰۱۸ GE3 بود که دانشمندان تنها زمانی که از کنار زمین عبور کرد، آن را شناسایی کردند.

شهاب‌سنگ موسوم به 2010 WC9 بر اساس پیش‌بینی دانشمندان در شب ۱۵ می برابر با ۲۵ اردیبهشت از فاصله ۱۲۶۰۰۰ مایلی (حدود دویست و سه هزار کیلومتری) زمین عبور خواهد کرد. بر اساس اعلام آزمایشگاه نیروی محرکه جت ناسا (Jet Propulsion Laboratory of NASA)، عبور شهاب‌سنگی به این ابعاد بزرگ از فاصله نزدیک به زمین طی ۳۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

شهاب‌سنگ گمشده در مسیر حرکت به سمت زمین

شهاب‌سنگ موسوم به 2010 WC9 برای نخستین بار در ۳۰ نوامبر سال ۲۰۱۰ توسط مرکز مطالعات افلاک کاتالینا (Catalina Sky Survey) در آریزونا شناسایی شد. ستاره شناسان تا آغاز دسامبر همان سال، این شهاب‌سنگ را تعقیب کرده و سپس با فروکش کردن نور آن، از دید پژوهشگران ناپدید شد. این موضوع سبب شد تا پژوهشگران و ستاره شناسان قادر به شناسایی دقیق مدار این شهاب‌سنگ نشده و درنتیجه زمان بازگشت این شهاب‌سنگ مشخص نشد. در تاریخ ۸ می سال جاری (برابر با ۱۸ اردیبهشت‌ماه) تقریباً پس از ۸ سال، ستاره شناسان موفق به شناسایی شهاب‌سنگی شدند که به نظر می‌رسد همان 2010 WC9 باشد که دوباره در مسیر خود به سمت زمین حرکت کرده است.

این شهاب‌سنگ بر اساس پیش‌بینی دانشمندان در شب ۱۵ می برابر با ۲۵ اردیبهشت از فاصله صد و بیست و شش هزار مایلی (حدود دویست و سه هزار کیلومتری) زمین عبور خواهد کرد. بر اساس اعلام آزمایشگاه نیروی محرکه جت ناسا (Jet Propulsion Laboratory of NASA)، عبور شهاب‌سنگی به این ابعاد بزرگ از فاصله نزدیک به زمین طی ۳۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

آیا خطری ما را تهدید می‌کند؟

شهاب‌سنگ 2010 WC9 به‌اندازه کافی بزرگ بوده و دارای ابعاد ۶۰ متر در ۱۳۰ متر است. این شهاب‌سنگ با سرعت کمی بیشتر از چهل و پنج هزار کیلومتر در ساعت ادامه داده و ازنظر ابعاد از شهاب‌سنگ Chelyabinsk بزرگ‌تر است که چندی پیش در روسیه با زمین برخورد کرده و خساراتی جدی در مناطق اطراف محل سقوط بر جای گذاشت. دانشمندان اعتقاد دارد که این شهاب‌سنگ خطری برای زمین محسوب نشده و مدار حرکتی و سرعت آن به میزانی است که بدون برخورد با زمین یا انحراف به‌واسطه جاذبه، از کنار سیاره ما عبور خواهد کرد.

دیدن شهاب‌سنگ 2010 WC9 با چشم عادی ممکن نیست

برای دیدن این شهاب‌سنگ و عبور آن از کنار زمین امکان مشاهده با چشم غیرمسلح وجود ندارد زیرا این شهاب‌سنگ فاقد نور کافی برای رؤیت شدن از روی زمین است اما حتی تلسکوپ‌های غیرحرفه‌ای و آماتور نیز می‌توانند در صورت شناسایی دقیق مسیر این شهاب‌سنگ، آن را رؤیت کرده و مسیر آن را دنبال کنند.

شایعات را باور نکنید، زمین برای مواجه با هر شهاب‌سنگی آماده است

اگرچه همواره شایعات مختلفی در رابطه با پایان دنیا از طریق برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین وجود داشته و بسیاری از رسانه‌ها نیز اخبار آن را پوشش می‌دهند اما دانشمندان و ستاره شناسان فارغ از این هیاهوی رسانه‌ای به کار خود مشغول بوده و از زمین در برابر این تهدیدات دفاع می‌کنند. پیش‌ازاین سازمان فضایی ناسا مطالعات وسیعی در این زمینه انجام داده و بر اساس نقشه ترسیم‌شده توسط پژوهشگران این سازمان، خرده سیاره‌های کوچکی که دارای اندازه‌ای در حدود یک متر بوده و در طول شبانه‌روز و هر هفته به‌صورت پیاپی وارد جو زمین شده و به‌صورت یک گلوله آتشین درمی‌آیند، خطری برای مردم ساکن کره زمین محسوب نمی‌شوند.

در دهه‌های گذشته تنها یک نمونه وجود داشت که احتمال ایجاد خطر را برای ساکنان زمین ایجاد کرده و موجبات نگرانی و دلواپسی ستاره شناسان را فراهم کرده بود. در تاریخ ۱۵ فوریه سال ۲۰۱۳ میلادی یک سنگ آسمانی به نسبت بزرگ بانام Chelyabinsk موجب نگرانی دانشمندان شده بود که البته این شهاب‌سنگ نیز در منطقه‌ای با همین نام (Chelyabinsk) در روسیه منفجر شد و ستاره شناسان تخمین زدند که این سنگ آسمانی پیش از ورود به زمین دارای ابعادی در حدود بیست متر بوده است.

این دغدغه و نگرانی تنها منحصر به سازمان فضائی ناسا نبوده و سازمان‌های مختلف فضائی از قبیل سازمان فضائی اتحادیه اروپا و روسیه نیز طرح‌های مشابهی را در دستور کار قرار داده‌اند. برای نمونه طی سال‌های اخیر گروهی از پژوهشگران ارشد دپارتمان نجوم و فضا در آکادمی علوم روسیه در حال بررسی الگوی حرکتی شهاب‌سنگ‌ها به سمت زمین و امکان برخورد آن‌ها با این سیاره هستند. به اعتقاد این پژوهشگران، طی یک‌صد سال آینده تعداد زیادی شهاب‌سنگ به سمت زمین خواهند آمد و بسیاری از آن‌ها بافاصله‌ای نزدیک و خطرناک از کنار سیاره ما خواهند گذشت.

درمجموع باید اذعان داشت که هر دو گروه شهاب‌سنگ‌ها و خرده سیاره‌ها به‌طور بالقوه خطر بزرگی برای کره زمین محسوب شده و برخورد آن‌ها با سیاره زمین می‌تواند عواقب ناگواری در پی داشته باشد.

موضوع شناسایی و رصد سیارک‌ها و شهاب‌سنگ‌هایی که می‌توانند خطری بالقوه محسوب شوند بحثی مجزا است و موضوع برخورد و مواجه با این تهدید مقوله دیگری است که ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. یکی از این طرح‌ها، استفاده از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است که قادر به از بین بردن شهاب‌سنگ‌های تهدیدکننده زمین هستند…

به دلیل وجود خطرات ناشی از شکسته شدن شهاب‌سنگ‌ها و برخورد قطعات آن با کره زمین استفاده از این برای مقابله با شهاب‌سنگ‌های نزدیک به زمین همانند شهاب‌سنگ Chelyabinsk مناسب نخواهد بود، اما از این موشک‌های نسل جدید می‌توان به‌عنوان قاتل شهاب‌سنگ‌های آپوفیس یادکرد که طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده در سال ۲۰۳۶ میلادی به کره زمین برخورد خواهد کرد.

گفتنی است پیش‌ازاین اعلام‌شده بود موسسه ستاره‌شناسی آکادمی علوم روسیه با همکاری و مشارکت شرکت پژوهشی Kometa در حال اجرای پروژه‌ای به‌منظور شناسایی و مشاهده شهاب‌سنگ‌های آسمانی است. این مرکز رصدی و مشاهده‌کننده قادر است کلیه سنگ‌های سرگردان و شهاب‌سنگ‌هایی را که به سمت زمین حرکت می‌کنند و دارای ابعادی بیش از ۵۰ متر هستند شناسایی کند. قدرت دید این مرکز مطالعاتی و رصدخانه به‌اندازه فاصله میان سیاره زمین و خورشید است و از سوی دیگر این رصدخانه می‌تواند هر نوع شی دیگری را که دارای ابعاد بیش از ده متر باشد، در نزدیکی مدار زمین شناسایی کرده و اخطار دهد. هدف از انجام این پروژه، اجتناب از تکرار حادثه سقوط شهاب‌سنگ Chelyabinsk عنوان‌شده است

درهرحال موضوعی که موردتوافق همه دانشمندان این حوزه قرار دارد، بحث جدی بودن خطر برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین است که برای مواجه با آن نیاز به همکاری همه‌جانبه کشورهای مختلف جهان وجود دارد زیرا در صورت بروز این فاجعه، کلیت حیات در کره زمین مورد تهدید قرار می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود بشر تا دهه آینده قادر به محافظت کامل از سیاره خود در برابر این تهدیدات باشد.

منبع: techtimes

1. شهاب سنگ پدیده جالبی است که متاسفانه طبق گفته های بالا نمی توانیم شاهد آن باشیم.