حضور مجدد اپل و سامسونگ در دادگاه

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت،دو شرکت بزرگ اپل و سامسونگ کماکان درگیر نبرد پتنتی هستند و ظاهرا این مسئله پایانی ندارد. طبق آخرین اخبار،‌ دو شرکت اپل و سامسونگ مجددا برای حل دعاوی خود در خصوص حق امتیاز پتنت مقابل یکدیگر حاضر شدند. معلوم نیست این منازعه چه زمان قرار است به پایان برسد. 

دو شرکت بزرگ تولیدکننده گوشی‌ هوشمند در سن خوزه کالیفرنیا در دادگاه حاضر شدند تا دادگاه، رأی نهایی خود را در مورد استفاده غیر قانونی سامسونگ از سه پتنت طراحی و دو پتنت عملکردی اپل، صادر کند. اولین شکایت اپل از سامسونگ مربوط به سال ۲۰۱۱ است؛ ولی تا پایان سال ۲۰۱۶ این پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده نشد و مجددا به دادگاه منطقه‌ای برگشت داده شد. جلسه دادگاه فعلی،‌ سومین جلسه دادگاه محلی در خصوص تعیین رقم خسارت برای این پرونده است.

بر اساس شکایت تنظیم‌شده،‌ سامسونگ متهم است که از پتنت‌های اپل کپی‌برداری کرده و برخی قابلیت‌های گوشی‌های آیفون اپل را در گوشی‌های خود به کار گرفته است. از جمله این موارد،‌ کپی‌برداری از طراحی مستطیلی شکل گوشی آیفون است. اپل ادعا می‌کند سامسونگ از پتنت طراحی آیفون کپی‌برداری کرده است و باید خسارت پرداخت کند. پیش از این و در دادگاه قبلی، سامسونگ محکوم به پرداخت ۵۴۸ میلیون دلار شد که از این رقم ۳۹۹ میلیون دلار آن بلاتکیف ماند و قرار شد در دادگاه فعلی در مورد آن تعیین تکلیف شود.

آیا شکایت اپل از سامسونگ منطقی است؟

سامسونگ،‌ غول فناروی کره جنوبی، امیدوار است که با تصمیم درست و منطقی دیوان عالی کشور،‌ محاسبات عددی برای این اتهام به‌صورت منصفانه‌ای در نظر گرفته شود و رأی نهایی دادگاه، این شرکت را محکوم به پرداخت خسارت کمتری کند. سامسونگ ادعا می‌کند مواردی که اپل به‌عنوان اتهام بر علیه این شرکت مطرح کرده است،‌ در مقابل طراحی یک گوشی هوشمند با ویژگی‌های بسیار زیاد،‌ واقعا جزئی هستند و نباید برای چنین مسائلی مجبور به پرداخت چنین خسارتی شود. سامسونگ در دفاع از خود می‌گوید اگر یک شرکت خودروسازی در طراحی جالیوانی خودرو از شرکت دیگری الگوبرداری کند،‌ نباید محکوم به پرداخت خسارت الایی شود. طراحی یک جالیوانی برای خودرو در مقایسه با طراحی کل خودرو، واقعا بی‌اهمیت است و نباید انتظار داشته باشیم که شرکت خودروسازی برای کپی کردن یک جالیوانی محکوم به پرداخت جریمه سنگین و سود حاصل از فروش خوردو به شرکت دیگر باشد. 

بر اساس برآورد برخی کارشناسان،‌ در طراحی و تولید گوشی هوشمند بیش از ۲۵۰ هزار پتنت مختلف به کار برده می‌شود و باید کل پتنت‌ها را در نظر گرفت و به جزئیات توجهی نداشت. در عین حال اپل نیز بر سر مواضع خود محکم ایستاده و مدعی است وقتی شرکتی در تولید محصول خود از پتنت شرکت دیگر کپی‌برداری می‌کند باید با عواقب این کار آشنا باشد و محکوم است. اپل مدعی است اگر جلوی این کپی‌برداری‌ها گرفته نشود،‌ به‌زودی شاهد گوشی‌های هوشمند مشابه آیفون اپل در بازار خواهیم بود و رقابت بازار از بین می‌رود. اپل ادعا می‌کند در سود سامسونگ حاصل از گوشی‌های هوشمندی که با پتنت آن شرکت طراحی شده،‌ سهیم است. 

آیا پرونده شکایت بسته شد؟

این پرونده هنوز باز است و هنوز دادگاه رأی نهایی را صادر نکرده. پرونده اصلی شکایت اپل از سامسونگ مربوط به سال ۲۰۱۲ است و اپل مدعی است سامسونگ صنعت سیلیکون ولی و فناوری را فریفته و اسرار داخلی دو شرکت را فاش کرده است. چنین مباحثی همیشه در سراسر جهان و بین رقبای بزرگ بازار وجود دارند و ظاهرا این دو شرکت هم از این قاعده مستثنا نیستند.

در ماه آگوست سال ۲۰۱۲، یک گروه نه نفره به طرفداری از شرکت اپل،‌ از سامسونگ به دلیل نقض حقوق ثبت اختراع این شرکت شکایت کردند. بعد از طرح شکایت،‌ هیئت نه نفره ادعا می‌کردند که سامسونگ باید بر اساس سود خود از فروش گوشی‌های هوشمند رقمی برابر ۲.۷۵ میلیارد دلار به اپل پرداخت کند؛ ولی در نهایت رقم اولیه‌ای برابر با ۱.۰۵ میلیارد دلار به‌عنوان خسارت تعیین شد که البته از رقمی که کوپرتینویی‌ها تصور می‌کردند خیلی کمتر بود. ولی پس از تشکیل دادگاه و دفاعیات سامسونگ،‌ رقم خسارت نهایی به ۴۲۱ میلیون دلار کاهش یافت و قرار شد سامسونگ این رقم را به اپل پرداخت کند.

سامسونگ در نهایت چقدر به اپل پرداخت کرد؟

با رأی دادگاه اولیه قضیه خاتمه پیدا نکرد. سامسونگ این اعداد و ارقام را قبول نداشت و در نهایت قرار شد لوسی کو، قاضی دادگاه منطقه‌ای، در مورد پرداخت ۴۵۰.۵ میلیون دلار که در آخرین دادگاه تصویب شده بود،‌ تصمیم‌گیری کند. قاضی در جلسه دادگاه که ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ تشکیل شد به بررسی موضوع پرداخت و قرار شد رقم نهایی را مشخص کند. در نهایت ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ رأی نهایی دادگاه و صادر سامسونگ به پرداخت مبلغ ۵۴۸ میلیون دلار خسارت به اپل محکوم شد. این مبلغ بر اساس مجموع سود سامسونگ از گوشی‌هایی که با پتنت کپی‌شده به فروش رسانده بود مشخص شد. سامسونگ اعلام کرده بود ۱۰.۷ میلیون گوشی را با پتنت کپی‌شده اپل به فروش رسانده و در مجموع درآمد حاصل از فروش این تعداد گوشی ۳.۵ میلیارد دلار شده است. دادگاه هم بر اساس همین اعداد ارقام رقم نهایی خسارت را مشخص کرد. 

باید منتظر باشیم و ببینیم در دادگاه جدیدی که برای رسیدگی به این پرونده قدیمی تشکیل شده است در نهایت سامسونگ محکوم به پرداخت چه رقمی خواهد شد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا