میکروب‌های سالم روده در کاهش بیماری‌های قلبی موثر است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،پژوهش‌ها نشان داده‌اند که داشتن میکروب سالم روده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را در موش‌ها کاهش دهد. اکنون، پژوهش جدیدی که در "دانشگاه ناتینگهام" (University of Nottingham) انگلستان انجام شد، نشان می‌دهد که این موضوع در مورد انسان‌ها هم صدق می‌کند.

بیشتر افراد می‌دنند که فشار خون بالا، کلسترول بالا و سیگار کشیدن، از عوامل ابتلا به بیماری قلبی هستند اما این عوامل، در پیش‌بینی بیماری قلبی جوانان، زنان و برخی گروه‌های قومی تاثیری ندارند.

شاید میکروبیوم ضعیف روده، همان عامل خطری باشد که در پی آن هستیم.

یکی از روش‌های ارزیابی خطر حمله یا سکته قلبی، سنجش سختی سرخ‌رگ‌ها است. این سنجش موسوم به "سختی سرخ‌رگ‌ها" (arterial stiffness)، ارتباط زیادی با کلسترول بالا یا سیگار کشیدن ندارد اما رابطه آن به التهاب بدن، بسیار نزدیک است.

التهاب، واکنش معمول بدن به جراحت است اما هنگامی که بیش از حد بالا باشد، دیگر واکنش به جراحت محسوب نیست و می‌تواند موجب بیماری‌های بسیاری مانند التهاب مفصل و اگزما شود. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که هرچه التهاب بدن شخص بالاتر باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی و تصلب سرخ‌رگ‌ها بیشتر است.

اخیرا، چندین بررسی بالینی مشخص کرده‌اند که التهاب، عامل اصلی گسترش بیماری قلبی و سخت شدن سرخ‌رگ‌ها است.

در یک پژوهش، به داوطلبان، دارویی داده شد که التهاب را کاهش می‌دهد و به این ترتیب، تعداد حملات قلبی در افرادی که به یک حمله قلبی دچار شده بودند، کاهش یافت.

بهبود باکتری روده

به نظر می‌رسد این میکروب‌ها که در روده ما زندگی می‌کنند، نقش مهمی در پیشگیری از میزان بیماری‌هایی داشته باشند که در اثر التهاب ایجاد می‌شوند. پژوهشگران دریافته‌اند در چنین بیماری‌هایی، کمبود انواع باکتری‌های سالم روده و در نتیجه وجود گونه‌های کمتری از میکروب، به چشم می‌خورد.

این بررسی جدید نشان داد زنانی که بیشتر به سختی شریان مبتلا هستند، تنوع میکروب کمتری در روده خود دارند و تنوع میکروب در زنان دارای عروق سالم‌تر، بیشتر است.

علاوه بر این، میکروب‌های دیده شده در سطوح بالاتر خون افرادی که عروق سالم‌تری دارند، ماده سودمندی تولید می‌کنند. پژوهش‌های پیشین نشان داده بودند که این ماده موسوم به " indoleproprionic acid"، سطوح پایین خطر ابتلا به دیابت را پیش‌بینی می‌کند. هنگامی که شخصی رژیم غذایی با فیبر بالا داشته باشد، باکتری روده، میزان بیشتری از این ماده را تولید می‌کند.

پژوهشگران دریافتند که تقریبا دلیل 10 درصد میزان سختی سرخ‌رگ، میکروب‌های روده و ماده تولید شده توسط آنهاست. در مقابل، سطح کلسترول، سیگار کشیدن، دیابت و اضافه‌وزن، دلیل کمتر از دو درصد خطر ابتلا به بیماری قلبی بودند.

این نتیجه بسیار جالب است زیرا برخلاف خطرات ژنتیکی که در برابر آنها کاری از ما ساخته نیست، می‌توان میکروب‌های روده و ماده‌ای که تولید می‌کنند را تغییر داد.

یکی از راه‌های تاثیر گذاشتن بر میکروب‌های روده، خوردن باکتری‌های سالم است که با مصرف غذاهای پروبیوتیک یا پیوند مدفوع، امکان‌پذیر می‌شود.

این روش، در یک بررسی آزمایشگاهی برای افراد مبتلا به دیابت کاربرد داشت. در این بررسی، دانشمندان، میکروب روده افراد سالم را به افراد مبتلا به دیابت پیوند انتقال دادند. پس از چند هفته، دیابت بهبود یافت و میکروب‌های روده تغییر کردند. چنین آزمایش‌هایی را می‌توان برای درمان بیماری قلبی و بیماری‌های دیگر نیز به کار گرفت.

روش دیگر، تغییر غذاست. هنگامی که یک رژیم غنی از امگا 3 – که در ماهی یا روغن موجود است – یا فیبر – که در میوه‌ها و سبزیجات و به‌خصوص غذاهایی مانند نان گندم، آجیل، جو، لوبیا و شکلات تلخ وجود دارد- داشته باشیم، باکتری سالم روده، رشد بهتری خواهد داشت.

نسخه اصلی این پژوهش، در مجله " Conversation" به چاپ رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا